Gå til innhold

Phenom I med PC1066 RAM...


Virion

Anbefalte innlegg

Er det sant at Phenom I ikke takler mer enn 2 stikker med PC1066? Kjøpte så jeg skulle ha 8GB, men det blir bluescreens uansett hva jeg gjør. Har kjørte den på 1066-mode og også prøvd med tilsvarende klokking av CPU på 800-mode. Første nevnte måte booter, men kræsjer under loading, siste metoden booter ikke engang. Begge metodene booter med 2 stikker i.

 

Er i såfall rævva minnekontroller som sitter på CPUen :(.

 

Endte opp med å kjøre CL4 på 667-mode med speed på 250x11mhz på CPU, tilsvarer litt bedre enn 800, men jeg er litt skuffa.

Endret av Virion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du høre? Du har forsåvidt både stillt riktig "diagnose" og konkludert :)

 

Det er ganske godt opplyst rundtomkring at det foreligger begrensning med "Only one DIMM per Channel" (ved de raskeste hastighetene). Klart, vet man om det på forhånd, kan man spare noen kroner ved å kjøpe "tregere" ram. Det er på en måte også en avveining av hvorvidt man er mest tjent med (etter hva pc'n brukes til) masse ram, typ 8GB, eller mindre mengde(2x1 - 2x2), -men kjappere. Synes du har kompromisset klokt ved å sette 667/CL4. Ikke sikkert du har tapt noe særlig ytelse, siden AMD elsker lav latency.

 

Vil ikke si det er "ræva minnekontroller", -arkitekturen er rett og slett sånn. Forøvrig er det akuratt samme forholdet (One Dimm per Channel) med Socket 1333 - Intel Core i7 prosessorene. (ta en kikk på Memory Support List > her )

 

Nye Phenom II (på AM3/DDR3) skal visstnok ikke ha denne begrensningen, der støttes 1333MHz i alle 4 slotene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...