-deleted- Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Hei, jeg har søkt på VG1 elektro og har tenkt til å gå elektro (VG1) > dataelektronikk (VG2) > generell påbyggning (VG3). Hva innebærer generell påbyggning? blir det da dataelektronikk + fag jeg trenger for å få generell studiekompetanse i det 3 året? HVILKE fag er det? får jeg ta fagbrev (lærling) i dataelektronikk etter dette? Har tenkt til å søke flygelederskolen i avinor etter VGS, virker ganske spennende. Endret 19. juni 2009 av skullcandy93 Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Generell påbygging, også kalt allmenn påbygging, har kun allmennfag som pensum. Det vil si norsk, engelsk, matematikk, gym, naturfag og liknende. Du har altså ikke elektrofag. Du får heller ikke fagbrev, men du får generell studiekompetanse hvis du vil studere senere. For å få fagbrev må du gå opp til fagprøven etter lærlingetiden er over. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Ok, siden jeg må vite hvilke fag det er på den linja. lurer litt på hvordan matematikken er osv. forklar gjerne Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 ffs........ BUMP! Lenke til kommentar
Brandes Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Trenger vel ikke noe mer enn p-matte, altså veldig/ganske lett. Så lenge du følger godt med i timen og gjør en del oppgaver skal du være sikret 5 eller mer. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Tusen takk! Lurte veldig på det, siden jeg sliter litt med matte.. men jeg skal nok klare det Lenke til kommentar
Brandes Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Tror det skal gå helt fint så lenge du jobber en del med oppgavene Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Lurte på en ting. Kan jeg få generell kompetanse hvis jeg går elektro > dataelektronik > dataelektronik + lærling/fagbrev? Lenke til kommentar
Hettemaake Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Lurte på en ting. Kan jeg få generell kompetanse hvis jeg går elektro > dataelektronik > dataelektronik + lærling/fagbrev? Jeg tror ikke det? Såvidt jeg vet er det bare Medier og kommunikasjon som tilbyr 3 år hvor det er mulig å få generell studiekompetanse. Tror du må sjekke det ut, kanskje det står på vilbli.no? Ellers om generell studiekompetanse (gikk der i år, så vet litt): Ja, du kan bli lærling etter å ha gått der! - 10 t norsk i uka - 5 t historie - 3 t naturfag - 2 t gym - 5 t matte (evt. valgfag om du gjør deg ferdig med matematikken på andreåret VGS) - 5 t valgfag (sosiologi, fysikk, realfagsmatte, internasjonal engelsk osv) Er det noe annet så er det bare å spørre Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du kan få generell studiekompetanse via 23/5-regelen, eller du kan gå allmenn påbygning før eller etter lærlingetida. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Hmm, Jeg trodde at man får generell kompetanse når man har fagbrev, men må jeg da gå et påbyggnings år etter fagbrev da for å få det? Siden jeg vil ha fagbrev, og jeg må ha generell kompetanse på det jeg skal søke på etter videregående skole. Forklar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du får ikke studiekompetanse hvis du har fagbrev. Du må enten gå påbygning, eller så må du tilfredsstille kravene for 23/5-regelen. Google det, så finner du ut hva det er. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Kan jeg ta påbyggnings år etter at jeg har fått tatt fagbrev? Virker som den mest fornuftige løsninga Lenke til kommentar
Hettemaake Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Kan jeg ta påbyggnings år etter at jeg har fått tatt fagbrev? Virker som den mest fornuftige løsninga Det kan du så absolutt! Kjenner flere som har gjort det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå