stich_it Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) ser at netthandelen selger en atv som de selv sier ikke er godkjent for bruk på vei og bare kan brukes på privatvei eller område. er det ikke slik at vis ikke kjøretøyet er godkjent/registrert for offentlig vei har man på genrelt grunnlag ikke lov å kjøre det privat heller. eller tar jeg feil. ref ATV:Yamoto 150cc *tillegg* 22:24 14.06.2009 Vil gjerne at påstander begrunnes med referanse til lover, regler eller lignende for å holde en seriøs og informativ debatt rundt dette emnet. Endret 14. juni 2009 av stich_it Lenke til kommentar
andreas_rafdal Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 du tar nok feil ja. Kan kjøre kjøretøy som ikke er registrert eller godkjent på private lukkede områder. Trenger ikke skilter på en atv som kun skal kjøres i terrenget eller på privat eiendom Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) kan du gi en kilde på den uttalelsen? jeg klarer ikke finne noe som støtter op om den uttalelsen heller ikke hittil funnet en uttalelse som avgjør saken andre veien jeg fant denne pdf filen: ATV vinner terreng Som sier: Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motor-vogn, uansett om motorvognen brukes på offent- lig vei, på privat vei, på offentlig eiendom, på pri- vat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. Man kan med andre ord ikke kjøre med en uregis- trert ATV lovlig på egen eiendom. De fleste ATV- ene som finnes i markedet i dag, er å regne som motorvogn med de generelle begrensninger og krav i bruken det medfører, som registrering, kjen- nemerker og førerkortkrav. *edit* lagt til info Endret 13. juni 2009 av stich_it Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Veitrafikkloven gjelder overalt ja. Du trenger skilter for å bare kjøre i din egen hage. Så det er nok feil opplysninger dem gir ja. Eventuelt kan du kun bruke den på en godkjent bane Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ja, dessverre så har ikke politikerne vettet nok til og ta makten fra byråkratiske kontrollfriker som infiserer alle områder av offentlig forvaltning, håper vi snart får inn nye hoder som faktisk respekterer at folk stort sett gjør fornuftige ting uten at alt må reguleres til minste detalj. Og kjører en uregistrert ATV på privat lukket område skal være en privatsak så lenge man ikke er til sjenanse for andre, byråkratpakket mener noe annet selvsagt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ATV som kun kjøres utenfor offentlig veg trenger hverken å registreres eller påskiltes, jf bruksforskriften §§ 2-1 pkt 2 og 2-5 pkt 2. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 kan du komme med sitat fra nevnte paragrafer og link til den på lovdata? det sier meg fryktelig lite at slik er det i følge en lov jeg ikke kan i hodet. eneste jeg finner når jeg søker er denne: Forskrift om bruk av arbeidsutstyr og jeg klarer ikke helt å koble din uttalelse med det som står der. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) ATV som kun kjøres utenfor offentlig veg trenger hverken å registreres eller påskiltes, jf bruksforskriften §§ 2-1 pkt 2 og 2-5 pkt 2. Jeg ser ikke at ATV'en kommer inn under noen av unntakene i §2-1 2.ledd. Mulig du kan prøve å påberope deg bokstavene b): "Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg. " eller c): "Motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t, og som bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik motorredskap." Men så var det definisjonen av motorredskap, da. Etter bruksforskriftens §1-2 gjelder definisjonene i kjøretøyforskriften, og den lyder slik: "Motorredskap: Mobile maskiner/selvkjørende arbeidsredskap, som har hjul og/eller belter når maskinen eller redskapen grunnkonstruksjonen atskiller seg fra andre motorvogner for transport av gods eller personer, eller traktor. Kjøretøyet skal i all hovedsak være innrettet for å utføre bestemte arbeider, ha fast monterte redskaper eller maskiner. Som motorredskap regnes uansett ikke kjøretøy hvis hovedfunksjon - forsåvidt gjelder selve transporten - er kjøring på veg. Dette gjelder likevel ikke vegarbeid. Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods eller til å trekke annet kjøretøy og som har en konstruktiv hastighet ikke over 25 km/t. Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsakelig er beregnet til intern transport av masse, jord eller lignende på bygge- eller anleggsplasser eller i terreng og som bare unntaksvis brukes på offentlig veg (dumpere), dersom konstruktiv hastighet ikke overstiger 30 km/t. Som motorredskap regnes også to- og trehjulet motorvogn, jfr. § 2-3, med konstruktiv hastighet ikke over 6 km/t. Som motorredskap regnes også motorvogn, bestemt til transport av personer eller gods, som har belter, eventuelt med styreski/styrehjul, og som har konstruktiv hastighet ikke over 30 km/t. Som motorredskap regnes også motorvogn som er bestemt til å føres av gående. Som motorredskap regnes også kombinasjoner av slik motorvogn og tilhenger eller tilhengerredskap. " Jeg kan ikke med min beste vilje se at en ATV uten noe fastmontert tilleggsutstyr kan sies å være "innrettet for å utføre bestemte arbeider", og dens hovedfunksjon er nettopp "transport av gods eller personer". Altså, ATV med konstruktiv hastighet over 25km/t er ikke motorredskap, og heller ikke registreringsfri traktor, ref. §2-1, 2.ledd bokstav a. §2-5, 2. ledd sier riktignok at ellers registreringspliktige kjøretøyer som ikke skal brukes på vei kan ha sorte skilt med gul skrift. Jeg tolker imidlertid denne regelen slik at valget står mellom å ha enten sorte/gule eller hvite/sorte skilt, det er ikke et valg mellom å kjøre uten skilt eller med sorte/gule. Neste setning underbygger også den tolkningen: "Kjøretøy som på grunn av vekt eller dimensjon ikke tillates brukt på offentlig veg, skal ha slikt kjennemerke." Årsaken til at disse skal ha sorte/gule skilt er jo åpenbart at de ikke er tillatt med hvite/sorte, og det er dermed ikke noen valgmulighet. Endret 14. juni 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
andreas_rafdal Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Dersom jeg kjøper meg atv for kun å bruke den på f.eks et småbruk, til diverse arbeidsoppgaver. F.eks vinsjing, frakt, montere på gressklipper og snøfreser så går det som motorredskap. Dermed er den ikke registreringspliktig Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 andreas_rafdal(gjelder for så vidt alle som skal poste her) kan du begrunne svaret ditt, et slikt utsagn uten medfølgende begrunnelse virker (iallefall for meg) litt useriøs og mer en mening om hvordan det skal være, enn at det er slik det faktisk er. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Det gikk litt vel fort i svingene der, gitt. Beklager dårlig lesefeil! Og takk til Inge (og stich_it) som følger med på hva jeg skriver. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 andreas_rafdal(gjelder for så vidt alle som skal poste her) kan du begrunne svaret ditt, et slikt utsagn uten medfølgende begrunnelse virker (iallefall for meg) litt useriøs og mer en mening om hvordan det skal være, enn at det er slik det faktisk er. Nja, han kan nok ha litt rett. Det springende punktet er bare akkurat hva som skal til av "fast monterte redskaper eller maskiner" for å kunne hevde at ATV er "innrettet for å utføre bestemte arbeider" som nevnt i mitt forrige innlegg, og om det fins noen tidligere rettspraksis på dette kjenner ikke jeg til. Om ATV har toppfart over 50km/t må den likevel registreres for å kjøres på veien, selv om den kan defineres som motorredskap. (Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1, 2.ledd, bokstav c) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) jeg kan ikke se at ATVen som netthandelen selger er klargjort for noen spesifikk oppgave. Og det er den jeg lurer på spesifikt, ja en avklaring i hvordan reglene er genrelt er også nyttig og greit men som sagt spørsmålet går på den som selges hos netthandelen. *edit* fjernet en fakta feil og lagt til litt info ser den på forhandler siden står med hengerfeste og toppfart på ca 50 eller 150 Km/T(det står skrive litt rart) vis jeg leste riktig. Yamoto 150cc ATV Endret 15. juni 2009 av stich_it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå