Gå til innhold

Fripolis i Pensjonskassen

nayeli

Anbefalte innlegg

Jeg var for noen år tilbake ansatt i StatoilHydro. Hvert år etter at jeg slutta, så har jeg mottatt brev med kontoutskrift fra fripolisen jeg har i pensjonskassa der.

Skal jeg være ærlig, så har jeg aldri brydd meg om den kontoutskriften, og ikke tenkt over den, fordi pensjon... det er jo årevis til jeg skal ha det. -er jo bare 26 år.

MEN, så har det seg slik da... idag når den kom, satte jeg meg ned å leste... Og det står hvor mye jeg har spart opp, og hvor mye jeg vil få i årlige utbetalinger ved alderspensjon, barnepensjon, ektefellepensjon og uførepensjon.

Det står og i brevet som følger med:

"Pensjonsbeløpene oppgitt på fripolisen utbetales ved oppnådd pensjonsalder eller ved tidligere inntruffet pensjonstilfelle - som uførhet eller dødsfall som utløser eventuell ektefelle- og/eller barnepensjon"

Så begynte jeg å tenke... Mannen min døde for 5 år siden. Jeg er enke, og har et barn fra det ekteskapet. Vil dette si at jeg faktisk har krav på barnepensjon og ektefellepensjon fra Pensjonskassen da? Og har hatt krav på det i 5 år, uten å ha visst om det? (jeg var ansatt i statoilhydro før jeg ble enke)

følger det samme reglene som NAV? -for der får jeg barnepensjon og har rett til ektefellepensjon (men får ikke ektefellepensjon lenger, da jeg tjener for mye)

Noen som vet noe om dette, eller vet hvordan jeg kan finne det ut?

Jeg har jo denne fripolisen, samt fra et annet sted jeg var ansatt i litt over 5 år.. I statoilhydro var jeg i 2 år....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke ektefellepensjon fra din egen polise. Det må i tilfelle være om din avdøde ektefelle har hatt en slik polise i sitt arbeidsforhold.

For å finne ut mer bør du kontakte forsikringsselskapet.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Du får ikke ektefellepensjon fra din egen polise. Det må i tilfelle være om din avdøde ektefelle har hatt en slik polise i sitt arbeidsforhold.

For å finne ut mer bør du kontakte forsikringsselskapet.

jeg fikk forsikringsutbetaling fra forsikringen min da han døde.... sånn engangsutbetaling.

Men visste ikke og at jeg har sånn pensjonsgreie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...