Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Spørsmål om min medisinske historie

Alompi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 16 år, som har overlevd en del. Her er en liste over alt som har vært galt med meg:

1. Mamma hadde svangerskapsforgiftning og masse rart når hun bar på meg. Det ble sagt at det var 50% sjanse for at jeg og mamma skulle overleve.

2. Ble født en og en halv måned for tidlig.

3. Når jeg var 6 måneder ble jeg diagnostisert med Hydrocephalus, og ble operert for det. Jeg var født med det, og har pr i dag ingen skader i hjernen i det hele tatt. Hydrocephalusen medførte altså ingen varige skader. Jeg fungerer altså som andre, vanlige mennesker, gjør det bra på skolen, fungerer bra sosialt etc. Jeg har en slags vri på det, som gjør at jeg mangler en kanal i magen, eller noe sånt. Jeg har aldri operert i hjernen, og har heller ikke shunt i hjernen (som er det typiske?).

4. Etter operasjonen gikk jeg inn i akutt sepsis (blodforgiftning).

5. Har blitt operert for brokk 4 ganger.

Jeg lurer da på om min medisinske historie sier at jeg kommer til å leve ett kortere liv enn andre mennesker?

Hvordan er prognosen, tenker da spesielt på hydrocephalus.

Er det noe spesielt jeg er utsatt for, eller jeg bør holde meg unna?

På forhånd takk

- Alompi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er ingenting som tyder på at du vil ha et kortere liv, i snitt, enn folk flest.

De overnevnte problemene er typiske komplikasjoner forbundet med tidlig fødsel, ellers kan jeg ikke "lese" noe som er assosiert med et kortere liv.

Angående Hydrocephalus:

Jeg anner ikke hva du mener med shunts. Det er ingen shunts som er naturlig i en hjerne, enn de som ble "menneskelagd".

Vaio :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Det er betryggende, for jeg tenker veldig mye på det :). Skal snart på checkup, så får vel stilt en del spørsmål der. Google gir meg ikke svar på mye, nemlig.

Angående shunten, mener jeg ikke at den fantes i meg naturlig :p. Jeg fikk satt inn en shunt i magen, for jeg manglet en kanal eller noe der. Jeg var den tiende i norge som fikk den typen operasjon. Jeg har oppfattet det sånn at det vanlige er å sette inn en shunt i en av hjerneventriklene, og det har ikke jeg.

Høres det logisk ut? :p

Endret av Alompi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...