kenneho Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hei. Vi kjøpte en Electrolux EWF 14079 W vaskemaskin for en tid tilbake, og sliter med at den rister veldig og hopper rundt på gulvet. Vi har naturligvis vatret maskinen etter beste evne, men den hopper fremdeles rundt. Har prøvd å bruke slik plastkopper man setter vaskemaskinbeina i for å redusere vibrasjoner, men til ingen nytte. Har også plassert maskinen på et vaskemaskin-stativ (også i kombinasjon med bruk av disse plastkoppene), men heller ikke dette hjelper. Med andre ord har vi brukt en god del tid og krefter på å få vaskemaskinen til å stå stille, og begynner å gå tom for idèer. Badet vårt er helt nytt (har ganske nylig flyttet inn), og fliselagt. Selvfølgelig finnes det ting man kan gjøre a la type skru fast maskinen i veggen eller lime fast føttene i flisene, men vi ønsker ikke å gjøre endringer som vil ødelegge noe. Er det noen som har slitt med samme problem, og har forslag til hvordan vi kan løse dette? Hilsen Kenneth Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kanskje dere vasker for mange klær om gangen? (bare gjetter ) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Neste gang kan det være lurt å starte i andre enden - ringe Electrolux og spørre om tips og råd . Lenke til kommentar
TubXtra Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Når maskinen 'hopper' er det vel ofte som følge av at det samler seg mye klær på en side når den skal sentrifugere. Som det nevnes; kanskje dere vasker for mye av gangen? Hvis det skjer når dere bare vasker sokker/undertøy og masse småting så høres det litt merkelig ut; slike ting fordeler seg som regel jevnt i maskinen og ikke i en stor tung bylt. Kanskje å gå ned et hakk på sentrifugeringshastigheten gjør en merkbar forskjell? Endret 14. juni 2009 av TubXtra Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Den skal ikke vibrere så mye at den danser rundt når dere har gjort alt dere skal. Selv om den sentrifugerer så er den sensorer slik at maskinen fordeler vekta for å minske vibrasjonene. Den stopper opp om det vibrerer for mye og går sakte rundt noen omdreininger for å se om vektfordelingen blir bedre. Så for min del høres ut som det er noe feil på trommel eller opphenget til trommel. Ta kontakt med forhandler eller Electrolux. Det skal ikke være slik. Endret 14. juni 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Du har vel fjernet transportsikringsboltene? Lenke til kommentar
kenneho Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takk for mange gode svar. Tar det punktvis: * Menge tøy: Jeg tror ikke dette er tilfellet. Har vasket mitt eget tøy i snart 10 år, og har verken hatt dette problemet eller endret på vaskemønsteret nå. Menge tøy man kan vaske av gangen bør vel ikke variere betydelig fra maskin til maskin? * Ringe Elecrolux: Vi har faktisk gjort dette allerede, men det eneste de kunne hjelpe oss med var å sende en rørlegger eller lignende hit, men det ville koste oss minst 1500 kroner. Vi ønsker i utgangspunktet ikke å benytte oss av dette tilbudet, da vi mener at hvis maskinen er såpass vanskelig å justere at vi ikke klarer det på egen hånd, er det kanskje noe galt med selve maskinen (eller modellen). * Fjerne transportsikringer: Dette ble gjort av firmaet som fraktet og installerte vaskemaskinen, og vi har dobbeltsjekket at dette er gjort. Er forresten mulig at det er for mye hellning på gulvet? Det er ca 1,3 cm forskjell på forbeina (tror det er her hellningen er størst), men det bør ikke være utslagsgivende eller hva? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Kjenner ikke akkurat denne modellen, men den ser ut til å være bygget på samme boks som stort sett alle nye modeller fra Electrolux-konsernet. Dette er maskiner som går pent og rolig, og skal heller ikke flytte seg mye selv om den ikke står helt i vater. Men det er viktigere at den står støtt med tilnærmet lik vekt på alle fire bena enn at den står helt i vater. Etter beskrivelsen så er det enten feil på opphenget inne i maskinen eller så er ikke transportsikringene fjernet. Transportsikringene er sansynlivis 3 skruer med tilhørende plaststykker på baksiden (1 på hver side bak mot ytterkant litt nedenfor midten og en øverst midt på). Hvis det er gjort korrekt skal det være satt i medfølgende plastpropper i hullene etterpå. Har maskinen vært sånn fra dag én? Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Kjenner ikke akkurat denne modellen, men den ser ut til å være bygget på samme boks som stort sett alle nye modeller fra Electrolux-konsernet. Dette er maskiner som går pent og rolig, og skal heller ikke flytte seg mye selv om den ikke står helt i vater. Men det er viktigere at den står støtt med tilnærmet lik vekt på alle fire bena enn at den står helt i vater. Etter beskrivelsen så er det enten feil på opphenget inne i maskinen eller så er ikke transportsikringene fjernet. Transportsikringene er sansynlivis 3 skruer med tilhørende plaststykker på baksiden (1 på hver side bak mot ytterkant litt nedenfor midten og en øverst midt på). Hvis det er gjort korrekt skal det være satt i medfølgende plastpropper i hullene etterpå. Har maskinen vært sånn fra dag én? Støtter meg til denne forklaringen. Hvis aølt dette ser ut for å være i orden, så ville jeg tatt kontakt med butikken der du kjøpte den og reklamert. Det er de som har ansvaret for å håndtere reklamasjoner - så kan de ev sende ut en mann for å se på det hvis de ønsker det Ikke omvendt - at du kan få en servicemann hvis du ønsker det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Høres ut som om du har vært i kontakt med samme serviceleverandør for Electrolux som jeg har forsøkt å bruke. Konklusjonen er at det ikke blir mer Electrolux hos oss. Når du åpner maskinen, kan du bevege trommelen fritt ganske mange cm i alle retninger? Uten at den henger/sitter fast eller kommer borti noe? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Dårlige service fra electrolux. Er vel ikke akkurat vannlekasje dere driver med... Ta kontakt med butikken. Siden dere er helt sikre på at transporstsikringer, satt maskiner riktig osv, så er det en feil på den. Dere trenger ikke å ta den med til butikken, da de bør sende en mann. Det har dere krav på siden maskinen er såpass "uflyttbar". Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Er den toppmatet? Eller kan det hjelpe å få enten litt tyngde på den, eller "bygge den inn" så den ikke har rom for å bevege seg? Vet ihvertfall det var sånn rørleggeren fikk vår oppvaskmaskin til å "tie stille" - han hevet bena på den så den kom tettere opp til oppvaskbenken. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 En ny oppvaskmaskin skal ikke hoppe slik. Gjør den det, vil støtdempere bli utslitt på null tid, og problemet bilr verre og verre. Hvordan står det til med gulvet og bjelkelag der dere bor? Jeg bodde en gang i tiden et sted der huset var gammelt, og der var det problemet. Maskinen satte hele gulvet i bevegelse, og derfor hoppet maskinen, selv om den var vatret opp. Har du hatt en annen maskin der denne står nå, og var det problemer med den? Hvis det er denne maskinen det er noe feil med, så er det klart at den ikke fungerer slik den skal. Ta deg en tur i butikken, og spør hva de anbefaler. Jeg synes det virker som om du har prøvd en masse selv, langt mer enn det man kan forlange. Lenke til kommentar
kenneho Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Takk for flere nyttige svar. Vi har ikke hatt vaskemaskin her før, for vi flyttet inn for kort tid siden. Badet ble totalrenovert for 4 uker siden, så jeg tror ikke det skulle være noe problem med badetromsgulvet i seg selv. Vi har ringt brukerservice, og de skal sende en mann til uken. Veldig spent på hvordan det går. Begynner å bli ganske lei problemer med vaskemaskinen, og føler også selv at vi har prøvd mer enn man kan forlange. Det skal ikke være hjernekirurgi å få en vaskemaskin til å fungere, og hvis forhandler har solgt oss et slikt produkt får de ta konsekvensen av det selv. takk for alle gode tips så langt - skal rapportere tilbake her når det skjer noe nytt i saken. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg kan jo bare nevne at maskina vår som nå begynner å dra på årene begynte å hoppe rundt på gulvet etter at vi flyttet i den leiligheta vi bor nå. Den gjorde ikke det der den sto før og det var første vasken i nyleiligheta vi oppdaget det. Årsaken var at den før sto på belegg og nå står på glatt laminat. Ettersom maskina allerede på dette tidspunktet var 5 år løste vi det ved å sette ned sentrifugehastigheten og det har fungert knirkfritt siden 2005. Er gulvet for glatt så vil maskina bevege seg når det sentrifugeres ettersom bena ikke får feste i gulvet. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg kan jo bare nevne at maskina vår som nå begynner å dra på årene begynte å hoppe rundt på gulvet etter at vi flyttet i den leiligheta vi bor nå.Hvis maskinen var med på flyttelasset uten påmonterte transportsikringer så er det et ganske vanlig resultat... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Vel, den siste flytteturen var på hele 5km mens den før der var på 500 så tror nok jeg fortsatt velger og skylde på det glatte gulvet men man kan jo aldri vite, den har vasket klær 4 år etter siste flyttinga så langt så løsningen har fungert fint sånn jeg kan se det. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg spurte en vaskemaskinreperatør om dette med transportsikring en gang, fordi jeg skulle flytte en maskin, og ikke fant igjen sikringen. Han svarte at maskinen fint tålte å bli flyttet uten. Den er tross alt konstruert til å dempe ned ganske mange kilo med vekt når sentrifugen setter inn. Transportsikringen er der i første rekke for å unngå store utslag, slik at man for eksempel lager bulker i ytterveggene. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Det er dessverre av og til slik att noen av de beste produsentene har laber service. Håper forhandleren ordner opp. Faktisk er ofte ubalanse ett problem med for lite tøy i maskinen. Har du Feks 1 plagg som trekker mye tøy, så klarer ikke maskinen alltid og fordele det ene plagget rundt i trommelen. Og en ender opp med en tøyklump, og da stor ubalanse. Nå har ikke jeg mye med små kommersielle maskiner og gjørra. Men det som er nevnt i av andre her virker som gode forslag. Håper vi får en tilbakemelding etter att servicemannen har sett på maskinen din. Endret 20. juni 2009 av Hillebillys Lenke til kommentar
kizmet Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 PUSSIG SAMMENTREFF! Jeg googlet "vaskemaskinen hopper" pga mitt eget problem, og finner denne tråden. Jeg kjøpte AKKURAT samme vaskemaskin for ca 2,5 mnd siden. Hopper og danser, den også!! Har ikke hatt dette problemet med to andre maskiner som har stått på akkurat samme baderom. (Leiligheten har jeg selv bodd i over mange år, den leies nå ut.) Kan tyde på at dette er en feil fra produsenten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå