Timeo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 holder det meg i live gjør jeg HVA SOM HELST. bare på filmer at folk er "helter" du er åpenbart barnløs. Vi si det samme. Dersom jeg fikk valget mellom å selv bli skutt og at sønnen min ble skutt dersom det var krig eller lignende. Så hadde jeg valgt døden selv, bare han fikk leve. Liker også å tenke at jeg ville valgt døden dersom det kunne redde livet til noen andre, selv om det var noen jeg ikke kjente. Det er ikke godt å si hva som ville skjedd i en panikksituasjon der alle prøvde å redde livet, men dersom jeg hadde fått tid til å tenke meg om og hadde et klart hode, så ser jeg ikke bort fra at jeg kunne ofret livet for en vilt fremmed, særlig om det var et barn. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 jeg har ingen anelse hvordan jeg ville reagert i en slik situasjon, og jeg tror det er liten vits i å spekulere. når man først er i en livstruende situasjon og blir tvunget til å bryte sine egne prinsipper for å redde sitt eget skinn så tror jeg ikke at man har noe særlig styring på nøyaktig hva man velger. ting skjer fort, instinkter reagerer og underbevisstheten tar styringa. de fleste velger nok å gjøre det de kan for å redde eget skinn. men jeg ser ikke bort i fra at det finnes individer som virkelig hadde ofret seg på en eller annen måte, dog disse er det nok få av. jeg har ingen anelse hva som må til for å bryte min egne prinsipper, men jeg håper at jeg har baller nok til å gjøre det rette dersom jeg kommer i en situasjon hvor jeg har muligheten til å ofre meg for the greater good, hva nå enn det måtte være. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 holder det meg i live gjør jeg HVA SOM HELST. bare på filmer at folk er "helter" du er åpenbart barnløs. Vi si det samme. Dersom jeg fikk valget mellom å selv bli skutt og at sønnen min ble skutt dersom det var krig eller lignende. Så hadde jeg valgt døden selv, bare han fikk leve. Liker også å tenke at jeg ville valgt døden dersom det kunne redde livet til noen andre, selv om det var noen jeg ikke kjente. Det er ikke godt å si hva som ville skjedd i en panikksituasjon der alle prøvde å redde livet, men dersom jeg hadde fått tid til å tenke meg om og hadde et klart hode, så ser jeg ikke bort fra at jeg kunne ofret livet for en vilt fremmed, særlig om det var et barn. Det er sant jeg har ingen jeg er veldig glad i for ø yeblikke men hadde jeg hatt barn hadde det vært anderledes Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Med egne barn er alt andeledes ja.... For du passer på dem instinktivt... Var på en parkirings plass forleden der min fire år gamle sønn, (som er an av de morsomme bokstav barna som staves ADHD) plutselig løp ut mellom to parkerte biler, på kollisjons kurs med en bil på vei inn på parkerngs plassen. Uten å tenke på annet enn at jeg måtte redde han kastet jeg med etter ham, grep tak i ham og løftet ham i været, fullstendig bevisst på at bilen nå ville treffe meg, men jeg gjorde det helt uten å nøle et sekund. Bilen rakk å stoppe, heldigvis, men det sier litt om hva foreldre gjør for sine egne barn.... Har ikke noen "prisipper" bortsett fra de som står nedfelt i norsk lov, som jeg gjør så godt jeg kan for å etterleve.... Og kardemomme loven, som sier at du ikke skal plage andre, men være snill og grei og forøvrig kan jeg gjøre som jeg vil... he he. Liker den loven jeg! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Sannsynligvis ville dere først bli skutt og så ville sønnen bli skutt etterpå, man har jo ingen garanti for at sønnen får leve hvis man selv blir skutt. Så har man jo saken hvis det trengs en voksen for å få barnet trygt hjem, da kan man redde barnet ved å ofre seg selv men så dør barnet uansett fordi det er alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå