Gå til innhold

Treg flash i ubuntu på Asus eee

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus EEE 901 som jeg bruker når jeg ikke er hjemme. Jeg surfer, sjekker mail og ser på webtv (www.tv3.no). til de to førstnevnte oppgavene fungerer denne maskinen med Ubuntu veldig bra, men webtv hakker veldig.

kikket litt på speccen til maskinen og kravene til adobe player 10:

Modern processor (800MHz or faster), Asus EEE cpu'en er på 1.6ghz

512MB of RAM, jeg har 2gb installert

128MB of graphics memory, maskinen har bare et innebygd et, er vel kanskje her problemet ligger?

Maskinen bruker kanskje delt minne med systemet, hvis denne er fast så er den kanskje for lite til video? Jeg aner ikke hvor mye som er satt av.

Er det noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

løsning og løsning. Bruk AdBlock Plus eller lignende for å luke bort alle flash-annonser etc på nettsider. Det kan hjelpe litt.

Men nå skal det også sies at Flash Player, om enn litt forbedret i versjon 10, er en forferdelig dårlig applikasjon som spiser netbooks til frokost. Mulig at Adobe har gjort en dårligere jobb med Linux-klienten enn Windows-klienten også. OOooog så hjelper det ikke på at Intel har herpa driverne sine i det siste. Det er lov å håpe på at det blir bedre rundt Ubuntu 9.10, men foreløpig er det ikke så mye vi får gjort med det :(

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka lå jeg på ~40-50% CPU i Linux og MacOS X ved avspilling av youtube-videoer. 2-5% i Windows. (Testet på en Core2Duo, så dette er ikke representativt for en Eee)

Flashplugin er rett og slett et dårlig stykke håndverk på Linux og OSX. Eee'en min takler Youtube såvidt det er, noe mer avansert enn det er det bare å glemme.

Lenke til kommentar

det var veldig dårlige nyheter... Er nå på windows xp, men jeg synes den er veldig treg i svingene og spesielt i oppstarten. Har tweeket, men jeg timet fremdeles oppstarten til ubuntu til å være raskere.

Men som sagt har jeg XP på den nå da jeg mister funksjonalitet ved å velge linux... det synes jeg er veldig synd, men virker som ikke noe jeg kan gjøre noe med dessverre.

Får bare fortsette å tweeke xp

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekka lå jeg på ~40-50% CPU i Linux og MacOS X ved avspilling av youtube-videoer. 2-5% i Windows. (Testet på en Core2Duo, så dette er ikke representativt for en Eee)

Flashplugin er rett og slett et dårlig stykke håndverk på Linux og OSX. Eee'en min takler Youtube såvidt det er, noe mer avansert enn det er det bare å glemme.

CPU kjører på rundt 40% her med en vanlig Youtube-video. Men det er riktig nok på laveste frekvens, 798 MHz, så det er pleny av hastighet igjen. Håper Firefox 3.5 kan få fart i bruk av åpne video-formater på web (ogg/theora). Prøvde betaen såvidt med en slik testvideo, og det fungerte jo helt nydelig i forhold til flash-dritten. Men det blir vel motarbeidet fra gigantselskapene Adobe og Microsoft.

Lenke til kommentar

Mener å ganske nylig ha lest om at Google, Firefox & co skal presse frem HTML5 litt brennkvikt, sånn at vi slipper Flashplayer og Moonlight for å se video på nett.. Gogogo! Og er det ikke Google som eier youtube også?

Sørbru: har du testet ut miro el.? Der er det jo mye nett-tv å velge mellom, og da unngår du flashbajset..

Lenke til kommentar
Mener å ganske nylig ha lest om at Google, Firefox & co skal presse frem HTML5 litt brennkvikt, sånn at vi slipper Flashplayer og Moonlight for å se video på nett.. Gogogo! Og er det ikke Google som eier youtube også?

Sørbru: har du testet ut miro el.? Der er det jo mye nett-tv å velge mellom, og da unngår du flashbajset..

Har ikke testet miro, surfet innom og det virker som om de hadde mest utenlands innhold...

Men ja, problemet løses med en ny standard eller optimalisering av flash... får bare fortsette å bruke xp og vente da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...