karobaro Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hei hei! Jeg skal ha eksamen på tirsdag i engelsk, temaset er "Being Young" Og jeg skal snakke om posetive og negative sider ved det og jeg skal snakke litt om Adrian Mole. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal presentere Adrian Mole temaet. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hmm.. Nå er det en stund siden jeg har lest bøkene, men fra det jeg husker handlet det om hans håp og drømmer for framtiden, og skuffelse når man ikke har muligheten til å oppfylle dem, og dette er jo noe som er ganske vanlig i ungdommstiden, det er en håpfull tid, men også tiden hvor man vokser opp og må takle skuffelse når man skjønner man kanskje ikke har muligheten til å oppfylle alle drømmene. Også er kjærlighet et viktig tema, et tema som er viktig i bøkene. Dette er jo ofte en berg-og-dalbane i ungdommstiden, man blir forelsket og lykkelig, men avvisning osv. kan være knusende... Altså det jeg vil fram til; ungdommstiden har mange positive aspekter, bl.a. innebærer det mange nye innpulser og inntrykk, man vokser opp, blir selvstendig og utvikler sin identitet, men dette innebærer også å miste sin uskyldige barnesyn på verden, og man opplever i større grad sorg, skuffelse og den harde virkeligheten. Adrian Mole presenterer dette ettersom han opplever ungdommstidens gleder og sorger og viser derfor dette temaet. Et forslag til hvordan du kan gå fram er å først fortelle litt om positive og negative sider med å være ung, og så kan du forklare hvordan teksten tar opp disse temaene... P.S her er et sitat jeg liker, som beskriver unges håpefulle natur, det kan være aktuelt i presentasjonen om du ønsker å ordlegge deg litt poetisk: Young people have an almost biological destiny to be hopeful. Marshall Ganz, Lenke til kommentar
karobaro Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Tusen takk, dette hjalp virkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå