Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jaktet biltrimmere med spesialvåpen


Anbefalte innlegg

datasprut ER lov, så lenge du kjører rundt med orginal effekt, biltilsynet hadde også sagt nedpå der att det er lov til å ha 2 forskjellige program evt en ventil til å justere turbotrykk, så lenge du fysisk må ut av bilen for å forandre på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
datasprut ER lov, så lenge du kjører rundt med orginal effekt
Det er mer enn bare effekt som spiller inn. Utslippskrav er også et tema. Og da tenker jeg ikke på usle vanlige målinger som går på uforbrent bensin, co innhold osv i avgassene, men standarder som f.eks euro4 osv.
Lenke til kommentar

ser ikke helt hvor du vil? et datasprut blir jo mappet på en rullende landevei og satt opp riktig, og hva har euro4 med dette å gjøre? er selv bilmekaniker, og har ikke hørt om euro4.. det som måles er jo CO, CO COR, HC, Lambda, CO2, da har jeg gått ut fra apparatet vi har..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Klart du kan klare de orginale avgasskravene med en god map, men en slik avgass-sertifisering er mye mer enn hva du måler ved vanlige periodiske kontroller. Monterer du en uroiginal motorstyring vil bilen avvike fra typegodkjenningen og følgelig ikke bli godtatt i Norge.

 

Her er en uttalelse fra vegvesenet:

"Ønsker du å benytte uorginal motorstyring ev. andre komponenter, må støy/avgass dokumenteres fra et uavhengig laboratorium (feks. TUV i tyskland). Det må kjøres en full syklustest. Dette er kostbart. Jeg har hørt priser fra 35-120000 kr. for en slik test. 88 modeller og eldre kan godkjennes med en avgassmåling utført hos oss. På nyere årsmodeller er ikke dette godt nok pga. endrede avgasskrav. §1-15 er unntak fra dokumentasjonskrav for biler godkjent i annet eu-land eller usa."

 

Ikke hørt om euro kravene for utslipp?

Her er forresten en tråd på bilforumet som omhandler godkjenning av datasprut (står også mye spennende i tråden på bmw-forumet som det er link til i tråden der)

Endret av eab
Lenke til kommentar

ok, du har sikkert rett.. men tviler litt på att biltilsynet ser om du har datasprut for å være ærlig. er avgassene ok så tror jeg det ikke er noe å bekymre seg over

 

Så lenge avgasskrav og effekt krav er innenfor de grenser BT sier så bryr de seg ikke om hvordan el-nett som brukes.

 

tror heller ikke jeg

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?

Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8.

 

Og på gamle amerikanere så får du 50 ekstra hester for hver wunderbaum du har i speilet?

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?

Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8.

 

Og på gamle amerikanere så får du 50 ekstra hester for hver wunderbaum du har i speilet?

lol. 100 hester med effektanlegg. DAAAAMN. :p

Well put!

Lenke til kommentar
Vel når en gammel 70 tals 2 lites motor med standar innsug, utblåsning og sugerør eksosanlegg yter 100 hester, hvorfor er det så usansynlig at en 5,7 liter skal kunne yte 280 uten de store modifikasjoner?

er DET ditt argument for at eksosanlegg kan øke effekten med 100 hester?! :rofl:

 

Det er vel allment kjent at amerikanske motorer generelt er av den primitive sorten. Sjekk denne listen her fra 1970-1990. Tydelig dominert av italienere og japser. Amerikanske biler glimrer med sitt fravær : )

 

edit: vups, glemte listen, hehe

http://www.carfolio.com/search/specific/?s...990&num=200

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Vel når en gammel 70 tals 2 lites motor med standar innsug, utblåsning og sugerør eksosanlegg yter 100 hester, hvorfor er det så usansynlig at en 5,7 liter skal kunne yte 280 uten de store modifikasjoner?

Fordi den gamle smallblocken har ubrukelige jerntopper, jalla innsug og eksosmanifolder, verdens kjipeste kompresjon og liten forgasser...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

MusiQ: Alt er lov å trimme, så lenge biltilsynet godkjenner det. Men da må du ha papirene i orden. Ikke lov å guffe opp turbotrykket uten at produsenten har godkjent bremsene til den effekten. Nyere biler har dog høyere krav for hva som skal gjennom, f.eks. utslipp.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
MusiQ: Alt er lov å trimme, så lenge biltilsynet godkjenner det. Men da må du ha papirene i orden. Ikke lov å guffe opp turbotrykket uten at produsenten har godkjent bremsene til den effekten. Nyere biler har dog høyere krav for hva som skal gjennom, f.eks. utslipp.

Regnet med det ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...