Thommisen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Jeg spør som følger: - Hvordan lære å lage sanger? - Hvordan lære å skrive sanger? - Hvis jeg skal skrive sanger, hvordan skal jeg gå frem? - Tips? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Synes egentlig dette er et merkelig spørsmål da jeg som oftest bare får ideen til en melodi i hodet mitt og så spiller jeg bare etter det jeg hører og vips. Hvordan man bygger opp sangen avhenger jo litt hvilken sjanger man har tenkt seg og om man vil ha vokal eller bare en ren instrumental. Så egentlig er det jo bare å lage en sang man selv synes er bra og det er egentlig ikke noe som kan læres mener nå jeg. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Hei. Jeg spør som følger: - Hvordan lære å lage sanger? - Hvordan lære å skrive sanger? - Hvis jeg skal skrive sanger, hvordan skal jeg gå frem? - Tips? Hvordan lære å lage sanger? Det finnes mange bøker å få kjøpt som tar for seg låtskriving: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_?u...amp;x=0&y=0 Det er ingen ulempe å lære seg å spille et instrument, piano eller gitar f.eks. Og å lære seg akkorder. Man kan leke seg med akkorder, endre rekkefølgen, sammensetningen, og så nynne seg frem til en melodi. Det er et utgangspunkt. Det finnes mange flere. Jeg vet ikke om du kan noe teori, men denne boka kan jeg anbefale, om det er rock og pop du ønsker å lage: "The Songwriting Secrets Of The Beatles" http://www.amazon.co.uk/Songwriting-Secret...1328&sr=8-1 Kan du ikke noe teori fra før, er nok stoffet vanskelig tilgjengelig. Her kan du også få noen tips: http://forum.gitarnorge.no/Laatskriving-og...posisj-f48.html Lykke til! Endret 14. juni 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
Thommisen Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Takk for svar. Men finnes det gratis bøker på nett som kan lastes ned til dataen? eller må leses på nettet? Finnes det noen programmer som jeg kan lage musikk på dataen (f.eks. pianoprogramm)? og gratis allerhelst. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Det gjør nok det. Det er bare å Google. http://www.download32.com/simulador-piano-software.html http://www.lu.hio.no/ALU/musikk/Musikkteori/akkorder.htm Endret 14. juni 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Det hjelper å kunne litt teori. - Intervaller - Akkorder, hvordan de bygges osv - Tonearter Kan du dette er alt plutselig mye enklere. Et eksempel: Velg deg en toneart, f.eks. C-dur. I C-dur har man følgende akkorder: C, Dm, Em, F, G, Am og Hdim. I C-dur kaller vi C-akkorden tonika, mens G er dominant og F er subdominant. Med tonika, dominant og subdominant kan du lage enkle akkordsekvenser, og improvisere deg frem til en melodi med de syv tonene i C-dur-skalaen. Med denne metoden lager du musikken først, også kommer lyrikken etterpå. Man kan jo selvsagt jobbe på andre måter. Endret 14. juni 2009 av Speik Lenke til kommentar
Thommisen Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Nå har jeg tenkt å bare skrive sanger istedenfor, altså att jeg finner en melodi (instrumental) på nettet og ager en sang utav den. Hva skal jeg gjøre først når jeg skal lage teksten selv? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Nå har jeg tenkt å bare skrive sanger istedenfor, altså att jeg finner en melodi (instrumental) på nettet og ager en sang utav den. Hva skal jeg gjøre først når jeg skal lage teksten selv? Lag aldri flere enn et tema i en sang. Et eksempel: Jeg er så deppa i dag, fordi dama har forlatt meg. Så kan man da skrive noe om hvordan det oppleves. Bare som et eksempel. En sang består gjerne av vers og refreng. Refreng er like. Ikke skriv 25 vers. Det holder gjerne med 2-3 vers. Formen på en sang kan være: Intro(instrumentalt), vers1, refreng, vers2, refreng, mellomspill(instrumentalt), vers3, refreng og outro(avslutning, instrumentalt). En annen form kan være: vers1, refreng, vers2, refreng. Det er ikke noe fasit svar her. En sang trenger ikke ha refreng. Lykke til! Endret 14. juni 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) har laget en sang selv og finner det lettere om man klinger på en instrument eneste som mangler på sangen min er en tittel men her er jo en idee av hvordan en tekst kan se ut Can't you hear that someone needs your help? You just walked away like nothing ever happened Maybe you didn't see them or hear them But do you know what, I think I know why You're trying to live in your own world where no one needs help Take a lesson from this my friend Everyone will be alone someday and then it's good to know you can go to someone for if you read between the lines, we are all the same can you see the little boy, scared and alone if I were you, I'd reach out my arm to let him know that I am here, to let him know that I would help but you just walked away like nothing ever happened what I could see was a little boy all alone but take a lesson from this my friend everyone has been lost sometime and then it's good to know that you can ask someone for if you read between the lines, we are all the same can you see the lady who cries on her phone if i were you, i would reach out my arm to let her know that i am here and that i won't go but you just walked away like nothing ever happened what i could see was a lady on her own but take a lesson from this my friend now it's you who is all alone you have no where to go, you have no one to ask for if you read between the lines, we are all the same i saw you sitting on a bench in the park on a cold november night, watching the stars all alone i saw tears on your chin i saw you, but i didn't walked away i reached out my arm and took your hand Endret 15. juni 2009 av ole_marius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå