Nettulf Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Skal skanne inn en hel del negativ/dias. Er flest vanlige 135mm negativ jeg har, og en del mindre dias i ramme med glass. Hvem av disse scannerne er best egnet til en slik jobb? Ser Canon har LED lyskilde, den er vel gjerne raskere og mere holdbar enn katodelys? Vil det bli vesentlig dårligere enn en dedikert film scanner? Snakker da om en prisklasse under 2500-3000, helst mindre. Sitter nå å prøver med en CanonScan 3200F som kan ta ett og ett negativ/dias, men det er ikke all verden til kvalitet på bildene.... og det går tregt. Håper på gode tips her. Nettulf Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei, jeg kan dessverre ikke si noe konkret om scannerene du nevner, men jeg har en Epson 4870 som er en eldre ugått modell selv. 4870 er eldre, men var en noe dyrere modell så bildekvaliteten blir neppe veldig mye bedre med 4490. Sammnelignet med en filmscanner synes jeg det er mye lettere å få virkelig gode resultater med filmscanneren. Skarpheten blir bedre og jeg synes også det er letter å få riktige farger, men kvaliteten på bildene blir god nok for middeles store kopier. A4 er ikke noe problem. Det tar imidlertid lang tid å scanne bilder, min 4870 bruker langt over en time på 24 bilder (som er det meste den klarer på en gang) når jeg bruker ICE og 3200dpi. Canon 8800F vil sannsynligvis gi tilsvarende resultater. Epson og Canons flatbed modeller med filmscanning har stort sett (muligens med unntak av V700/V750) gitt tilsvarende esultater fra samme generasjon scaner. Uansett hva du ender med så er det viktig at du kjøper noe med hardware støvfjerning. Canons versjon heter FARE og Epsons ICE. Begge de to modellen du ser på har dette. Et net viktig poeng er hvor mange filmrter scanneren har plass til, generelt er flere bedre fordi det betyr færre innelgging av bilder. Jeg har ikke sjekket 4490 og 8800F, men det er sikkert mulig å finne det i produsentenes spesfikasjoner. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Takker for svar. Har også vurdert egen filmscanner, men de tar jo vanligvis ikke flere enn ett og ett bilde om gangen vel? Men regner med spesiellt skarphet og dynamikkomfang er bedre på filmscanner. Men er utrolig lite utvalg igjen av disse nå om dagen... Ser ut til at begge de to modellene jeg har nevnt kan ta 4 monterte dias om gangen, eller 12 bilder ved negativer på samme tid. Det samme gjelder om jeg går opp til en bedre Epson modell Perfection V500 Photo. Må opp til Epson Perfection V700 for å kunne klare ennå flere om gangen ser det ut til. Da fikser den 12 monterte dias eller 24 fra 35mm negativ. Har egen lisne for scanning av film også, så får høyere oppløsning der. Men da er vi oppe i omtrent 5000 kroner... Skulle vært mulig å fått testet de to modellene, og sett også hva forskjellen i medfølgende programvare er. Nettulf Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Canons prgramvare fikk noe dårligere kritikk enn Epsons (som jeg ikke synes er spesielt bra) tidligere, men begge er nok oppdaterte siden jeg kjøpte min scanner. Det er flere nettsteder som har scannertester, det beste jeg har funnet er: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/scanners_page.htm Dessverre er det ingen helt ferske modeller som er testet. Når det gjelder filmscannere så er utvalget avanserte modeller ikke så stort, og de fleste må som du sier mates en og en. Det finens unntak, som Nikon LS-5000 som det finne diasmater for og Reflecta har modeller som scanner lysbilder rett fra et vanlig magasin. http://www.nativedigital.co.uk/shop/produc...ia-5000-scanner Har du vesentlig negativ film er Nikonen fortsatt brukbar, men da må du mate en og en stripe, og slike modeller er uansett ganske dyre. Hvis jeg skulle kjøpt noe i dag hadde det utvilsomt blitt V700 (eller V750), både fordi kvaliteten er ett hakk bedre og fordi de kan scanne flere bilder på en gang enn med de rimelige modellene, men jeg ser jo at de blir uforholdsmessig dyre hvis du bare har et begrenset antall du vil scanne. Lenke til kommentar
datadavid Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Har en epson 4990 som jeg fikk kjøpt rimelig, den er utgått av produksjon tror jeg. Synes at bildene ble bra men har ikke noe å sammenligne med. Men filmholdrene var dårlig, snart at filmene krummer seg. Har scannet mellom to og tre tusen bidler og det tok laaaaaang tid. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Begge scannerne leverer rimelig likt resultat. Men det kan lønne seg å kjøpe programmet vuescan som lettere gir deg det resultatet du er ute etter. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå