JoEg Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei! Jeg har tentk til å kjøpe nytt objektiv, men jeg har ikke noe greie på objektiv ogsånt. Jeg har tenkt på 70-300mm objektiv, men vet ikke om jeg skal kjøpe på internett eller i butikk. Har søkt litt på nettet og funnet ut at det er velig forskjell i prisen, men hva burde jeg satse på? Det er jo så mange forskejellige "betegnelser" i navnet til objektivene . Noen som har noen råd? Jeg har Nikon D60 m/ kit objektiv. Hilsen Jorunn Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har tentk til å kjøpe nytt objektiv, men jeg har ikke noe greie på objektiv ogsånt. Jeg har tenkt på 70-300mm objektiv, men vet ikke om jeg skal kjøpe på internett eller i butikk. Har søkt litt på nettet og funnet ut at det er velig forskjell i prisen, men hva burde jeg satse på? Det er jo så mange forskejellige "betegnelser" i navnet til objektivene . Noen som har noen råd? Jeg har Nikon D60 m/ kit objektiv. Hvis du ikke har "greie på objektiv ogsånt", ville jeg anbefale å få hjelp i den lokale fotosjappa - og avhengig av din samvittighet, kjøpe der eller gå hjem og bestille fra nettet istedet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei! Jeg har tentk til å kjøpe nytt objektiv, men jeg har ikke noe greie på objektiv ogsånt. Jeg har tenkt på 70-300mm objektiv, men vet ikke om jeg skal kjøpe på internett eller i butikk. Har søkt litt på nettet og funnet ut at det er velig forskjell i prisen, men hva burde jeg satse på? Det er jo så mange forskejellige "betegnelser" i navnet til objektivene . Noen som har noen råd? Jeg har Nikon D60 m/ kit objektiv. Hilsen Jorunn Hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
JoEg Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Hei! Jeg har tentk til å kjøpe nytt objektiv, men jeg har ikke noe greie på objektiv ogsånt. Jeg har tenkt på 70-300mm objektiv, men vet ikke om jeg skal kjøpe på internett eller i butikk. Har søkt litt på nettet og funnet ut at det er velig forskjell i prisen, men hva burde jeg satse på? Det er jo så mange forskejellige "betegnelser" i navnet til objektivene . Noen som har noen råd? Jeg har Nikon D60 m/ kit objektiv. Hilsen Jorunn Hva er budsjettet ditt? Har ca 4000 kr som jeg får bruke. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nikkor 70-300 VR, punktum. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) JapanPhoto har Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR til 3 999,- Det er et supert objektiv, om enn noe tungt i forhold til kameraet ditt. Jeg ville hoppet over Tamron og Sigma sine varianeter og heller gått for Nikon 55-200 VR om du vil ha noe billigere. Edit: C₈H₁₀N₄O₂ var for rask... Endret 13. juni 2009 av Arbakadarba Lenke til kommentar
JoEg Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har vært i fotobutikken der jeg kjøpte kamera mitt, og der hadde de en linse som kostet 1999 kr og dette var APO 70-300mm F4-5,6 DG Macro. Burde jeg kjøpe dette eller burde jeg kjøpe et med flere "ting" i navnet?(Sorry hvis beskrivelsene blir veldig rare, men vet ikke på hvordan annen måte jeg skal få skrivd det.. ) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nikkor 70-300 VR, punktum. Enig. Har du rom til den i budsjettet, er dette den du skal ha. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Sigmaobjektivet er vel greit nok, men ikke noe mer tror jeg. Fordelen med Nikkor VR objektiver er at de har bildestabilisering, så viss det er noe du har bruk for så er jo kanskje det å foretrekke. Sigma og tamron har jo og stabiliserte objektiver. Sigma sine har OS i navnet og Tamron har VC i navnet. Du får jo Nikon sin 55-200 VR til ca 2000. Lenke til kommentar
JoEg Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Nikkor 70-300 VR, punktum. Enig. Har du rom til den i budsjettet, er dette den du skal ha. Hva koster dette, og har du noen steder man får kjøpt det på nettet? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Hva koster dette, og har du noen steder man får kjøpt det på nettet? Japan Photo har det til 3999,-, de har både butikker rundt om, i tillegg til netbutikk. Edit, link til Japan Photo. Endret 13. juni 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nikkor 70-300 VR, punktum. Enig. Har du rom til den i budsjettet, er dette den du skal ha. Hva koster dette, og har du noen steder man får kjøpt det på nettet? Du kan f.eks. sjekke prisguiden på forumet her. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Prisguiden her er temmelig håpløs, spør du meg. Fikk opp 4 sider med zoomer til Nikon, uten mulighet for å velge brennvidder. Likeså er det objektiver der, som ingen har, som f.eks 17-35mm. Let heller på nettbutikkene Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Prisguiden her er temmelig håpløs, spør du meg.Fikk opp 4 sider med zoomer til Nikon, uten mulighet for å velge brennvidder. Likeså er det objektiver der, som ingen har, som f.eks 17-35mm. Let heller på nettbutikkene Verre enn dette er det faktisk ikke. Endret 13. juni 2009 av Aetius Lenke til kommentar
JoEg Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Det er Japan Photo butikk i nærheten, så skal dra dit å se en av de nærmeste dagene . Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nikon D60 har ikke innebygget autofokusmotor så du burde kjøpe et objektiv som har innebygget fokusmotor. Den sigma APO 70-300mm F4-5,6 DG Macro som du nevner lengere opp her,mener jeg ikke har innebygget fokusmotor så da må du vri på objektivet for og fokusere skarpt. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Verre enn dette er det faktisk ikke. Enkelt søk for enkel mann! Så ikke "avansert søk" i farten. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Den sigma APO 70-300mm F4-5,6 DG Macro som du nevner lengere opp her,mener jeg ikke har innebygget fokusmotor så da må du vri på objektivet for og fokusere skarpt. Det stemmer ikke. Både versjonen med og uten APO har kommet med fokusmotor. Men når det er sagt er det vel verdt å betale de ekstra lappene for Nikon 70-300 VR. Jeg har den selv og er strålende fornøyd. Her er et par eksempler med forskjellige brennvidder: 70 mm: 102 mm: 300 mm: Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Så en ny tråd på Nikon Cafe idag, der en fotograf som har både 300mm f/2.8 VR, 400mm f/2.8 VR og 500mm f/4 VR, sier at Nikon 70-300mm VR definitivt er det objektivet som gir mest glede pr krone. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg vil absolutt anbefale deg å handle i butikk. Det lille ekstra du betaler for å ikke handle på nett, tjener du inn i bøtter og spann i god kundeservice. Det ble Nikkor 70-300mm som jeg også landet på. Dro til nærmeste (Seriøse) fotosjappe, forklarte hva det var jeg skulle ta bilder av, hvilket kamera jeg har og budsjettet mitt. Fikk først et fra Tamron, men uansett innstilling på kamera, så fikk jeg ikke skarpe bilder. Jeg gikk ned i pris, og prøvde nevnte objektiv, og ble kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå