Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Svar til klage på standpunkt - læreren lyver?

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra skolen i dag. Der sto det at klagen jeg har levert på kunst og håndverk var mottatt samt en kopi av faglærers syn på saken.

I min klage har jeg listet opp de to karakteren jeg hadde fått i faget, eller trodde jeg hadde fått.

Første var en 4'er, jeg hørte klart og tydelig at læreren sa 4 da jeg spurte hva jeg hadde fått på prosjektet. I besvarelsen til klagen min sa hun at jeg hadde fått 3/4.

Den andre og siste karakteren, en 5'er, ble gitt på et prosjekt som ble avsluttet rett før sommeren. Både jeg og den jobbet sammen med fikk beskjed om at vi fikk karakteren 5 på dette prosjektet. I besvarelsen sa faglærer at prosjektet lå mellom 5 og 4.

Fikk meg også en liten overraskelse, da det sto at "Eleven har noen innsikt i kunst-og kulturdelen av faget (karakteren 3). Javel? Hadde kanskje vært en idé å gå igjennom stoffet, ha en prøve eller gjennomføre en eller annen form for prosjekt før man setter karakter?

Det jeg da lurte på er om jeg ikke skulle få medhold i klagen min, og dette gjerne på grunnlag av at læreren faktisk har vært sleip nok til å forandre litt på karakterene og adde litt ekstra, er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk brev fra skolen i dag. Der sto det at klagen jeg har levert på kunst og håndverk var mottatt samt en kopi av faglærers syn på saken.

I min klage har jeg listet opp de to karakteren jeg hadde fått i faget, eller trodde jeg hadde fått.

Første var en 4'er, jeg hørte klart og tydelig at læreren sa 4 da jeg spurte hva jeg hadde fått på prosjektet. I besvarelsen til klagen min sa hun at jeg hadde fått 3/4.

Den andre og siste karakteren, en 5'er, ble gitt på et prosjekt som ble avsluttet rett før sommeren. Både jeg og den jobbet sammen med fikk beskjed om at vi fikk karakteren 5 på dette prosjektet. I besvarelsen sa faglærer at prosjektet lå mellom 5 og 4.

Fikk meg også en liten overraskelse, da det sto at "Eleven har noen innsikt i kunst-og kulturdelen av faget (karakteren 3). Javel? Hadde kanskje vært en idé å gå igjennom stoffet, ha en prøve eller gjennomføre en eller annen form for prosjekt før man setter karakter?

Det jeg da lurte på er om jeg ikke skulle få medhold i klagen min, og dette gjerne på grunnlag av at læreren faktisk har vært sleip nok til å forandre litt på karakterene og adde litt ekstra, er det noe jeg kan gjøre?

Har du evt "vitner" som kan være med på bygge opp under forklaringen din? Altså det eneste som egentlig nytter er jo om du får noen kanskje til å spille på lag med deg og som kan si: "jeg stod 2m unna deg lærer! Og jeg hørte du sa 5."

For eksempel da. Spill egentlig med åpne kort og ikke gi opp! :) lykke til!

Lenke til kommentar

5'eren er ikke noe problem, der var det flere elever tilstede. Den første karakteren hun har forandret litt på samt dette om kunst- og kulturhistorie jeg aldri har hørt noenting om er vel problemet. Jeg har vært tilstede i alle timene og får med meg det som skjer. Har hørt med medelever, de er av samme oppfatning som meg, ingen har hørt noe om kunst- og kulturhistorie.

Takk :)

Lenke til kommentar
5'eren er ikke noe problem, der var det flere elever tilstede. Den første karakteren hun har forandret litt på samt dette om kunst- og kulturhistorie jeg aldri har hørt noenting om er vel problemet. Jeg har vært tilstede i alle timene og får med meg det som skjer. Har hørt med medelever, de er av samme oppfatning som meg, ingen har hørt noe om kunst- og kulturhistorie.

Takk :)

Bruk medelevene dine for det de er verdt for å si det sånn :) Stå sammen om den klagen din. Eventuellt hvis det er flere som har noe å utsette på den læreren kan dere det. Eller bare få de til å støtte deg ved at de signerer under på klagen eller noe.

Sammen er vi sterke ;-)

Lenke til kommentar
Skal nok få samlet sammen noen om det blir nødvendig. Om jeg ikke skulle få medhold i klagen, så er det vel endelig. Dog, med tanke at læreren ikke har fortalt hele sannheten, kan jeg gjøre noe som helst da?

Vel med tanke på at læreren da ikke har fortalt hele sannheten så må du egentlig bare spille med åpne kort, bruke vennene/klassekameratene dine for det de er verdt samt at du må skape tillit. Språk og kroppsspråk.

Siste nødløsning kan jo bli det at hvis du ikke hadde snakket sant så hadde du vel aldri lagt dette på nettet? Bruk dette også :-) Du hadde jo aldri lagt dette ut på nettet om det faktisk ikke var sant.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene :)

Hvordan går man fram dersom man skulle påpeke noe slikt for rektor eller evt. fylkesmannen? Hvis det er mulig selvsagt.

Selvsagt er det mulig! :-) Det er da noen viktige punkter å huske på.

1. Høflighet og respekt

2. Du må kunne fremlegge ditt og evt andres syn på en ordentlig og ryddig måte.

3. Du må kunne vise til poenger/fakta/bevis etc.

4. Du må vise forståelse hvis det er nødvendig (hvis f.eks rektor klager over et eller annet), men samtidig ha motet til å stå på "kravet" ditt.

5. Ha et ess i èrmet. For eksempel si at du ikke blir tatt seriøst, trodd på o.l så er du faktisk villig til å gå så langt som avisa. (Alt etter hvor viktig det er for deg å få de karakterene du har krav på.)

For å si det på en annen måte: Start med å kast papir og hvis ikke papiret fungerer kast stein og aldri omvendt :-)

Lenke til kommentar

Jeg var i lik situasjon i fjor, da jeg klaget på en karakter i mat og helse. På et prosjekt, hvor jeg fikk karakteren 6, noe som både jeg og de 3 andre gruppemedlemene hørte tydelig, sa læreren at jeg fikk karakteren 5.

Jeg fikk imidlertid medhold fra fylkesmannen, samt rektor, så jeg ble satt opp til 6 i faget. Men for å være helt ærlig, hadde jeg ikke nådd frem med klagen, hadde jeg neppe turt å gå så mye lengre med den, da denne læreren var ganske amper i ettertid. Det er også en ting verdt å nevne, for det er i mine øyne skammelig at lærere skal være bitre over slikt. Dette er noe som rett og slett hører til yrket de har valgt, og også de, som alle oss andre, kan gjøre feil.

Er skummelt hvor langt enkelte lærere går i slike saker, bare for å ikke tape ansikt. Enkelte skriver også sjokkerende barnslige og smålige kommentarer i sine responser til klagen at det er helt vilt. Min lærer skrev ting som at jeg alltid overvurderte meg selv og mine ferdigheter. Dokumentasjon på det? Nope. Men tingen er, karakterer på prosjekter og prøver er det ikke noe problem for dem å tweake litt på, og i og med at det læreren får se elevens klage, for deretter å skrive respons, gjør at eleven sjelden får uttrykke og protestere på eventuelle feil (eller direkte løgner) som de kommer med.

Nå vet jeg at denne læreren satt meg til en 5'er fordi hun oppfatter meg som en arrogant jævel som anser seg selv for Guds gave til galaksen, og vi aldri har kommet helt overrens, så synes jeg det er skremmende hvor langt de går.

De tar faktisk et dokument, hvor de forfalsker enkeltelevers karakterer i et fag og skriver under på papiret. Det er direkte stygt å tenke på.

Lenke til kommentar

"De tar faktisk et dokument, hvor de forfalsker enkeltelevers karakterer i et fag og skriver under på papiret. Det er direkte stygt å tenke på."

Det er ikke bare direkte stygt og kvalmt. Det er direkte ulovlig! Det kalles dokumentforfalskning når de gjør det bevisst. Klart det er vanskelig å bevise, men poenget mitt er det at det er ulovlig ifølge loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...