Gå til innhold

Erfaringer med WD GreenPower

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg noen harddisker som skal rett inn i en filtjener/NAS(selvbygd) og tenkte omgående på Western Digital GreenPower 1TB. Det står at denne disken støyer mindre og bruker mindre strøm, men det står også at den har en variabel hastighet på mellom 5400 til 7200 RPM. Hvordan fungerer dette i praksis.

Hvordan ville en slik disk ha stilt seg ut mot Western Digital Caviar Black? Ytelse for meg er veldig viktig, men siden denne skal inn i en tjenermaskin er stillhet og strømforbruk også viktig.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke dette i raid og hvor mange er noen disker?

Hvis båndbredde og søketid er viktigst så er Caviar Black bedre, noe som vil merkes f.eks ved filkopiering. (hvis du kjører raid med flere disker vil det ha mindre praktisk betydning)

WD Greeen (EADS serien) er rask nok etter min mening og den er i tillegg både kjøligere og stillere.

I praksis kjører WD Green på 5400rpm men pga tettheten på platene merker du ikke mye til dette, den er generelt sett rask.

Caviar Black har 5 års "garanti" og er mest ment for arbeidsstasjoner.

Green serien er mer myntet på hjemmebruk som f.eks HTPC o.l.

Tror du blir fornøyd uansett hva du kjøper av disse.

(har begge selv)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har selv 5 Green Power harddisker i min server og har ikke hatt noen problemer med dem. De er nokså lydløse (ingen knatring e.l.) og kalde (i skrivende stund er den varmeste 33 grader). Når det gjelder ytelsee så har jeg ingen tall å hoste opp ettersom serveren min fungerer kun som enkel fil-, torrent-, backupserver.

Skal ihvertfall kjøpe slike om igjen når det trengs mer plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...