Simkin Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 datasprut ER lov, så lenge du kjører rundt med orginal effekt, biltilsynet hadde også sagt nedpå der att det er lov til å ha 2 forskjellige program evt en ventil til å justere turbotrykk, så lenge du fysisk må ut av bilen for å forandre på det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 datasprut ER lov, så lenge du kjører rundt med orginal effektDet er mer enn bare effekt som spiller inn. Utslippskrav er også et tema. Og da tenker jeg ikke på usle vanlige målinger som går på uforbrent bensin, co innhold osv i avgassene, men standarder som f.eks euro4 osv. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) ser ikke helt hvor du vil? et datasprut blir jo mappet på en rullende landevei og satt opp riktig, og hva har euro4 med dette å gjøre? er selv bilmekaniker, og har ikke hørt om euro4.. det som måles er jo CO, CO COR, HC, Lambda, CO2, da har jeg gått ut fra apparatet vi har.. Endret 16. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Klart du kan klare de orginale avgasskravene med en god map, men en slik avgass-sertifisering er mye mer enn hva du måler ved vanlige periodiske kontroller. Monterer du en uroiginal motorstyring vil bilen avvike fra typegodkjenningen og følgelig ikke bli godtatt i Norge. Her er en uttalelse fra vegvesenet: "Ønsker du å benytte uorginal motorstyring ev. andre komponenter, må støy/avgass dokumenteres fra et uavhengig laboratorium (feks. TUV i tyskland). Det må kjøres en full syklustest. Dette er kostbart. Jeg har hørt priser fra 35-120000 kr. for en slik test. 88 modeller og eldre kan godkjennes med en avgassmåling utført hos oss. På nyere årsmodeller er ikke dette godt nok pga. endrede avgasskrav. §1-15 er unntak fra dokumentasjonskrav for biler godkjent i annet eu-land eller usa." Ikke hørt om euro kravene for utslipp? Her er forresten en tråd på bilforumet som omhandler godkjenning av datasprut (står også mye spennende i tråden på bmw-forumet som det er link til i tråden der) Endret 16. juni 2009 av eab Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Det at man må til tyskland for å få godkjent det er grunnen til at mange bare gir faen i å få godkjent bilene, er rett og slett for dyrt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) ok, du har sikkert rett.. men tviler litt på att biltilsynet ser om du har datasprut for å være ærlig. er avgassene ok så tror jeg det ikke er noe å bekymre seg over Så lenge avgasskrav og effekt krav er innenfor de grenser BT sier så bryr de seg ikke om hvordan el-nett som brukes. tror heller ikke jeg Endret 16. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
reds Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Nå har de også begynt å måle biler, ja. Har kjørt moped i snart to år og har jaggu vært oppå og blitt målt der og. Dritt! (Har ikke kjørt ulovelig) Endret 21. juni 2009 av Marius E Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8. Og på gamle amerikanere så får du 50 ekstra hester for hver wunderbaum du har i speilet? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8. Og på gamle amerikanere så får du 50 ekstra hester for hver wunderbaum du har i speilet? lol. 100 hester med effektanlegg. DAAAAMN. Well put! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Vel når en gammel 70 tals 2 lites motor med standar innsug, utblåsning og sugerør eksosanlegg yter 100 hester, hvorfor er det så usansynlig at en 5,7 liter skal kunne yte 280 uten de store modifikasjoner? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Vel når en gammel 70 tals 2 lites motor med standar innsug, utblåsning og sugerør eksosanlegg yter 100 hester, hvorfor er det så usansynlig at en 5,7 liter skal kunne yte 280 uten de store modifikasjoner? er DET ditt argument for at eksosanlegg kan øke effekten med 100 hester?! Det er vel allment kjent at amerikanske motorer generelt er av den primitive sorten. Sjekk denne listen her fra 1970-1990. Tydelig dominert av italienere og japser. Amerikanske biler glimrer med sitt fravær : ) edit: vups, glemte listen, hehe http://www.carfolio.com/search/specific/?s...990&num=200 Endret 28. juni 2009 av apegryn Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Vel når en gammel 70 tals 2 lites motor med standar innsug, utblåsning og sugerør eksosanlegg yter 100 hester, hvorfor er det så usansynlig at en 5,7 liter skal kunne yte 280 uten de store modifikasjoner? Fordi den gamle smallblocken har ubrukelige jerntopper, jalla innsug og eksosmanifolder, verdens kjipeste kompresjon og liten forgasser... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Trodde virkelig ikke det var så ille. Men når det er sagt stoppa den lista på 76HK/L mens det på 70 tallet var vanlig med 50HK/L. Lavere en dette begynner jo å bli direkte latterlig. Endret 28. juni 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Atald Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Utvidet listen litt. Fortsatt lite amerikansk gitt. http://www.carfolio.com/search/specific/?s...90&num=1000 Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Så biler før 1995 / som er 10 år gamle, har LOV å trimme da? Lenke til kommentar
rhofset Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Må jo fremdeles godkjennes av biltilsynet. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) MusiQ: Alt er lov å trimme, så lenge biltilsynet godkjenner det. Men da må du ha papirene i orden. Ikke lov å guffe opp turbotrykket uten at produsenten har godkjent bremsene til den effekten. Nyere biler har dog høyere krav for hva som skal gjennom, f.eks. utslipp. Endret 17. juli 2009 av apegryn Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 MusiQ: Alt er lov å trimme, så lenge biltilsynet godkjenner det. Men da må du ha papirene i orden. Ikke lov å guffe opp turbotrykket uten at produsenten har godkjent bremsene til den effekten. Nyere biler har dog høyere krav for hva som skal gjennom, f.eks. utslipp. Regnet med det ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå