Wisd0m Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) For de som ikke har fått det med seg: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece Tidligere er det bare bilentusiastene som har hatt effektmålere, men nå har også Statens Vegvesen gått til anskaffelse av det de betegner som et spesialvåpen mot biltrimming. Gjennom natta er potensielle biltrimmere blitt huket inn på E6 og tatt med til Statens vegvesen sine lokaler på Sluppen i Trondheim. Tidligere måtte politi, toll og vegvesen se chiptrimmingen eller effektboksen, men nå avslører vegvesenets nye effektmåler om bilen er blitt trikset med. Så pass på gutta Edit: http://www.adressa.no/tv/?id=10750 Endret 13. juni 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hehe. Takk for info. Se denne saken. Vedkommende har sikkert gått til alle kompisene og sagt at han har rundt 300 hester. Hadde vært kult da Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Haha, kjenner noen som har en bil stående i Trondheim med rundt 1000 HK. Han er sikkert særdeles nervøs nå ^^ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere? Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Det kan bli interessant ja Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Haha, kjenner noen som har en bil stående i Trondheim med rundt 1000 HK. Han er sikkert særdeles nervøs nå ^^ kjenner en i Namsos som har 100,3 hester mer på sin Lexus IS 200 enn han skal ha Det var ihvertfall effekten da jeg målte den i england etter at de hadde trimma den. Hadde vært interessant å se effekten nå Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg må jo si jeg er en anelse bekymret for jeg har nettop gammel amerikaner med originalt eksosanlegg og hadde planer om noe større når dette har rustet sund, noe det gjør snart. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvordan blir det da med tradisjonelt trimmede amerikanere?Det skal jo ikke mere til en et større eksosanlegg for å gå fra 180 til 280 hester på en 5,7 liters V8. Et slikt eksosanlegg vil jeg også ha på Chevyen ! Men tviler på at kun eksos vil gi 100 hest ekstra på en vanlig 5,7-liter, med mindre den er fryktelig strupet ned fra før av. Kombinasjonen med bedre eksos (ikke nødvendigvis større) og headders hjelper selvsagt på. Har selv en 5,7-liter på 250 hest. Er headders (grenrør) tilpasset motoren og 2,5' dobbel eksos med Flowmaster40-eksosdempere montert fra før. For å øke effekten med rundt 50hk må jeg bytte til egnet forgasser og innsug i tillegg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Har nettop kjøpt den men ser ut som alt fra manifolder til eksosanlegget i sin helhet er laget av US suckingstraw factoiry så enten dobbelt anlegg eller et enket mye større skulle gjøre underverker, dessuten er det en innsprøytningsmotor i denne om man kan kalle en elektrisk forgasser for det. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) har du en bil som er eldre enn 10 år, så er det strengt tatt bare å kjøre til du evt blir tatt, har du en bil nyere enn 10 år og den er trimma, må du jo betale effektavgift, noe som kan blir veldig dyrt! dette gjelder også import biler, hvis du har importert en bil la oss si 95 mod, så må den fremdeles ha vært i landet i 10 år. Endret 13. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Har nettop kjøpt den men ser ut som alt fra manifolder til eksosanlegget i sin helhet er laget av US suckingstraw factoiry så enten dobbelt anlegg eller et enket mye større skulle gjøre underverker, dessuten er det en innsprøytningsmotor i denne om man kan kalle en elektrisk forgasser for det. TBI-forgasser/innsprutning da eller? Her står det en god artikkel (på norsk) om trimming av V8 sånn i tilfelle du trenger mer krutt . Tilbake til topic, trimming av biler eldre enn 10 år må fremdeles godkjennes av BT såvidt jeg har forstått. De vil vel ikke risikere at folk trimmer bilene sine mer enn bremser og oppheng kan tåle. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Dette er da null problem, det er jo bare å ha 2 forskjellige map`s på motorstyringa, en for gatebruk (orginal effekt) og en for banekjøring... Det er jo uansett bare på bane det skal herjes, i trafikken holder det lenge med 100hk Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 På tide at dem tar vekk de som ikke har godkjent bilene sine etter trimming. Kan finne mye ulovlig her.. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) hva med de som kjører rundt med en TDi som er chippet uten att de vet om det? kan fort bli bøter i titusenkroners klassen, det er også flere biler som gir mer effekt enn det som faktisk står på papiret. er enig med deg, att potensielt farlige biler bør lukes ut fra trafikken, men jeg synes fremdeles dette her blir helt feil måte, de skaper bare mer avstand til folk som er bilinteresserte. dette her er KUN for å dra inn mer penger til staten, absolutt ingenting annet. heller ikke særlig morro å kjøre en lovlig bil, bli tatt med til kontroll, for så å se på att en gjøk fra statens vegvesen står å tyner bilen din på ei slik rulle, jeg hadde definitivt ikke likt det. og ja, jeg kjører en lovlig bil. Endret 14. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Håper at de ødelegger noe vanvittig dyrt når de kjører en utrimmet bil på tralla, da blir det nok sak Forøvrig ikke rart om en av de BMW E36'n som blir tatt inn går i tusen knas. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kan det være sundt for biler med store motorer å stå i ro mens motoren tynes maksimalt en varm sommerdag? Jeg regner med at kontrollerende instans betaler for bensinen som går med til dette. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Statens Veivesen nye melkeku. Dette er som sagt kun for å dra inn mer penger i kassa. Det mest irriterende ved det er at legger ut om at folk ikke godkjenner effektøkningen pga avgifter. Hva faen? Det er jo DE som er problemet her, makan så trangsynte den gjengen der er, så er det pina meg ikke lett å få noe godkjent. Må jo ha papirer fra halve verden på hundretusenvis og til og med da er det ikke godt nok. Jeg kan tenke meg at mange eiere av de ulovlige trimmede bilene faktisk hadde et ønske om å få det godkjent, men gav opp da det er konstant motgang å få noe gjennom hos biltilsynet. Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 fjernkontroll til chippinga.. bare å slå av http://www.upsolute.com/content/blogcategory/19/34/lang,en/ Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Dette er da null problem, det er jo bare å ha 2 forskjellige map`s på motorstyringa, en for gatebruk (orginal effekt) og en for banekjøring... Det er jo uansett bare på bane det skal herjes, i trafikken holder det lenge med 100hk Hva er vitsen med det når man ikke får godkjent ettermonterte motorstyringer (såkalt datasprut)? Uansett så ender du opp med en bil som ikke blir godkjent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå