Daily-Drifter Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 irriterer meg hver gang jeg leser parantes med (les: ..... ) inni, er dette en forkortelse resten av verden ble enige om den dagen jeg ikke møtte opp, eller betyr det faktsik bare at man skal lese det som står der noe som er SYKT irriterende da det er RIMLIG logisk når dette står i en tekst man allerede leser og kommer til en parantes. Hvor er (ikke les: .... ) blitt av da? informasjonen man ikke hadde noe annet sted å legge enn å velge en tekst på måfå å knotte ned noe fakta. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Jeg tror du misforstår... Slike paranteser brukes når man vil poengere noe. F.eks hvis man diskuterer religion her på forumet og samtalen går noe slikt : Denne pesten/uhyrligheten/negativt-ladet-ord (les: religion) er fordummende og burde vært avskaffet for årtusener siden. Poenget er altså at man vil bruke et synonym istedenfor det virkelige ordet, og er redd for at han du snakked med ikke vil forstå hva du mener. Da putter du det virkelige ordet i en silk en "(les:...)" parantes Men hvis man bruker det samme ordet både utenfor og inni parantesen er det meningsløst, det er jeg enig i. Endret 14. juni 2009 av -MK- Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor blir det galt å skrive: "Denne pesten/uhyrligheten/negativt-ladet-ord (religion) er fordummende og burde vært avskaffet for årtusener siden." da? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er en uttrykksmåte. Det er ikke noe galt i å bare skrive (...) heller. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Det er vel en av de få former for relativt åpenbar ironi man har på internett. Skal man først utrykke seg kun ved hjelp av bokstaver, og null intonasjon, så kommer man bare så-så langt uten å bruke virkemidler som kan virke en smule påtatte. (...) er vel når man har utelatt noe fra et sitat? Endret 17. juni 2009 av Dummst Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 fra et sitat? bruker vel paranteser til mye tilleggsinformasjon. eksempel: 1 bruker(e) leser i emnet (0 gjester og 0 anonyme brukere) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Han meiner at om ein har eit sitat «bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla» så kan ein heller skrive «bla bla (...) bla bla». Då viser ein at ein har teke vekk delar av sitatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå