Gå til innhold

[Løst]Hva innebærer generell påbyggning?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt på VG1 elektro og har tenkt til å gå elektro (VG1) > dataelektronikk (VG2) > generell påbyggning (VG3). Hva innebærer generell påbyggning? blir det da dataelektronikk + fag jeg trenger for å få generell studiekompetanse i det 3 året? HVILKE fag er det? får jeg ta fagbrev (lærling) i dataelektronikk etter dette? Har tenkt til å søke flygelederskolen i avinor etter VGS, virker ganske spennende. :)

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell påbygging, også kalt allmenn påbygging, har kun allmennfag som pensum. Det vil si norsk, engelsk, matematikk, gym, naturfag og liknende. Du har altså ikke elektrofag. Du får heller ikke fagbrev, men du får generell studiekompetanse hvis du vil studere senere. For å få fagbrev må du gå opp til fagprøven etter lærlingetiden er over.

Lenke til kommentar
Lurte på en ting. Kan jeg få generell kompetanse hvis jeg går elektro > dataelektronik > dataelektronik + lærling/fagbrev?

Jeg tror ikke det? Såvidt jeg vet er det bare Medier og kommunikasjon som tilbyr 3 år hvor det er mulig å få generell studiekompetanse. Tror du må sjekke det ut, kanskje det står på vilbli.no?

Ellers om generell studiekompetanse (gikk der i år, så vet litt):

Ja, du kan bli lærling etter å ha gått der!

- 10 t norsk i uka

- 5 t historie

- 3 t naturfag

- 2 t gym

- 5 t matte (evt. valgfag om du gjør deg ferdig med matematikken på andreåret VGS)

- 5 t valgfag (sosiologi, fysikk, realfagsmatte, internasjonal engelsk osv)

Er det noe annet så er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Hmm, Jeg trodde at man får generell kompetanse når man har fagbrev, men må jeg da gå et påbyggnings år etter fagbrev da for å få det? Siden jeg vil ha fagbrev, og jeg må ha generell kompetanse på det jeg skal søke på etter videregående skole.

Forklar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...