vofferud Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei har en engelsk setter på 6 år nå og har aldri hatt løpetid før i dag. jeg så at hun hadde løæpetid i dag pga blod, dette er samtidig som vår andre engelsk setter har det. dette er vel litt merkelig at hun har fått det plutselig nå etter 6 år?? Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 det er svært unormalt at en tispe ikke får løpetid. Hvorfor har du ikke sjekket dette med veterinæren før? Kan det være at hunden har hatt løpetid og du ikke har sett det selv, pga tispa har vært flink å vaske seg? og nå med alderen, kansje dette har avtatt, slik at du har lagt merke til det? En tispe får løpetid senest ved 2 år, etter det, er det noe galt, og man må sjekke det ut med vetten. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 nei ganske sikker på at hun ikke har hatt det før. vi har ikke sjekket noe, men har skjønt at dette er svært unormalt. tispa er også VELDIG "mandig" av seg. hun er veldig muskuløs og oppfører seg som en hannhund. så noen ide om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Dette har jeg aldri hørt om.. Spør om det her? Mange hunder får løpertid samtidig. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Dette har jeg aldri hørt om.. Spør om det her? Mange hunder får løpertid samtidig. nei ikke jeg heller og ingen andre som driver med hunder heller. det trigga nok noe siden den andre hunden også hadde det, men rart at det har tatt 6 år! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Du burde sjekket ut hvorfor hun ikke har hatt løpetid tidligere. Mine to tisper løper samtidig, veldig kjekt. Men slik er det jo ofte med menneskedamer som bor sammen også Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 ja har hørt at det hjelper hvis en annen har det, men hun har hatt det flere ganger(den andre hundene altså) og hun har aldri hatt løpetid. tenkte hvis vi skal få valper på henne om at det er større sjangse for skader eller noe annet farlig på valpene siden det har tatt så lang tid? om dette er try6gt osv. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Neinei, du har misforstått. Det handler ikke om at det hjelper at en annen tispe har det - Det handler om at dersom to friske tisper bor under samme tak, hender det gjerne at de synkroniserer løpetiden sin. Og nei, tanken om valper skal du slå fra deg med en gang. Det er uforsvarlig å ha valper for første gang på en tispe som er 6 år gammel. Det kan være svært farlig for tispa og NKK anbefaler det ikke. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Neinei, du har misforstått. Det handler ikke om at det hjelper at en annen tispe har det - Det handler om at dersom to friske tisper bor under samme tak, hender det gjerne at de synkroniserer løpetiden sin. Og nei, tanken om valper skal du slå fra deg med en gang. Det er uforsvarlig å ha valper for første gang på en tispe som er 6 år gammel. Det kan være svært farlig for tispa og NKK anbefaler det ikke. okey har hørt at siden en hadde det "dro" den med seg den andre hundene til løpetid. men har noen peiling på hva dette kan være? ingen jeg har snakket med som har peiling på hva det kan være. bare håper det ikke tar 6 år til neste gang da;) Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg ville tatt den med til veterinær. Hvis den ikke er syk, og det ikke er farlig for den at den ikke har løpetid, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal ønske at det tar 6 år før neste løpetid. Du kan jo ikke ha valper på henne uansett. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Du sier jo selv at hun er veldig stor og "hannhundaktig". Det er jo ikke lurt å avle på ei lite feminin tispe heller? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Setter en tier på at hun har hatt løpetid før også bare at dere ikke har lagt merke til dette jeg da. Dette er ikke unormalt og kjenner flere som aldri ser noe blod ved løpetid da hunden enten blør veldig lite, eller er flink å vaske seg selv. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Du sier jo selv at hun er veldig stor og "hannhundaktig". Det er jo ikke lurt å avle på ei lite feminin tispe heller? nei kanskje ikke, men er en EKSTREMT god jakthund så dumt hvis vi ikke får valper på henne:) Setter en tier på at hun har hatt løpetid før også bare at dere ikke har lagt merke til dette jeg da. Dette er ikke unormalt og kjenner flere som aldri ser noe blod ved løpetid da hunden enten blør veldig lite, eller er flink å vaske seg selv. nei ganske sikker på at hun ikke har det. siden vi har sett etter dette ganske mye, fordi vi gjerne ville ha valper på henne. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Om det stemmer at hun har en lidelse som gjør at hun ikke får løpetid før etter seks år ville jeg straks glemt tanken på avl. her har du et ansvar for å videreføre gener som da tydelig ikke er helt i orden, og da hjelper det ikke samme hvor flink hun er til å se og hente fugl Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Kjære trådstarter: Jeg skriver med større bokstaver jeg, slik at du ser det jeg har prøvd å si i flere innlegg: DERSOM TISPA ER OVER 6 ÅR OG ALDRI HAR HATT VALPER FØR MÅ DU ALDRI I VERDEN FINNE PÅ Å PARRE HENNE. DET ER FARLIG FOR TISPA OG NKK ADVARER MOT DET. Så, god jakthund eller ikke, det hadde vært veldig veldig dumt å sette valper på henne.Det vil være å gamble med tispas liv og i verste fall kan hun dø. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Må bare si meg enig med Sookie. Selv om hun er en god jakthund, så tenk over faren ved å faktisk sette et førstegangskull på en seks år gammel tispe.. eller, eldre siden dere evt. må vente til neste løpetid. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 okey skjønner det, men da får vi vel enten ta med til veterinæren å høre hva de sier. hvis de sier at det er greit gjør vi det eller hvis ikke får vi vente til neste gang. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg håper veterinæren din klarer å banke litt vett inn dere slik at dere slår fra dere tanken på å ha valper på henne noengang. Jeg gir opp. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 En veterinær kan som regel ikke mye om AVL. Jeg har hørt om en som trygt kunne anbefale å sette valper på ei 14-15 mnd gammel tispe !!! Skjønner? Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Jeg håper veterinæren din klarer å banke litt vett inn dere slik at dere slår fra dere tanken på å ha valper på henne noengang. Jeg gir opp. hva faen?! jeg har jo sagt nei og at vi får høre med de først! hold kjeft hvis du skal kritisere her, kanskje litt lettere for en veterinær å si noe enn deg på en pc langt unna? eller kanskje bare du kan komme med uttalelser uten å ha sett hunden. så hva mener du da eksperten? bare drite i alt? ikke gå til veterinæren bare høre på deg å aldri ha valper på hunden? Endret 16. juni 2009 av vofferud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå