Plecto Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hei. Jeg trenger litt oppklaring fordi dette forstår jeg rett og slett ikke. Jeg hadde en forestilling om at hvis man parallell kobler to batterier vi det trekkes ca. like mye strøm av hver av dem, hvis starteren bruker 200A vil det tas ca. 100A av hver av batteriene. Godtroende som jeg var satte jeg i et batteri i bagasjerommet, koblet det til batteriet foran med en 8mm kabel sikret med 30A. Det jeg ikke forstår er at sikringen ryker ikke når jeg starter bilen! Når motoren går viser det 13,4V på batteriet i bagasjerommet, men hvis jeg kobler i et amperemeter står den på 0A. Dynamoen min skal lade med 70A, altså burde jo amperemeteret være i nærheten av 35A, eller? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Du ville (teoretisk sett) fått samme avtapping av batteriene dersom disse var paralellkoblet med samme type/lengde kabel. Nå er spenningsfallet trolig såpass stort idet du vrir på startnøkkelen at mesteparten av strømmen trekkes fra batteriet forran i bilen. Du må nok drastisk opp i kvadrat på kabelen til batteriet bak, samt forsikre deg om skikkelig minusforbindelse til/fra motor og batteri. Edit: (.......) Endret 14. juni 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Men hva med alt annet på bilen? Vil alt tappes av batteriet foran først? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Dersom du kobler ting til batteriet bak vil jo ikke spenningsfallet mellom batteriene ha noen innvirkning. Du må se for deg enkleste veien for strømmen å gå i en forbrukers krets. En krets regnes til/fra +/- polene på samme batteri. I hovedsak vil strømmen hentes fra kretsen med minst spenningsfall, men noe strøm vil også kunne gå gjennom kretsen til batteriet forran. Du har med andre ord to strømkretser til hver og en forbruker. Endret 14. juni 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva er problemet egentlig? Skal du ha et batteri i baggasjerommet for å drive en forsterker? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Det som skjer er at strømmen fra det bakerste batteriet blir så stor at spenningsfallet som er i ledningen til og batteriet bak tilsammen er like stor som spenningsfallet i batteriet foran og ledningen til det tilsammen. Når du har flere meter med 8mm2-kabel, så vil det være veldig lite strøm fra det batteriet bak som skal til for at spenningsfallet i ledningen er veldig stort. Dersom du har 200A og du skal trekke 100A fra to batterier i paralell må resistansen som går fra der ledningene splittes til hvert av batteriene være nøyaktig like stor. På et 12V-annlegg for flere titalls ampere har bare litt resistans forskjell veldig mye å si. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Hva er problemet egentlig? Skal du ha et batteri i baggasjerommet for å drive en forsterker? Nei, det er inget problem faktisk. Jeg trodde jeg måtte inn med diverse releer for å kutte kretsen til batteriet bak når starteren gikk, men nå slepper jeg jo det. Jeg lurte bare på hvorfor det var slik som det var. Blir det da sånn at batteriet foran blir hovedsakelig ladet opp først, og når dette nærmer seg fullada vil batteriet bak bli ladet opp (med tanke på at amperemeteret ikke rikket seg da motoren gikk)? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Nei, En ledning på 8 mm2 burde være tilstrekkelig for å gi god lading i batteriet bak. Jeg mistenker at du ikke har brukt måleinstrumentet rett. Et voltmeter kobles parrallelt, mens et amperemeter må kobles i serie. Pass på å sjekk måleinstrumentets begrensninger i strømstyrke! Er det et såkalt multimeter kan dette være begrenset til bare 20Amp. for eksempel og da ryker sikringen dersom du overskrider dette. Husk også på at på multimeter finnes det egen Amp.-kontakt for +proben. Angående releer kan du bruke disse til å slå inn parrallel-koblingen når dynamoen lader og bryte den når den slutter å lade. På den måten kan du preservere god startkapasitet til batteriet forran, mens du kan tømme batteriet bak mens dynamoen ikke lader. Typisk blir slike oppsett brukt på campingbiler for å unngå at startbatteriet tømmes mens boenheten brukes i parkert tilstand. Endret 14. juni 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
rozon Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Bør man ikke sikre seg mot utjevningstrøm mellom batteriene i en slik krets? Ellers risikerer man vel to flate batterier, og det er jo mot hensikten liksom. Synes å huske man finner bokser med dioder for slike ting hos båtutstyrbutikker. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Har koblet et amperemeter fra biltema i serie og den skal gå til 60A. Det jeg kan gjøre er å koble et rele til et eller annet i bilen som får strøm når bilen går (f.eks. kjørelyset). På denne måten vil batteriet bak kobles fra når ikke motoren går. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 En 30A sikring vil klare mye mer enn 30A i en kort periode. space Lenke til kommentar
ErikNes Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Dynamoen min skal lade med 70A, altså burde jo amperemeteret være i nærheten av 35A, eller? Dynamoen lader med max 70 Ampere, men det er når batteriet er helt tomt, etterhvert som batteriet blir oppladet synker spenningsdifferansen mellom batteriet og dynamoen, dermed synker strømmen. vanligvis vil ladestrømmen ligge mye lavere, skjelden over 10Amp ved vanlig bruk. Erik Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) At en dynamo har 70Amp kapasitet betyr ikke nødvendigvis at den kan lade et batteri med 70Amp. Grunnen til dette er at et vanlig bilbatteri ikke kan ta så mye ladestrøm. Typisk vil ladestrømmen ligge under 10Amp som ErikNes skriver. At dynamoer på moderne biler får mer og mer kapasitet kommer først og fremst av et mye høyere utstyrsnivå på dagens biler. Batteriet skal kun gi strøm ved oppstart og ellers ligge som en buffer for å ta unna kortvarige belastingstopper. Ergo kapasiteten på dynamoen har ingen ting med hvor mye strøm som brukes til lading. Endret 20. juni 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Har koblet det ganske fint til nå. Satte inn et rele som kobler de to batteriene sammen når parklyset er på, altså vil det ikke være kontakt før motororen går eller at jeg skrur på parklyset. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg håper det er et skikkelig relè du har satt inn, og ikke noe "fjernlysrelè"? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Vanlig bil-rele, men som sagt er det hele sikret med 30A så det skal ikke være noe problem. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Problemet er at dersom det går noe særlig strøm der, noe det kan gjøre, så hjelper det veldig lite med den sikringen ettersom relèet kan slites ut og slutte å fungere iløpet av veldig kort tid. Gnistgapet mellom hver gang den slår seg på vil tære vekk kontaktpunktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå