Gå til innhold

Hjemmeutskrift eller fotolabutskrift, hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser mange her inne investerer i A3 skriver, papir og blekk.

Lønner dette seg?

Er kvaliteten så mye bedre enn f.eks. print fra Japanphoto?

Har selv en Epson R-285 A4 skriver til 500 lappen og bruker Japanphoto til alt over A4 størrelse.

Om det lønner seg å skrive ut selv, tja det kan vel diskuteres. Men personlig så synes jeg at det er utrolig praktisk.

Jeg har selv en HP Photosmart Pro B9100 (skriver ut opptil A3+), og jeg angrer ikke kjøpet. Skriveren er relativ dyr, og det koster endel å skifte ut 8 blekkpatroner av og til. Så til den prisen kunnet jeg ha fått mange utskrifter fra en fotolab.

Så tilbake til spørsmålet om det lønner seg økonomisk, neppe!! Men jeg ville ikke vert foruten skriveren. Jeg kan lage utskrifter når jeg vil, og slipper å vente noen dager på forsendelsen fra fotolabben. Så for meg personlig var det det riktige valget.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv en Epson Stylus Pro 3800 (A2+) skriver hjemme.

Skriveren er rimelig dyr, rundt 11000.-

Poenget med å gjøre det selv er jo:

1. Du vet hvordan du vil ha det, og får det deretter.

2. Kvaliteten blir like bra, eller bedre (For min del bedre)

3. Du slipper strev med å sende/levere inn bilder. :)

Siden skriveren min har blekkpatroner på 80ml så slipper jeg å bytte så ofte.

Og siden jeg da selger bilder i tillegg så skal det gå opp i opp eller i pluss til slutt.

Er storfornøyd med min skriver, og kommer ikke til å sende inn til fotolab i fremtiden.

Andreas

Lenke til kommentar
Poenget med å gjøre det selv er jo:

1. Du vet hvordan du vil ha det, og får det deretter.

2. Kvaliteten blir like bra, eller bedre (For min del bedre)

3. Du slipper strev med å sende/levere inn bilder. :)

Eneste grunnen til å skrive ut hjemme selv er jo at du får bildet med en gang!

Men det blir dyrere, og dårligere.

Skriveren som fotolabene benytter er like stor som en Chevrolet Van, og koster mye mer!

Hvor stor er skriveren din, og hva kostet den sa du...

Når jeg får tilgang til en slik skriver for 1 krone bildet, så klarer jeg å vente et par dager på å få bildet.

Lenke til kommentar

En A3 skriver koster fra 2600kr. Papir og blekk koster litt det også. Pluss alle tabbeutskriftene man gjør underveis, blekk og papir går bort her.

Men blir det noe dårligere med hjemmeutskrift? Har hørt det er bedre enn fotolab eller er det en gammel myte?

Man får nesten 40 bilder i størrelsen 40*30cm fra JP for 3000kr. Har da regnet med at man bestiller ett og ett bilde inkl. porto på hvert bilde.

Bakdelen er at dette er plakat og kommer i rull. Tynnere papir.

Jeg synes Japanphoto skal tilby plakatene påmontert ett stivt underlag. Slik som mpix.com gjør.

Lenke til kommentar

Dårligere blir det ikke nødvendigvis, særlig ikke med de virkelig gode blekkskriverne som blir nevnt her (Epson Stylus Pro og HP Photosmart Pro). Men dyrere blir det, særlig på små prints.

En annen fordel med hjemmeutskrift er at man kan eksperimentere mer med papir, og få den looken man liker best.

Selv R285 til trådstarter konkurrerer godt mot minilab-utskrift, se testen jeg gjorde av tre biligskrivere i fjor høst. Der lab/minilab er overlegen er pris på små print. På store print er kostnaden hos Elitefoto i hvert fall en del større med minilab også (selv om kostprisen ikke er så mye større)...

Lenke til kommentar

Jasså, det var du som utførte testen som avgjorde kjøpet mitt.

Jeg er meget fornøyd med utskriftskvalitetn. God skriver til billig penge.

Jeg kommer til å ordne utskriftene mine slik:

Utskrift under A4 havner i fotobok fra JP(den med fotopapir).

God kvalitet og man slipper album, løse bilder og tid brukt på å sette bildene inn i album.

A4(og 18*13cm) som skal på vegg ordner jeg med Epson R285.

Plakater(over A4) og lerret i alle størrelser får en fotolab ta seg av.

Lenke til kommentar

Skriveren som fotolabene benytter er like stor som en Chevrolet Van, og koster mye mer!

Hvor stor er skriveren din, og hva kostet den sa du...

At det blir dårligere kvalitet ved utskrift hjemme er tullball.

Da har du null peiling på printing og bruk av "over middels dyre" skrivere.

At en skriver er like stor som en Chevy er ikke et kvalitetsstempel i seg selv.

Blir det samme som å si at har du det dyreste og beste kameraet på markedet så blir bildene dine MYE bedre enn en som har et mer rimelig kamera. Og det stemmer ikke i det hele tatt.

Det kommer an på brukeren av utstyret.

Alle bildene som kommer inn til fotolabe'ene blir kjørt gjennom skriveren uten at de tar høyde for innstillinger etc.

Printer du hjemme så blir utskriften lik på skjerm og skriver hvis du vet hva du driver med.

Det blir den ikke alltid ved å sende bildet til en fotolab.

Ikke heng deg opp i pris på utstyr, men heller på godt håndtverk og erfaring.

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...