Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Jeg er nokså ny med php og mysql men prøver meg på å lage en enkel shoutbox. $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } //Velg Database mysql_select_db('tekno', $con); $add = "INSERT INTO shout (navn, alder, innlegg) VALUES('$_POST[navn]'), '$_POST[alder]', '$_POST[innlegg]')"; mysql_query ($add,$con); mysql_close ($con); print $_POST['navn']; print $_POST ['navn'] er bare for å se om $_POST variablene ble definert, og det er de. Problemet er at det ikke blir lagt til noe data til databasen Hilsen snorre Endret 13. juni 2009 av Snobjorn Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) $add = "INSERT INTO shout (navn, alder, innlegg) VALUES('$_POST[navn]', '$_POST[alder]', '$_POST[innlegg]')"; mysql_query($add) or die(mysql_error()); mysql_close ($con); Se om du får noe feilmelding der. uansett, så er $_POST variablene dine åpne for XXS, anbefaller quote_smart. ( google) Endret 13. juni 2009 av LaCrouX Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) $add = "INSERT INTO shout (navn, alder, innlegg) VALUES('$_POST[navn]'), '$_POST[alder]', '$_POST[innlegg]')"; mysql_query($add) or die(mysql_error()); mysql_close ($con); Når jeg ser på VALUES, så har du 1x( og 2x). mulig det er her problemet ligger Prøv dette på add: $add = "INSERT INTO shout (navn, alder, innlegg) VALUES('$_POST[navn]', '$_POST[alder]', '$_POST[innlegg]')"; Referere til denne: http://www.w3schools.com/SQL/sql_insert.asp Endret 13. juni 2009 av TeisL Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Takk TeisL, det løste det problemet, nå får jeg feilmeldingene: Notice: Undefined index: navn Notice: Undefined index: alder Notice: Undefined index: innlegg Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Prøv denne? $navn = $_POST['navn']; $alder = $_POST['alder']; $innlegg = $_POST['innlegg']; $add = "INSERT INTO shout (navn, alder, innlegg) VALUES('$navn', '$alder', '$innlegg'); mysql_query($add) or die(mysql_error()); mysql_close ($con); Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Hmm, det er kanskje en riktigere måte å gjøre det på ja... Men det hjalp ikke. :/ kan det være noe feil i formen? <form action="takk.php" method="_POST"> <table> <tr><th>Navn:</th><td><input name="navn" type="text" /></td></tr> <tr><th>Alder:</th><td><input name="alder" type="text" /></td></tr> <tr><th>Din mening:</th><td><textarea name="innlegg" cols="20" rows="5"></textarea></td></tr> <tr><th><input type="submit" value="Send"></th></tr> </table> </form> Når jeg trykker på send, så blir det sendt til mysqldatabasen men det følger ikke med noe data... Endret 13. juni 2009 av Snobjorn Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Prøv å fjerne understreken foran POST altså så det blir slik: <form action="takk.php" method="POST"> Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Det hjalp ikke det heller... Det virker som om at den ikke ser sammenhengen mellom <input name="navn" type="text" /> og $_POST['navn'] Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg restartet wampserver og det ser ut til at det ordna seg Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Notice: Undefined index: alder - Betyr at disse feltene ikke innholder noe som helst. - du må sende noe til $_POST['alder'] for at dem skal forsvinne. ellers må du sette en @ forran $_POST['var'] = @$_POST['var'] Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Måten du setter inn dataene i spørringen din på gjør at databasen din ligger på vidt gap for hackerangrep. Jeg vil anbefale på det sterkeste at du setter deg inn i hvordan du beskytter databasen din mot "SQL injection" (google det). Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Vet at dette er en veldig sårbar løsning, men dette var til en eksamensoppgave i "bilde" på vg3 hvor dette ikke inngår i læreplanen en gang. Jeg klarte i allefall å imponere sensoren som var utdannet videoklipper Jeg gleder meg til å lære mer php og sql. takk for hjelpen jeg har fått Endret 16. juni 2009 av Snobjorn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå