Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hull i eksosanlegg

Anbefalte innlegg

Det har rusta hull i eksosanlegget mitt :cry:. Så det idag. Er ikke snakk om store hullet, men er det forsvarlig å kjøre med det? Hva er det værste som kan skje?

Jeg har like mye peiling på bil som ei blondine så om noen kan gi meg en ekkel forklaring/løsning så hadde det vært supert.

~Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du kan gjøre utenom å bytte rør eller evt potte er å sveise igjen hullet. Er vel mange som kjører rundt med hull i potten, lovlig er det ikke om det overgår max db som er lovlig på bilen din. Om noen gidder å bry seg er en annen sak.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt, er det rusthull begynner nok hele anlegget å bli tynnrusta og er modent for utbytting, er i hvertfall min erfaring.

Sveising vil selvsagt hjelpe men det tar ikke så altfor mange månedene før nye hul popper fram.

Om du kjører med hullet er det ingen katastrofe, hullet vil bli større og større og db nivået likeså så om det ikke plager deg eller politiet er det bare og kjøre med det intil neste EU kontroll.

Om du skal gjøre noe med det og i såtilfelle hva må du regne opp mot nytten du har av en eventuell reparasjon.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Meh, holder det ut til høsten nesteår tror jeg det går bra. Det eneste er at det var uvant med lyden når jeg var ute og kjørte meg en tur nå. Men nå som jeg vet at det ikke er farlig på noe vis så tror jeg at jeg kan leve med det.

Og håpe på at det holder i over ett år er nok litt optimistisk, behøver ikke koste så mange kronene for ett nytt anlegg med montering.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle finne en skraphaug da. Eller kanskje bare satsa på universalanlegget fra biltema til 36 kroner pr del?

Edit: Er ikke eu-kontroll før neste år... Kan godt være jeg faktisk har skrote bilen innen den tid.

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

Da har mikkel vært hos bilopphøggern! Fant:

Nytt anlegg (delvis nytt iallefall ganske fritt for rust)

Nye speil.

Nye lykter.

Alt det for 250 spenn :w00t:

Var det noe mer... hmmmm.

Kanskje ett nytt skjørt under frontfangeren.

Alt ble plukka fra en 323 1.5 Sedan så eneste forskjellen var lengden på røra. Da er det bare å finne en bygdetulling i Steinkjer område som kan montere det for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...