Gå til innhold

Elements vil ikke åpne RAW-bildene

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg nytt kamera, Canon EOS 450D. Prøver å ta mest mulig i RAW nå for tiden, slik at jeg kan bli litt mer kjent med hvordan det egentlig fungerer. Etter å ha lastet ned en kodek eller noe får jeg åpnet bildene i Windows Fotogalleri. Får også fint åpnet bildene i CS3, men siden jeg er ganske uerfaren med bilderedigering er CS3 litt i meste laget for min del, og jeg foretrekker Elements. Men her får jeg altså ikke åpnet bildene, får bare beskjed om at det er feil filtype.

Dette gikk fint med mitt forrige kamera, som var et Nikon D70. Regner med at det er en eller annen oppdatering jeg trenger, men hvor finner jeg det? Er ikke helt stødig på dette... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må laste ned en nyere versjon av Adobe Camera RAW. Hvilken versjon av Elements har du ?

Tom

Jeg har Elements 6. Har prøvd å gå inn på adobe sine sider, men finner tydeligvis ikke fram. Siden deres er dessuten ufattelig treg hos meg så det er vanskelig å lete.

Lenke til kommentar

Og mens jeg først er inne på dette med RAW så har jeg et spørsmål (eller ti...:roll:). Er sharpening inne i RAW-converteren i Elements det samme som Unsharp Mask gjør? Har så vidt begynt å lese om dette med oppskarping, og har skjønt at dette er noe man gjør aller sist(?). Gjør man dette i converteren, eller kan man gjøre endringer i konverteren for så å åpne bildet i vanlig elements (trykker på Open Image i converteren) og så bruke unsharp mask? Sliter litt med å forstå forskjellene...;) For bildet blir jo ikke konvertert før du faktisk lagrer det? Hva er da egentlig forskjellen på å endre visse ting converteren og i selve "vanlig" elements (altså etter å ha trykket på Open Image)?

Hadde trengt et RAW for dummies-kurs...;)

Lenke til kommentar
Du kunne ha testet ut DPP som følger med Canon som RAW-converter. Video tutorials ligger på Canon's sider og du kan eksportere filene videre til elements dersom det er behov for ytterligere justeringer.

Enig der, for Canon er DPP kjempebra å bruke...jeg bruker heller den enn RAW-converteren i Elements ja. (Og etterbehandling tar jeg i PhotoShop 7.0 som jeg har)

RandiA

Lenke til kommentar
Her er oppdateringssidene for PS Elements. Camera RAW 4.6 kan du laste ned her.

Tom

Flott, tusen takk...:) Da virker alt som det skal!

Jeg har prøvd DPP men jeg føler det blir litt for vanskelig. I Elements er det bare klikk-og-dra ved ord jeg faktisk forstår hva betyr, i DPP er det klikk-og-dra ved ord jeg ikke aner betydningen av.

RandiA; når du etterbehandler i Photoshop, er det fremdeles RAW-fila eller har du da konvertert? Sliter som sagt litt med å forstå hva som skal gjøres når, føler jeg bare gjør ting litt på måfå nå.

Lenke til kommentar
RandiA; når du etterbehandler i Photoshop, er det fremdeles RAW-fila eller har du da konvertert? Sliter som sagt litt med å forstå hva som skal gjøres når, føler jeg bare gjør ting litt på måfå nå.

Nei, PS7 kan ikke gjøre noe med RAW filene. Det gjør jeg først i DPP som følger med Canon, som sagt synes jeg den er bedre enn Elements. (Så kan du etterbehandle, rette opp skjevheter, skjerpe ekstra og slikt i Elements, eller et annet bildered. program etter at de er konvertert...)

RandiA

Lenke til kommentar

Og da kommer enda et spørsmål (en smule masete i kveld ja;) ): Jeg leser dette i en artikkel om RAW; "Når du skal redigere bildene fra RAW filer, juster så mye som mulig med RAW-konverteren. Deretter lagrer du filen som 16 bits fil for å beholde alle fargenyansene slik at du har en ferdig konvertert original." Hvordan gjøres dette? I Elements er det kanskje bare å velge av for 16 bit i converteren og lagre, men i DPP da f.eks? Er det meninga å lagre i et annet filformat?

Jo mer jeg leser, dess mindre forstår jeg.

Lenke til kommentar
Og da kommer enda et spørsmål (en smule masete i kveld ja;) ): Jeg leser dette i en artikkel om RAW; "Når du skal redigere bildene fra RAW filer, juster så mye som mulig med RAW-konverteren. Deretter lagrer du filen som 16 bits fil for å beholde alle fargenyansene slik at du har en ferdig konvertert original." Hvordan gjøres dette? I Elements er det kanskje bare å velge av for 16 bit i converteren og lagre, men i DPP da f.eks? Er det meninga å lagre i et annet filformat?

Jo mer jeg leser, dess mindre forstår jeg.

I DPP, når jeg har trukket i de forskjellige spakene og fått det slik jeg vil, (Hvis jeg har mange bilder tatt under like forhold, klikker jeg også på Copy recipe.... slik at jeg på de neste bildene bare trykker paste recipe), for hvert bilde som er ferdig, klikker jeg Fil-->Convert and Save. . Så når alle bildene er ferdig i DPP, lukker jeg den, og når jeg får spørsmål om jeg vil lagre endring klikker jeg NO, for jeg vil beholde RAW filene slik de var.

RandiA

Lenke til kommentar

I ACR så gjør du så mye du kan med bildet, med et unntak - oppskarping. Når du så har åpnet det i selve editoren; så lagrer du det som en 16 bits tiff. Gjenta med alle bildene du ønsker å fikse på.

I DPP så er arbeidsflyten litt anderledes. Der skrur du også på de knappene du ønsker på de bildene du vil flikke på. Disse endringene kan DPP lagre rett i RAW filen; men jeg anbefaler at du også eksporterer filene som 16 bits tiff.

Hvis du føler at du har behovfor å jobbe i 16 bits da. Ellers så bruker du 8 bits tiff.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...