Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av reg reim på opel omega 2.5 V6


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har for første gang bistått me skifte av reg reim på en 1994 opel omega.

MEN, det som ikke ble gjort til å begynne med, var å lage egne merker på hjulene. Vi så de hvite merkene på hjulene, samt taggene på dekslene, og trodde med dette at alt var i orden.

 

Vi har prøvd så og si alle kombinasjoner. LOa de hvote merkene gå rett mot hverandre, gå inn i hverandre......Nedre hjul med merking opp, ned og til begge sider.

 

Vi har kompresjon, men får ikke tenning...Fiser bare i ny og ned, det er alt.

 

Håper noen der ute kan bistå meg litt slik at vi får stilt inn hjulene riktig og får startet fanskapet.

 

Hadde tenkt å kjøre sørover på tir morgen :) MEN..........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Har for første gang bistått me skifte av reg reim på en 1994 opel omega.

MEN, det som ikke ble gjort til å begynne med, var å lage egne merker på hjulene. Vi så de hvite merkene på hjulene, samt taggene på dekslene, og trodde med dette at alt var i orden.

 

Vi har prøvd så og si alle kombinasjoner. LOa de hvote merkene gå rett mot hverandre, gå inn i hverandre......Nedre hjul med merking opp, ned og til begge sider.

 

Vi har kompresjon, men får ikke tenning...Fiser bare i ny og ned, det er alt.

 

Håper noen der ute kan bistå meg litt slik at vi får stilt inn hjulene riktig og får startet fanskapet.

 

Hadde tenkt å kjøre sørover på tir morgen :) MEN..........

Hmmm er ikkje bombesikker,men meiner bestemt at pila på veiva skal rett ned,,,,,litt meir usikker på kammene,men tror de skal peike mot hverandre.......er det ingen tegning som forklarer med i pakken til den nye reg.reima da?

Lenke til kommentar
Om det er en C20NE er det hvertfall ikke noen fare for å ødelegge noe

da stempel og ventiler ikke har mulighet til å gå i hverandre :)

 

Følger med videre siden jeg skal i gang med samme jobben + toppakningskifte snart :)

 

Joda pila på veiva skal peke ned ifølge tegningen. Men tegningen viser at hvite merker skal peke mot hverandre, men det er to hakk pr hjul, samt 2 hakk i hver deksel. Noen merker er imellom taggene og noen er på taggen, så det kan se sånn ut at dem skal gå "inni" hverandre og ikke direke mot hverandre. Men vi har prøvd alt. Det står at man skal vri alle hjulene mot klokken til det sier stopp og dra den ca 10 grader tilbake, men gjør man det så stemmer ihvertfall ingen av hakkene.

Jeg har aldri gjort dette før på en V6, men jeg regner med at det er samme prinsipp som en rekke sekser??

Hadde vi bare merker for harde livet før vi tok av reimen, samt låst av hjulene så er jo et reg skifte gjort på 1-1.5 time uten tvil. Har skiftet hele kittet og skal skifte vannpumpa når bare alt er i orden.

 

Det er jo 24 ventiler, og jeg er bekymret over følgenden:

Når vi har holdt på og rotert på hjulene i alle retninger, både med klokken og mor klokken, så er det noe som forteller meg at vi roter noe inn i helvete. ER DET EN LETT MÅTE Å KOMME "AJOUR" PÅ????

Har også hørt at det er lurt å skru opp alle plugger og presse på stemplene med evt et skrujern. Ingenting har noensinne vært gærnt me motor siden jeg kjøpte den, men toppen har vært overhalet da den slo seg pga svikt med kjølingen. Så toppen er gullegod, samt at alle pakninger er skiftet. Alt dette er selvsagt gjort på merkeverksted!

Så vi skal ta en kompresjonstest for å utelukke at det er havari på en sylinder.

 

Ett hakk fra eller til på hjulene, er nok til at man ikke får start. Det er samtidig viktig å koble på alt av slanger når man prøver å starte opp....Bensinpumpa er elektrisk så vi trenger ikke å koble på dynamoreima.

 

Men det jeg er ute etter, er en plass på nettet hvor jeg kan finne en tegning og kanskje en beskrivelse PÅ NORSK, på hvordan man stiller inn hjulene etter hakkene osv, når man først har gjort den tabben at man ikke har merket dette på forhånd selv.

 

Jeg har hørt fra tidligere at veiva kan roteres 180 grader og så er feilet borte, men vi har fan me prøvd det også, INGENTING HJELPER! Så det vi trenger å få inn med teskje fra noen som virkelig har peiling, er hvorvidt vi kan stole på at de hakkene som er laget fra før, virkelig stemmer. Vi har holdt på i 26 timer med dette nå tilsammen på 2 døgn uten å få ordentlig tenning på bilen. En liten fis et det eneste......All tips mottas me stor takk folkens

Lenke til kommentar

på min opel var det iallefall sånn: veiva rett ned mot et hakk(måtte bruke speil for å se) og kamakslinger med hakk PÅ tennene mot hverandre........men min er ikkje v6 da,så er ikkje sikkert det er likt ;)

men skal jo ikkje være såå vanskelig dette da,så er du sikker på at det ikkje er noe annet som er galt....

Lenke til kommentar
på min opel var det iallefall sånn: veiva rett ned mot et hakk(måtte bruke speil for å se) og kamakslinger med hakk PÅ tennene mot hverandre........men min er ikkje v6 da,så er ikkje sikkert det er likt ;)

men skal jo ikkje være såå vanskelig dette da,så er du sikker på at det ikkje er noe annet som er galt....

'

Hva skal være galt? Enten treffer vi bare ikke på rette tann, for det kan være nok til at man ikke får start...Så hvis det er 1 tann som er gærn, hvor i svarten skal man finne HVILKE hjul det er snakk om?

Vi skal nå foreta oss den vanskelige måten. Vi skrur ut alle plugger og sjekker rekkefølgen på stemplene. Så tar vi av toppen og sjekker hvordan ventilene åpner seg..ar en kompresjonstest for å utelukke havari på sylinder etc...

 

Funker det ikke da, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. NOEN der ute må jo vite? Eller sender alle inn bilene på verksted om dagen :)

 

Sitter sikkert noen opelmekanikere rundt om kring og bare rister av latter!

Lenke til kommentar
Jeg har hørt fra tidligere at veiva kan roteres 180 grader og så er feilet borte, men vi har fan me prøvd det også, INGENTING HJELPER! Så det vi trenger å få inn med teskje fra noen som virkelig har peiling, er hvorvidt vi kan stole på at de hakkene som er laget fra før, virkelig stemmer. Vi har holdt på i 26 timer med dette nå tilsammen på 2 døgn uten å få ordentlig tenning på bilen. En liten fis et det eneste......All tips mottas me stor takk folkens

Du mener vel 360 grader? (Alternativ kamakslingene 180 grader). Poenget er at veiva går dobbelt så fort som kamakslingene, dvs. at dersom du plasserer alle hjulene på merker, så er det fortsatt mulig at veiva må roteres èn omdreining (den vil jo likevel stå på et evt. merke) for at det skal bli korrekt i forhold til kamakslingene.

Lenke til kommentar
Du mener vel 360 grader? (Alternativ kamakslingene 180 grader). Poenget er at veiva går dobbelt så fort som kamakslingene, dvs. at dersom du plasserer alle hjulene på merker, så er det fortsatt mulig at veiva må roteres èn omdreining (den vil jo likevel stå på et evt. merke) for at det skal bli korrekt i forhold til kamakslingene.

 

Tenk om igjen. Hvor kommer stemplene til å stå når du roterer veiva ei hel omdreining? Det stemmer, akkurat på samme plass. Det er ventilene og fordeler/innsprøytningspumpe som avgjør om stemplet er på TDC mellom eksos-og innsugstakt, eller mellom kompresjons- og arbeidstakt, og disse drives av kammen(e) (innsprøytningspumpe på diesel har eget reimhjul). Med andre ord, å dreie veiva ei heil omdreining gjør absolutt ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...