Gå til innhold

Jesu hypotese avkreftet


Endeløsningen avlyst!  

75 stemmer

  1. 1. Hva er din konklusjon basert på versene under?

    • Jesus ble feilsitert, som betyr at de tre evangeliene ikke er til å stole på
      32
    • Sitatene er antageligvis riktige nok. Jesus tok feil, og hans formeninger om Gud er ikke til å stole på
      30
    • Ved hjelp av apologetiske krumspring klarer jeg å få dette til å se ut som om alt enten har skjedd eller vil skje uansett
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei du fikk ikke huset, du snyltet det fordi banken skapte penger ut av tynn luft som stjal verdi av penger som allerede eksisterte. Penger som andre mennesker har jobbet for.

Det er ikke banken som egentlig skaper pengene, det er den som låner. Han kunne i teorien også gjort det uten å bruke en bank. Er bare å utstede et dokument som sier at "jeg forplikter meg til å betale x antall kroner/sekker poteter/fat olje/timer arbeid til innhaveren av dette dokumentet" også selge/bytte det bort. Og det er ikke stjeling, så lenge lånet blir betalt tilbake. Personen vil da jobbe det inn senere. Myndighetene tar også hensyn til at bankene øker pengemengden når de utformer sin politikk.

 

 

Pengene som eksisterer dekker heller ikke rentene så renter kan kun betales av fremtidige lån og renter på fremtidige lån kan bare dekkes av nye lån osv.

Det virker som det er mange som tror dette, men det er bare riktig hvis bankene ikke bruker noen av pengene de tjener. I praksis vil banken bruke pengene på lønn til de ansatte, utbytte til aksjonærer, innkjøp av utstyr osv. Pengene kommer da i sirkulasjon igjen, og dette blir da ikke noe problem.

 

Forøvrig trist at en veldig interessant diskusjon om et viktig tema enda en gang har blitt ødelagt av off topics :(

Lenke til kommentar

Hvis du saksøker på et falsk grunnlag, nei. Hvis du har legitim grunn til og saksøke og har rett til penger, hvorfor skal jeg ikke betale?

Jeg vil til og med gi deg min beste t-skjorte.

 

Jeg kjøper heller mat til ham og hvis mr. Druggie ikke vil ha mat, da sulter han ikke. Hvis det viser seg at han er allergisk, da kjøper jeg noe annet, hvis han ikke liker den type mat så kjøper jeg alle typer, hvis han ikke gidder og spise så tyner jeg maten ned i halsen hans så jeg kan gå vekk med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper heller mat til ham og hvis mr. Druggie ikke vil ha mat, da sulter han ikke. Hvis det viser seg at han er allergisk, da kjøper jeg noe annet, hvis han ikke liker den type mat så kjøper jeg alle typer, hvis han ikke gidder og spise så tyner jeg maten ned i halsen hans så jeg kan gå vekk med god samvittighet.

Men det står jo:

vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

For alt du vet så kan det hende at den personen får i seg nok mat fra før fra et suppekjøkken eller containeren til McDonald's. Men han kan ikke bruke mat til å betale for dopet sitt.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Noe som er litt fascinerende er hvordan Jesus fremsetter to ganske like hypoteser om jordens undergang i bibelen, og de er gjengitt i de tre synoptiske evangeliene (Johannesevangeliet er som vanlig ute av takt). De er også formulert slik at de er falsifiserbare, noe som er praktisk når man skal vurdere Jesu troverdighet. Dette betyr selvsagt ikke at man kan utelukke guder totalt, men at den kristne guden, som jo er basert på hva Jesus sier, må kunne forkastes. Det er selvsat mulig at Jesus kan ha rett om Gud andre steder, men at han bommet på det med undergangen, så man bør kanskje være litt forsiktig likevel. Men kristendommen kan i så fall trenge en grunding reorientering.

 

 

Markus 9:1 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.»

Markus 13:30 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Matteus 16:27 For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne enhver etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

Matteus 24:33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Lukas 9:27 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike.»

Lukas 21:31 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. 32 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Dette er bare korte utdrag av de mest presise profetiene.

 

Jeg synes vi gjør dette litt komplisert. Og husk at Jesus talte i lignelser til folket, for at de som ville forstå, hadde muligheten til å forstå, mens de som egentlig ikke ville forstå, men bare latterliggjøre, ikke forsto hva Jesus mente.

 

Leser vi hvordan det faktisk står i Bibelen:

 

"Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.»

Disiplene får se Jesu herlighet

2 Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. Der ble han forvandlet for øynene på dem, 3 og klærne hans ble så skinnende hvite at ingen som bleker klær her på jorden, kan få dem så hvite. 4 Elia viste seg for dem sammen med Moses, og de samtalte med Jesus. 5 Da tok Peter til orde og sa til Jesus: «Rabbi, det er godt at vi er her. La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» 6 Han visste ikke hva han skulle si, for de ble grepet av stor frykt. 7 Da kom det en sky og skygget over dem, og det lød en røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!» 8 Og med ett, da de så seg omkring, så de ingen annen enn Jesus; han alene var hos dem." - Mark 9,2-8

 

Jesus forklarer også for fariseerne hva Han mener når Han snakker om Guds rike i denne forstand:

 

"Så sa han: «Hva er Guds rike likt? Hva skal jeg sammenligne det med? 19 Det er likt et sennepsfrø som en mann tok og sådde i hagen sin. Det vokste og ble til et tre, og himmelens fugler bygde rede i grenene på det.»" - Luk 13,18

 

"En gang spurte fariseerne Jesus når Guds rike skulle komme. Han svarte: «Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. 21 Ingen vil kunne si: 'Se her er det', eller: 'Der er det'. For Guds rike er midt iblant dere.»" - Luk 17,20

 

Samtidig er det viktig å huske at Jesu komme, som er den åpne manifestasjonen av Guds rike og det godes seier over det onde, vil ikke være en hemmelighet, men en spektakulær og mektig avslutning av jordas historie og Satans dominans. Guds rike som Jesus snakker om her, er det som begynner i hjertene hos mennesker som tar imot Jesus. For det må en skje en total forandring hos mennesket som forbereder det til helt nye og fullkomne omstendigheter - helt rene for synd (egoisme, selvhevdelse, stolthet, råhet, sinne, ondskap sjenerelt).

 

Vil man forstå hva som menes, kan man sette seg ned og studere og lese mer om det. Men det er klart at det er dette Jesus snakker om når Han sier hvor "denne slekt ikke skal forgå før Guds rike har kommet med kraft". Man kan se på det som et løfte om at menneskeslekten ikke skal utryddes før Jesus kommer igjen, for det sier Han også andre steder i NT. Men samtidig så fikk Jakob, Peter og Johannes - som referert til - seks dager senere være vitne til en åpen manifestasjon av Guds rike og Jesu kongsmakt, på Forklarelsens berg.

 

Vil man forstå, forstår man og ser helheten. Vil man ikke forstå, ser man bare massevis av selvmotsigelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TS: Skammer du deg ikke over å lage så ledende tåpelige svaralternativer på pollen. Er rimelig frekt.

Du burde snarere være flau over å ta pollen så alvorlig.

Vi må kunne anta at trådstarter ikke ønsker en seriøs debatt, da hadde han formulert seg seriøst. En tøvete poll indikerer formålet med tråden.

 

Nå vil det snart bli opprettet en "Oppslagstavle" her i RFL også, da kan slike tråder flyttes dit, og så kan vi håndheve et ønske om seriøsitet og spørsmålsstilling strengere i hovedkategorien.

 

Men uansett slår dette tilbake på trådstarter, som får velge om vedkommende vil invitere til seriøs debatt eller ikke. Det er dilemmaet med et åpent forum, vi kan ikke anta noe om brukeres motiver, og skal i utgangspunktet være forsiktige med å legge listen for høyt for hva som er akseptable ytringer.

 

Kommentarer tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

 

PM sendt, men jeg kjenner jeg ikke har lyst til å delta i debatten når det skal være slik, og det må jeg nesten si fra om offentlig.

Ut fra din post her ser det ut som du tok en kikk på pollen, og antok at siden pollen er fleipete, så indikerer det at tråden er useriøs og tøvete. Som du sier, "vi kan ikke anta noe om brukernes motiver", og det gjorde du selv.

 

Så siden det er såpass lavt under taket her, kan tråden for min del bare stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...