Gå til innhold

noob på linux hvilken versjon bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

jeg har ikke hatt linux på min egen pc før å regner meg selv som kjempe noob på linux. Nå har jeg tenkt å legge inn det men lurer litt på hvilken versjon som er best til meg? Mandrake eller redhat?

Jeg har også tenkt å ha win xp inn på maskinen samtidig vill dette fungere bra eller er ikke dette så lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjører debian akkurat nå... fornøyd med det... men redhat er litt enklere og installerre..

men når du først begynner å bli viderekommen, så er redhat en kjedelig løsning... og en vanskeligere en efter hvert...(blir ikke kalt redcrap for ingenting) så har vi da lindows, som jeg tror du må betale for... men jeg har hørt at dette skal være genialt.... kjører alt av windows programmen (det gjør debian og =) og ligner på windows... for de som ikke tåler forandringer...

 

lykke til!

håper du lærte noe av denne posten...

www.debian.org

www.redhat.com

Lenke til kommentar

men når du først begynner å bli viderekommen, så er redhat en kjedelig løsning... og en vanskeligere en efter hvert...

Hoi! En distro som blir vanskeligere etter hvert.. :o

 

Jeg har ennå ikke møtt noen som kan overbevise meg om at den ene eller den andre distroen er bedre for en erfaren bruker. Der er for mye religion i Linux-verdenen til at folk greier å bli enige om slikt, og derfor oppstår "distro-wars". For en uerfaren bruker er der derimot store forskjeller. suse, Redhat og mandrake burde alle være gode inngangsportaler til Linux-verdenen. Se ellers FAQen .

Lenke til kommentar

Syns personlig at SuSE er best, men Mandrake er vel så bra (men ikke help på samme nivå :wink: ) :yes:

 

Lindows er noe dritt som du burde holde deg langt borte fra.

 

XP og Linux fungerer sammen, så lenge de er på forskjellige partisjoner. Se denne tråden...

 

MarcelSB

 

PS: Sitter her med en helt fresh SuSE 8.2 Pro :D

Skriver review i morra :wink:

Lenke til kommentar

Jeg er relativt ny på Linux-fronten jeg og! Og skal jeg anbefale deg noe må det bli SuSE 8.2. Har brukt det i noen dager nå, og det er kun veldig spesielle ting jeg sliter litt med (f.eks VPN og PPtP)...

 

Har prøvd RH 9, Mandrake 9.1 og Debian, og alle de var ok, men må nok si SuSE er det som det er lettest i å komme i gan gmed (for meg iallefall da...). Slet temmelig mye med Debian da, men fikk det da til slutt opp, men syntes det ble litt for mye knoting for å få til småting (men det er mulig det er jeg som er litt treg da)!

 

Personlig så er jeg nok nå startet på vandringen om å Linuxifisere PC'en min... Og jeg liker det jeg ser... :smile:

 

Lykke til i alle fall...

Lenke til kommentar

jeg ville valgt mandrake 9.1.

Har prøvd både redhat og mandrake og begge er greie å forstå for nybegynnere, men mandrake fungerer mye raskere (iallefall på min pc). Begynnt med mandrake for ca 6 måneder siden og sletta windows for litt over en måned siden :woot: .

 

lykke til :)

Lenke til kommentar

Her vil jeg faktisk anbefale Gentoo, Ja du hørte riktig!

 

"Men er ikke det for guruer?" - nei!

 

Gentoo manualen gir en fint sprang inn i linux verdenen, og du vil få et bedre system sett i forhold til et RH system e.l, siden det vil være optimalisert til din pc!

 

Dessuten, vil du få en kjempe følelse når du ser Fluxbox eller kde for den slags skyld dukke opp på en pc du har jobbet så mye med, og som faktisk fungerer som den skal!

 

Men, valget er ditt!

Lenke til kommentar

Jeg vil så absolutt anbefale deg å bruke RedHat. Og det at RH skal være noe tregere enn noen andre distroer er bare tull. Så vidt jeg har fått med meg så skyldes dette de crappy open-source driverene til nVidia kortet. Har du et slikt kort kan du bare laste ned drivere fra nvidia.com..

 

De som sier at RH bare er noe crap har virkelig ikke prøvd RH godt nok.. Etterhvert så begynner man virkelig å elske denne distroen.. Etter min mening så er rpm-systemet og apt kombinert helt genialt..

 

Og en annen ting, ikke gå for gentoo hvis du har dårlig tid (kompilering tar langt tid)

Lenke til kommentar
Jeg vil så absolutt anbefale deg å bruke RedHat. Og det at RH skal være noe tregere enn noen andre distroer er bare tull. Så vidt jeg har fått med meg så skyldes dette de crappy open-source driverene til nVidia kortet. Har du et slikt kort kan du bare laste ned drivere fra nvidia.com..  

 

De som sier at RH bare er noe crap har virkelig ikke prøvd RH godt nok.. Etterhvert så begynner man virkelig å elske denne distroen.. Etter min mening så er rpm-systemet og apt kombinert helt genialt..  

Hvorfor gikk det da tregt ETTER at jeg hadde lagt inn nVIDIA-driverne da?

Har ikke testa RH9, men RH8 skal du IKKE legge inn....

Lenke til kommentar
takk for alle svar ble ikke så veldig mye klokere men det blir vell mandrake i første omgang

Sikkert lurt det.

Jeg begynte med redHat8 i september i fjord, gikk så ved juletider(litt før) over til Slackware 8.1. Nå kjører jeg LFS, som jeg mekka i vinterferien. I starten, skjønte jeg ikke BÆRET. RH gav meg da en myk start. Det var bra. MDK vil gi deg en ENDA mykere start. Bare husk på å prøve å lære så mye som mulig! Da blir det gøy... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...