iverha2 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Er 16 år og lurer litt på dette med markløft og knebøy. Har hatt en del ryggplager, men har ikke hatt særlig smerter den siste tiden. Er forøvrig den nedre delen av ryggen, fikk vite når jeg var mindre at jeg hadde en skjev rygg (ikke noe særlig skjev, men litt) og det er vel dette som verker, eller har verket. Bør jeg kutte markløft og knebøy helt ut eller går det greit? Hvor tung belastning burde jeg ha? (Selvfølgelig slik at jeg ikke får vondt i ryggen neste dag, men likevel...) Takk for svar. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Kva type skeivheit snakkar du om og kor stor er den? Er den eine foten din kortare enn den andre? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Aner ikke, er så lenge siden jeg fikk sjekket det. Skal ikke være noe særlig ille, uansett. Venstre foten er litt lengre enn høyre har jeg hørt, men ikke mye. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Sannsynligvis ikkje noko å bekymre seg for da, men pass på å bruke korrekt teknikk. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Ok, takk. Hvor mye skal det kjennest i ryggen dagen etter en treningsøkt med disse øvelsene? Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Så mye. | ..............................| nEIDA. Selv bruker jeg ikke å kjenne så mye. Blir jo selvsagt litt støl, men får du vondt så må du tenke deg litt om hva du gjør og om du gjør det hele rett. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ok, takk. Hvor mye skal det kjennest i ryggen dagen etter en treningsøkt med disse øvelsene? Så lenge det du "kjenner" er muskulært og ikke noe annet skal det ikke være noe problem. Har selv dager hvor jeg ikke kjenner noe som helst etter å ha trent markløft, og andre dager hvor jeg er så støl i musklene at det nesten er smertefult. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Har fått veldig vondt i ryggen nå, så tar en pause og prøver om et par uker med lettere vekter, og øver uten imens. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vedder ein proteinshake på at du bruker dårleg teknikk. List opp i det detalj det du gjør/tenker når du løfter. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Setter stangen slik at den er noen centimeter oppå skoen (altså at foten min er ca halvveis bak og halvveis foran stanga.) Så går jeg ned på en naturlig måte (altså med krum rygg, akkurat slik jeg ville ha plukket noe opp,) og tar tak. Så senker jeg ræva litt, og til slutt enda litt mer samtidig som jeg presser brystet en del opp, og så prøver jeg å se omtrent rett fram. Prøver å ha en del svai i ryggen, heller for mye enn for lite er det jeg iallfall prøver på. Jeg føler det går greit opp, men tror kanskje det var ned igjen som ble feil. Skal jeg bare gjøre akkurat omvendt, eller burde jeg sleppe stanga ned? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 mener du med svai? som å skyte rygg som en katt? er det det du mener så skjønner jeg at du merker det i ryggen, ryggen skal holdes mest mulig rett. og ja, du merker det rimelig bra i ryggen etter en hard mark og/eller bøyøkt. søk på deadlft og squat på youtube, så får du se noen teknikker der.. Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Er noen linker til videoer med god markløftteknikk her. Se innleggene til " Iron I.C. ": http://www.iform.no/forum/index.php?topic=41711.0 Endret 15. juni 2009 av orjanos3.16 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Har du vondt i ryggen trener du jo ikke markløft, det sier seg selv. Du har bare en rygg! Gå til en naprapat/fysio og få samme svaret der om du vil ha en ordentlig kilde.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Har du vondt i ryggen trener du jo ikke markløft, det sier seg selv. Du har bare en rygg!Gå til en naprapat/fysio og få samme svaret der om du vil ha en ordentlig kilde.. Sei vel strengt tatt ikkje seg sjølv. Hvis du ikkje kan noko om emnet, bør du ikkje komme med innspill heller. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg har troen på at markløft kan gjøre ryggen min sterkere og bedre, men jeg skal gjøre det veldig forsiktig og med lette vekter, og fokusere aller mest på rett teknikk. En dårlig rygg er ikke en rygg som ikke kan trenest, er min oppfatning Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Hvordan er det med lyskevarmer? Er det bra eller dårlig når det gjelder utførelsen av knebøy? Er den stabiliserende eller hindrer den bare bevegelse? Lenke til kommentar
krist90 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Bytt til noen øvelser som har mindre skade risiko da. Knebøy -> beinpress markløft -> nedtrekk/chins Vær forsiktig med ryggen. Det er den du ikke vil skade. Lykke til Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Beklager du, skal nok iallfall prøve knebøy og markløft. Hvordan er det med lyskevarmer? Er det bra eller dårlig når det gjelder utførelsen av knebøy? Er den stabiliserende eller hindrer den bare bevegelse? Noen? Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hvorfor skal du bruke lyskevarmer? Kan du ikke bare varme opp godt først? Prøv en knebøy og se om luskevarmeren er i veien, verre er det ikke. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Kanskje noen med erfaring med det kunne svare, det var det jeg tenkte. Jeg spør jo om den er stabiliserende eller bare hindrer bevegelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå