Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]pcen fryser helt og får bluescreen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei er ikke så mye feilsøking som kan gjøres da hardware er ikke praktisk gjennomførbart å feilsøke på. Du kan prøve å belaste systemet og gjøre det du ellers gjør når feilen inntreffer.

oki men har du noen anelse om hvorfor den fryser som regel når pcen har stått stille i lengere tid?

Lenke til kommentar

Det kan være så mangt og er vanskelig å komme til noen konklusjon uten at man starter en debugger på maskinen og bruker en annen maskin til å feilsøke hvorfor maskinen fryser.

Normalt sett er jo overopphetting det vanligste grunnen til at en maskin fryser etter å ha stått på lengre. Men også diverse tjenester eller programmer som går i bakgrunnen kan forbruke mer og mer minne.

Grunnen til at windows får blåskjermer er jo at kjernen i operativsystemet dedekterer et feil det ikke kan håndtere og dermed kræsje maskinen med en blåskjerm. Dette betyr dog ikke at feilen inntraff når du fikk blåskjermen - den egentlige feilen kan forekomme mange timer før og det blir ikke før den refereres igjen at kjernen oppdager at området er blitt korrupt og dermed kræsjer maskinen.

Lenke til kommentar
jeg kom på en ting. jeg har prøvd og lese litt om dette problemet en stund nå og flere steder sier de at jeg skal stille stømmen til ram og sånn. kan det hjelpe?

Det stemmer at ukorrekt spenning på RAM kan gi såkalt hardware bitflipping - men jeg ville jo tro at memtest86+ ville gi feil om ikke RAM fungerte optimalt. Du kan jo sjekke hvilken spenning brikkene skal ha og se hvilken spenning som er konfigurert i BIOS.

Forøvrig om systemet kjører stabilt nå med en rambrikke kan det vel være at spenningen må høynes når man skal ha alle rambrikkene i og memtest86 har oversett feilen siden den ikke greier å lese hele minnet med alle brikkene i? Man skal være temmelig uheldig om det er dette som er problemet men er jo en mulighet ihvertfall.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Forøvrig ser jeg ikke helt logikken da spenningen i BIOS var høyere enn det som var anbefalt enn produsenten. Jeg har vært borti at en maskin kunne kjøre fint med 2 rambrikker men ikke med 4 for da måtte spenningen økes. Dermed siden memtest ga ingen feil med 1 rambrikke ville jeg heller skulle tro at spenningen skulle opp, men men.

Lenke til kommentar
Forøvrig ser jeg ikke helt logikken da spenningen i BIOS var høyere enn det som var anbefalt enn produsenten. Jeg har vært borti at en maskin kunne kjøre fint med 2 rambrikker men ikke med 4 for da måtte spenningen økes. Dermed siden memtest ga ingen feil med 1 rambrikke ville jeg heller skulle tro at spenningen skulle opp, men men.

ja det er sant. han jeg kjøpte pcen av sa at det aldri har skjedd med han før. så dette problemet har begynt etter at jeg fikk pcen til meg.

Lenke til kommentar

Jeg refererte til hijck file, fordi jeg ser at du har uTorrent + Messenger på autostart, men som ikke kjører fordi du har stoppet dem manuelt i ettertid? Riktig?

Da er spørsmålet: Fryser PC-en når det har stått noe timer med utorrent kjørende? + eventuelt Firefox?

Jeg ser (ikke så viktig egentlig) at msinstaller kjører. Er det bare på grunn at du har det på autostart, eller er det noe pending operation som går der?

Kan du vedlegge bilde fra diskbehandlingen, som viser partitioner? og om XP+sp er installert med noe nlite sak, hvor du har justert noe, eller om det er systemet selv som ordnet på vanlig måte?

Hvis maskinen har fungert før (ikke nødvendigvis at var tilfelle) og du har installert Windows, samt at du er villig å installere på nytt, så ser jeg egentlig ikke grunn til å ikke prøve å installere igjen, men dog ikke like vilt som det har ....kanskje...vært tilfelle.

Det er det som koster deg ingeting, for ellers det kan være hardware som dere kommer fram til, og det koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...