Alompi Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Jeg er en gutt på 16 år, som har overlevd en del. Her er en liste over alt som har vært galt med meg: 1. Mamma hadde svangerskapsforgiftning og masse rart når hun bar på meg. Det ble sagt at det var 50% sjanse for at jeg og mamma skulle overleve. 2. Ble født en og en halv måned for tidlig. 3. Når jeg var 6 måneder ble jeg diagnostisert med Hydrocephalus, og ble operert for det. Jeg var født med det, og har pr i dag ingen skader i hjernen i det hele tatt. Hydrocephalusen medførte altså ingen varige skader. Jeg fungerer altså som andre, vanlige mennesker, gjør det bra på skolen, fungerer bra sosialt etc. Jeg har en slags vri på det, som gjør at jeg mangler en kanal i magen, eller noe sånt. Jeg har aldri operert i hjernen, og har heller ikke shunt i hjernen (som er det typiske?). 4. Etter operasjonen gikk jeg inn i akutt sepsis (blodforgiftning). 5. Har blitt operert for brokk 4 ganger. Jeg lurer da på om min medisinske historie sier at jeg kommer til å leve ett kortere liv enn andre mennesker? Hvordan er prognosen, tenker da spesielt på hydrocephalus. Er det noe spesielt jeg er utsatt for, eller jeg bør holde meg unna? På forhånd takk - Alompi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Det er ingenting som tyder på at du vil ha et kortere liv, i snitt, enn folk flest. De overnevnte problemene er typiske komplikasjoner forbundet med tidlig fødsel, ellers kan jeg ikke "lese" noe som er assosiert med et kortere liv. Angående Hydrocephalus: Jeg anner ikke hva du mener med shunts. Det er ingen shunts som er naturlig i en hjerne, enn de som ble "menneskelagd". Vaio Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Takk for svar! Det er betryggende, for jeg tenker veldig mye på det . Skal snart på checkup, så får vel stilt en del spørsmål der. Google gir meg ikke svar på mye, nemlig. Angående shunten, mener jeg ikke at den fantes i meg naturlig . Jeg fikk satt inn en shunt i magen, for jeg manglet en kanal eller noe der. Jeg var den tiende i norge som fikk den typen operasjon. Jeg har oppfattet det sånn at det vanlige er å sette inn en shunt i en av hjerneventriklene, og det har ikke jeg. Høres det logisk ut? Endret 13. juni 2009 av Alompi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg husker du lagde en tråd om det. Jeg er ingen nervokirurg, alle spørsmålene om "det", må rettes til dem. Lykketil Vaio Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Jo, skal skrive ned en liste med spørsmål Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jo det stemmer nok det =) Det er mulig å legge inn en shunt i en av ventrikklene slik at "overskudd" renner ned til abdomen ett sted. Har lest dette flere steder (at pasienter har dette), men jeg vet meget lite om det! Du har altså ikke denne shunten operert inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå