DJViking Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Jeg skal kjøpe meg noen harddisker som skal rett inn i en filtjener/NAS(selvbygd) og tenkte omgående på Western Digital GreenPower 1TB. Det står at denne disken støyer mindre og bruker mindre strøm, men det står også at den har en variabel hastighet på mellom 5400 til 7200 RPM. Hvordan fungerer dette i praksis. Hvordan ville en slik disk ha stilt seg ut mot Western Digital Caviar Black? Ytelse for meg er veldig viktig, men siden denne skal inn i en tjenermaskin er stillhet og strømforbruk også viktig. Endret 14. juni 2009 av DJViking Lenke til kommentar
Varj Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 kjører selv et linux software raid5 med fire slike disker, leseytelse på ca 250MB/s sekvensielt, er ikke all verden, men nok til at nettverket i de aller fleste tilfellene vil være flaskehalsen. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Skal du bruke dette i raid og hvor mange er noen disker? Hvis båndbredde og søketid er viktigst så er Caviar Black bedre, noe som vil merkes f.eks ved filkopiering. (hvis du kjører raid med flere disker vil det ha mindre praktisk betydning) WD Greeen (EADS serien) er rask nok etter min mening og den er i tillegg både kjøligere og stillere. I praksis kjører WD Green på 5400rpm men pga tettheten på platene merker du ikke mye til dette, den er generelt sett rask. Caviar Black har 5 års "garanti" og er mest ment for arbeidsstasjoner. Green serien er mer myntet på hjemmebruk som f.eks HTPC o.l. Tror du blir fornøyd uansett hva du kjøper av disse. (har begge selv) Endret 15. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Har kjøpt 2 stk Caviar Black 1TB(større enn 1TB er ikke lønnsomt med tanke på GB/kr da 2TB koster ca. 2500kr). Skal sette dem i RAID når jeg senere kjøper 2 til. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har selv 5 Green Power harddisker i min server og har ikke hatt noen problemer med dem. De er nokså lydløse (ingen knatring e.l.) og kalde (i skrivende stund er den varmeste 33 grader). Når det gjelder ytelsee så har jeg ingen tall å hoste opp ettersom serveren min fungerer kun som enkel fil-, torrent-, backupserver. Skal ihvertfall kjøpe slike om igjen når det trengs mer plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå