Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jaktet biltrimmere med spesialvåpen


Anbefalte innlegg

For de som ikke har fått det med seg: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece

 

Tidligere er det bare bilentusiastene som har hatt effektmålere, men nå har også Statens Vegvesen gått til anskaffelse av det de betegner som et spesialvåpen mot biltrimming.

 

 

Gjennom natta er potensielle biltrimmere blitt huket inn på E6 og tatt med til Statens vegvesen sine lokaler på Sluppen i Trondheim.

 

Tidligere måtte politi, toll og vegvesen se chiptrimmingen eller effektboksen, men nå avslører vegvesenets nye effektmåler om bilen er blitt trikset med.

 

Så pass på gutta :)

 

Edit: http://www.adressa.no/tv/?id=10750

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, kjenner noen som har en bil stående i Trondheim med rundt 1000 HK. Han er sikkert særdeles nervøs nå ^^

kjenner en i Namsos som har 100,3 hester mer på sin Lexus IS 200 enn han skal ha :p Det var ihvertfall effekten da jeg målte den i england etter at de hadde trimma den. Hadde vært interessant å se effekten nå :p

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?

Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8.

Et slikt eksosanlegg vil jeg også ha på Chevyen :dribble:! Men tviler på at kun eksos vil gi 100 hest ekstra på en vanlig 5,7-liter, med mindre den er fryktelig strupet ned fra før av. Kombinasjonen med bedre eksos (ikke nødvendigvis større) og headders hjelper selvsagt på. Har selv en 5,7-liter på 250 hest. Er headders (grenrør) tilpasset motoren og 2,5' dobbel eksos med Flowmaster40-eksosdempere montert fra før. For å øke effekten med rundt 50hk må jeg bytte til egnet forgasser og innsug i tillegg.

Lenke til kommentar

Har nettop kjøpt den men ser ut som alt fra manifolder til eksosanlegget i sin helhet er laget av US suckingstraw factoiry så enten dobbelt anlegg eller et enket mye større skulle gjøre underverker, dessuten er det en innsprøytningsmotor i denne om man kan kalle en elektrisk forgasser for det.

Lenke til kommentar

har du en bil som er eldre enn 10 år, så er det strengt tatt bare å kjøre til du evt blir tatt, har du en bil nyere enn 10 år og den er trimma, må du jo betale effektavgift, noe som kan blir veldig dyrt! dette gjelder også import biler, hvis du har importert en bil la oss si 95 mod, så må den fremdeles ha vært i landet i 10 år.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Har nettop kjøpt den men ser ut som alt fra manifolder til eksosanlegget i sin helhet er laget av US suckingstraw factoiry så enten dobbelt anlegg eller et enket mye større skulle gjøre underverker, dessuten er det en innsprøytningsmotor i denne om man kan kalle en elektrisk forgasser for det.

TBI-forgasser/innsprutning da eller? Her står det en god artikkel (på norsk) om trimming av V8 sånn i tilfelle du trenger mer krutt :) .

 

Tilbake til topic, trimming av biler eldre enn 10 år må fremdeles godkjennes av BT såvidt jeg har forstått. De vil vel ikke risikere at folk trimmer bilene sine mer enn bremser og oppheng kan tåle.

Lenke til kommentar

hva med de som kjører rundt med en TDi som er chippet uten att de vet om det? kan fort bli bøter i titusenkroners klassen, det er også flere biler som gir mer effekt enn det som faktisk står på papiret. er enig med deg, att potensielt farlige biler bør lukes ut fra trafikken, men jeg synes fremdeles dette her blir helt feil måte, de skaper bare mer avstand til folk som er bilinteresserte. dette her er KUN for å dra inn mer penger til staten, absolutt ingenting annet.

 

heller ikke særlig morro å kjøre en lovlig bil, bli tatt med til kontroll, for så å se på att en gjøk fra statens vegvesen står å tyner bilen din på ei slik rulle, jeg hadde definitivt ikke likt det. og ja, jeg kjører en lovlig bil.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Statens Veivesen nye melkeku. Dette er som sagt kun for å dra inn mer penger i kassa. Det mest irriterende ved det er at legger ut om at folk ikke godkjenner effektøkningen pga avgifter. Hva faen? Det er jo DE som er problemet her, makan så trangsynte den gjengen der er, så er det pina meg ikke lett å få noe godkjent. Må jo ha papirer fra halve verden på hundretusenvis og til og med da er det ikke godt nok. Jeg kan tenke meg at mange eiere av de ulovlige trimmede bilene faktisk hadde et ønske om å få det godkjent, men gav opp da det er konstant motgang å få noe gjennom hos biltilsynet.

Lenke til kommentar
Dette er da null problem, det er jo bare å ha 2 forskjellige map`s på motorstyringa, en for gatebruk (orginal effekt) og en for banekjøring... Det er jo uansett bare på bane det skal herjes, i trafikken holder det lenge med 100hk ;)

Hva er vitsen med det når man ikke får godkjent ettermonterte motorstyringer (såkalt datasprut)? Uansett så ender du opp med en bil som ikke blir godkjent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...