Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

RELIGION eksamen 09

Anbefalte innlegg

VG3

Jeg har kommet opp i religion eksamen og tenkte kanskje noen andre evnt. eller om noen hadde synspunkter eller tips som jeg kan bruke i oppgaven.

Her er oppgaven:

"Man er sin egen lykkes smed"

Ta utgangspunkt i ulike religioner og livssyn og drøft ordtaket.

Begrunn det utvalget du gjør.

Hva slags religioner og livvsyn kan jeg dra inn her?

Noe annet som jeg bør ha med, og generelle tips?

Takker for alle svar :)

Endret av trihal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye det er til hjelp, men det første som falt meg inn er forutbestemmelse. Har mennesket en egen evne til å bestemme over livet sitt, eller er det en høyere allmektig gud som har forutbestemt alt? Hvis det er tilfelle, så er man ikke sin egen lykkes smed, og det er faktisk ingenting man kan gjøre med det. Dette står greit forklart i læreboka til hver religion, så du får finne ut hvilke du velger ut. (Det kan være lurt å dra inn hinduismen/buddhismen i temaet, da du kan si mye fancy rundt det... :))

Lykke til!

EDIT: Kan komme med et lite generelt tips.. Prøv å få tankene over på noe annet minst en halvtime før du skal opp. Jeg hadde eksamen i samfunnsøkonomi II på fredag, og stresset sykt siden jeg følte jeg ikke hadde gjort nok. Husket absolutt ingenting av det jeg skulle snakke om :lol: Roet meg ned og gjorde ingenting før jeg gikk inn. Plutselig var jeg rolig, og alt kom tilbake. 6!

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...