Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal vifte på diesel Mondeo gå hele tiden?

Jotun

Anbefalte innlegg

Motorviften går stort sett hele tiden på bilen. Stod på tomgang her i dag, og da stoppet den plutselig en kort tid noen minutter etter oppstart, men så startet den igjen. Og da tok vi oss i å reagere på at den stoppet. Vi hadde aldri opplevd det før.

Om vinteren "tror eg" den går like mye. Og det er jo svært få grunner til at viften skal måtte gå 1-4 minutter etter å ha startet en dieselmotor.

Er en 04 mondeo, 115 2,0 TDCi motor. Fint hvis noen som kanskje har en lik bil har mulighet til å sjekke sin om viften går all the time?!.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var det eg og trodde, slik det var på den gamle primeraen min.

Når det er sagt så starter jo aldri denne forvarmeren til dieselen heller, og vinterstid er det ofte på tomgang i kø etc at temperaturen på bilen ligger godt under normalen. Det var derimot nokså vanlig på de nye dieselene, men hvis viften går så er det jo heller ikke så rart...

Lenke til kommentar

Kanskje ta og sjekke litt dette med viften fremover og se det litt an. Bilen har vel ikke godt av "for mye kjøling" heller mtp. drivstofforbruk osv?

Og kanskje ta kontakt med Kverneland og høre hva de sier. Er jo tempmåler i kjølevannet som styrer viften? Var det på den gamle, men er vel blitt litt mer avansert på nyere biler. Men er dette noe som man kan skifte selv uten at man må logge seg på med slik ein computer?

Lenke til kommentar

AC må da virke ved lavere temperaturer enn 5+?

Har da opplevd at det blir mye raskere varmt med AC på enn med ECO på i vinter når det var 5-10 kalde... Forskjellen var der, så da forstår eg ikke at den blir deaktivert.

Lenke til kommentar

AC-funksjonen vil da føre til mye raskere oppvarming av luften da den resirkulerer inneluften i større grad enn når anlegget går på normal.

Pluss som du sier, tørke luften. Men det er jo ikke så innmari viktig i 10 kalde. Men i 2 plussgrader er jo det kjempeviktig.

Lenke til kommentar

Ac bruker litt av lufta inne vel? Er det ikke derfor man ikke kan kjøre AC med vinduene oppe da den vil bli så ineffektiv?

Er på tynn is her, men trodde det var hovedgrunnen.

Men får ta og sjekke litt slike ting i morgen og se koss det er. Faktum nå er at vifta går stort sett hele tiden, har dog ikke sjekket å slå av AC. På vinteren tror eg det er mye det samme, men har AC på stort sett hele tiden da også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...