Gå til innhold

Jesu hypotese avkreftet


Endeløsningen avlyst!  

75 stemmer

  1. 1. Hva er din konklusjon basert på versene under?

    • Jesus ble feilsitert, som betyr at de tre evangeliene ikke er til å stole på
      32
    • Sitatene er antageligvis riktige nok. Jesus tok feil, og hans formeninger om Gud er ikke til å stole på
      30
    • Ved hjelp av apologetiske krumspring klarer jeg å få dette til å se ut som om alt enten har skjedd eller vil skje uansett
      13


Anbefalte innlegg

Tenkte bare at når 16 slutter med de ordene og så starter 17 med noe relevant.

 

OK?

 

I Matteus 16 sier Jesus

 

28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

 

Så, i Matteus 17

1. Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. 2 Da ble hans utseende forvandlet for øynene på dem; hans ansikt skinte som solen, og klærne ble hvite som lyset. 3 Og se, Moses og Elia viste seg for dem og samtalte med ham.

 

Hvis du mener at kap 17 er relevant i denne sammenhengen, dvs at Guds r8ike er kommet,, så betyr det at Jesus sier

 

Noen av dere skal fortsatt være i live om seks dager.

 

For en profeti!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du ble skuffet nå? Hvis du vil ha profetier om endetiden, bare les jesaja,daniel,matteus,åpenbaringen, og flere av bøkene i i gt.

 

e: de så det før de døde, er det noe å klages over?

Jeg ble ikke skuffet, jeg bare konstaterer at du i typisk kristen-apologetisk ånd griper etter de tørreste halmstrå.

 

Jeg kan bare gjenta det jeg postet tidligere i tråden:

The saying has been interpreted in a variety of ways, in part at least in an effort to alleviate the implication that Jesus was mistaken about the time of the coming of the kingdom.

[...]

The fulfillment of Jesus’ saying by the transfiguration a mere six days later would be jarring. It is hardly significant that some standing there lived another week!

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Han sa ikke at rett før de døde, så skal de se det.

De fikk se det før de smakte døden.

 

2pe 1:16-18

 

Markus og Lukas knyttet Jesu uttalelse om Riket til beretningen om forvandlingen.

 

e: jeg tror på bibelen, derfor er det rett for meg. Men for deg, kanskje ikke.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Han sa ikke at rett før de døde, så skal de se det.

De fikk se det før de smakte døden.

 

2pe 1:16-18

 

Markus og Lukas knyttet Jesu uttalelse om Riket til beretningen om forvandlingen.

 

e: jeg tror på bibelen, derfor er det rett for meg. Men for deg, kanskje ikke.

Det jesus sa var at noen av de som stod og hørte på ikke skulle smake døden før de så menneskesønnen komme med kongsmakt. Alle som stod og hørte på jesus har smakt døden for lenge siden. Dermed skal de også ha sett menneskesønnen ha kommet med kongsmakt. Har menneskesønnen kommet med kongsmakt? Er beretningen om forvandlingen det samme som at menneskesønnen skal komme med kongsmakt, og på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Noe som er litt fascinerende er hvordan Jesus fremsetter to ganske like hypoteser om jordens undergang i bibelen, og de er gjengitt i de tre synoptiske evangeliene (Johannesevangeliet er som vanlig ute av takt). De er også formulert slik at de er falsifiserbare, noe som er praktisk når man skal vurdere Jesu troverdighet. Dette betyr selvsagt ikke at man kan utelukke guder totalt, men at den kristne guden, som jo er basert på hva Jesus sier, må kunne forkastes. Det er selvsat mulig at Jesus kan ha rett om Gud andre steder, men at han bommet på det med undergangen, så man bør kanskje være litt forsiktig likevel. Men kristendommen kan i så fall trenge en grunding reorientering.

 

 

Markus 9:1 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.»

Markus 13:30 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Matteus 16:27 For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne enhver etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

Matteus 24:33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Lukas 9:27 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike.»

Lukas 21:31 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. 32 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Dette er bare korte utdrag av de mest presise profetiene.

 

1. Han sier ikke et ord om "jordens undergang"

 

2. Alt skjedde som Han forutsa i det første århundre.

 

Din hypotese er avkreftet, Strappado

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Noe som er litt fascinerende er hvordan Jesus fremsetter to ganske like hypoteser om jordens undergang i bibelen, og de er gjengitt i de tre synoptiske evangeliene (Johannesevangeliet er som vanlig ute av takt). De er også formulert slik at de er falsifiserbare, noe som er praktisk når man skal vurdere Jesu troverdighet. Dette betyr selvsagt ikke at man kan utelukke guder totalt, men at den kristne guden, som jo er basert på hva Jesus sier, må kunne forkastes. Det er selvsat mulig at Jesus kan ha rett om Gud andre steder, men at han bommet på det med undergangen, så man bør kanskje være litt forsiktig likevel. Men kristendommen kan i så fall trenge en grunding reorientering.

 

 

Markus 9:1 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.»

Markus 13:30 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Matteus 16:27 For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne enhver etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

Matteus 24:33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Lukas 9:27 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike.»

Lukas 21:31 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. 32 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

 

Dette er bare korte utdrag av de mest presise profetiene.

 

1. Han sier ikke et ord om "jordens undergang"

 

2. Alt skjedde som Han forutsa i det første århundre.

 

Din hypotese er avkreftet, Strappado

 

 

Bare fordi jeg ikke kopierte hele kapittelet betyr jo ikke at du kan late som om det ikke eksisterer

 

21 Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' – så tro det ikke! 22 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. 23 Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.

Når Menneskesønnen kommer

24 Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal

solen bli formørket

og månen miste sitt lys.

 

25 Stjernene skal falle fra himmelen,

og himmelrommets krefter skal rokkes.

26 Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. 27 Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

 

Lær av fikentreet

28 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i grenene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 29 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at han er nær og står for døren. 30 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer. 31 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

 

Spørsmål til deg:

1. Har stjernene falt fra himmelen?

2. Hvis ikke vers 31 handler om at jorden går under, hva handler det om da?

Lenke til kommentar
Spørsmål til deg:

1. Har stjernene falt fra himmelen?

2. Hvis ikke vers 31 handler om at jorden går under, hva handler det om da?

1: Ja, forlengst. Jødenes verden ble ødelagt.

2: Tempelet og Jerusalems undergang i det første århundre.

2cjaix.jpgRoberts_Siege_small.jpg

 

Les overskriften og innledningen til avsnittet, Strappado

Så forstår du sammenhengen i forutsigelsen. (Markus 13: 1-31)

 

Tempelet skal ødelegges (Markus 13: 1-31)

 

 

Da Jesus var på vei ut fra tempelet, sa en av disiplene til ham: «Se, Mester! For noen steiner og for noen byggverk!» Han svarte: «Ja, ser du disse storslåtte bygningene? Her skal det ikke bli stein tilbake på stein, alt skal rives ned.» Da han satt på Oljeberget rett overfor tempelet og Peter, Jakob, Johannes og Andreas var alene med ham, spurte de ham: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på at alt dette skal fullbyrdes?» Jesus begynte da med å si: «Pass på at ikke noen fører dere vill! Mange skal komme i mitt navn og si: 'Det er jeg!' Og de skal villede mange. Når dere hører om kriger og det går rykter om krig, så la dere ikke skremme! Dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike. Det skal være jordskjelv mange steder, og det skal være hungersnød. Dette er begynnelsen på fødselsriene.Vær på vakt! De skal utlevere dere til domstolene, de skal piske dere i synagogene, og for min skyld skal dere stilles fram for landshøvdinger og konger og stå som vitner for dem. Og evangeliet må først forkynnes for alle folkeslag. Men når de arresterer dere og fører dere for retten, så vær ikke på forhånd bekymret for hva dere skal si, men si det som blir gitt dere i samme stund! For det er ikke dere som taler, men Den hellige ånd. Bror skal sende sin bror i døden, og en far sitt barn, og barn skal reise seg mot sine foreldre og volde deres død. Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå – forstå det, den som leser! – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. Den som er på taket, må ikke gå ned og inn i huset for å ta med seg noe, og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! Og be om at det ikke må skje om vinteren! For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' – så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skalsolen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes. Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense. Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i grenene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at han er nær og står for døren. Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer. Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Spørsmål til deg:

1. Har stjernene falt fra himmelen?

2. Hvis ikke vers 31 handler om at jorden går under, hva handler det om da?

1: Ja, forlengst. Jødenes verden ble ødelagt.

2: Tempelet og Jerusalems undergang i det første århundre.

2cjaix.jpgRoberts_Siege_small.jpg

 

Les overskriften og innledningen til avsnittet, Strappado

Så forstår du sammenhengen i forutsigelsen. (Markus 13: 1-31)

 

 

 

Du snakker om trivielle historiske hendelser som kristen-apologeter blåser opp. Men stjernene har ikke falt fra himmelen, så disse tempel-bortforklaringene er uinteressante. Skulle bare mangle om ikke et tempel ryker i ny og ne.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
For deg er det en trivielle historisk hendelse.

For den jødiske nasjon var det verdens ende.

For de kristne var det en ny verdens fødsel.

 

GT om det første utvalgte folk > Herren deres Gud har gjort dere tallrike, så dere i dag er mange som stjernene på himmelen.

 

stjernene falt fra himmelen, Strappado

Dette er en lek med ord, intet mer. Jeg kan støtte meg på seriøse teologer når jeg sier at Jesus bommet på verdens undergang, du kommer med ordspill.

Lenke til kommentar

"bommet på verdens undergang" :lol:

 

At Han snakket om en verdensomfattende begivenhet er bare tull, Strappado

Følgende sitater bekrefter at Han helt opplagt snakket om en lokal begivenhet

i svært dramatiske ordelag for å få frem alvoret i det som var i ferd med å skje.

 

Den store trengsel i Judea (Matteus)

Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene...Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli...Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.

 

Jerusalem og jøde folkets ende (Lukas)

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vreden skal ramme dette folket. De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger.

 

Den store trengsel i Judea (Markus)

Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene....For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.

 

Minnemynt > http://en.wikipedia.org/wiki/Judaea_Capta_coinage

Endret av IHS
Lenke til kommentar
"bommet på verdens undergang" :lol:

 

At Han snakket om en verdensomfattende begivenhet er bare tull, Strappado

Følgende sitater bekrefter at Han helt opplagt snakket om en lokal begivenhet

i svært dramatiske ordelag for å få frem alvoret i det som var i ferd med å skje.

 

Den store trengsel i Judea (Matteus)

Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene...Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli...Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.

 

Jerusalem og jøde folkets ende (Lukas)

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vreden skal ramme dette folket. De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger.

 

Den store trengsel i Judea (Markus)

Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene....For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.

 

Minnemynt > http://en.wikipedia.org/wiki/Judaea_Capta_coinage

 

At stjernene faller ned fra himmelen er for å si det mildt en verdensomspennende begivenhet.

Lenke til kommentar

Strappado,

 

Solen, månen og stjernene symboliserer det gamle Israel (Jakob og de tolv sønner)

 

Josef > Nå har jeg hatt enda en drøm,» sa han. «Solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte det til faren (Jakob) og brødrene, skjente faren på ham og sa: «Hva er det nå du har drømt? Skal virkelig jeg og din mor og dine brødre komme og bøye oss til jorden for deg?»

 

Det gamle Israel gikk under. Inn kom det nye Israel (Jesus og de tolv apostler)

 

Å tro at dette har noe med astronomi å gjøre blir direkte latterlig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Strappado,

 

Solen, månen og stjernene symboliserer det gamle Israel (Jakob og de tolv sønner)

 

Josef > Nå har jeg hatt enda en drøm,» sa han. «Solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte det til faren (Jakob) og brødrene, skjente faren på ham og sa: «Hva er det nå du har drømt? Skal virkelig jeg og din mor og dine brødre komme og bøye oss til jorden for deg?»

 

Det gamle Israel gikk under. Inn kom det nye Israel (Jesus og de tolv apostler)

 

Å tro at dette har noe med astronomi å gjøre blir direkte latterlig.

 

Igjen plukker du ut et tilfeldig sted i bibelen hvor "stjerner" står omtalt, og trekker konklusjoner. Og den konklusjonen har ingen støtte i bibelen. Du henviser til første mosebok, men som du ser under henvises det til helt andre steder i matteus 24:29

 

3936374831_e7acd44efc_o.jpg

 

1. Jesaja 13:10

 

9 Se, full av gru kommer Herrens dag

med harme og brennende vrede;

den skal legge jorden øde

og utrydde synderne der.

10 For himmelens stjerner og stjernebilder

lar ikke lyset skinne.

Mørk er solen når den går opp,

og månen lyser ikke.

11 Jeg vil straffe jorden for dens ondskap,

de gudløse for deres misgjerning.

Jeg gjør ende på de frekkes stolthet

og lar voldsmenns hovmod bøyes.

 

2. Joel 3:4-20

4 Solen forvandles, den formørkes,

og månen blir som blod

før Herrens dag kommer, den store og skremmende.

[...]

 

18 Sving sigden, for høsten er moden!

Kom og tråkk, for vinpressen er full,

pressekummene flyter over.

For folkenes ondskap er stor.

19 Det er et mylder og ståk i avgjørelsens dal!

Herrens dag er nær i avgjørelsens dal.

20 Sol og måne svartner,

og stjernene mister sin glans.

 

3. Haggai 2:6-21

6 For så sier Herren, Allhærs Gud:

Enda en gang, om en liten stund,

vil jeg ryste himmelen og jorden,

havet og det tørre land.

7 Jeg ryster alle folkeslag, [altså ingen lokal begivenhet]

så deres skatter kommer hit.

Og jeg fyller dette hus med herlighet,

sier Herren, Allhærs Gud.

 

4. Johannes’ åpenbaring 6:12ff

 

12 Og jeg så Lammet bryte det sjette seglet. Da kom det et stort jordskjelv. Solen ble svart som en sørgedrakt, fullmånen ble som blod, 13 og stjernene på himmelen falt ned på jorden som når umodne frukter drysser av et fikentre i storm.

 

Du får stort de samme resultatene i Markus 13:24-25

 

Men ingen nevner 1. Mosebok 37:9

Det er heller ingen relevante referanser fra det kapittelet.

3936398081_3628d7b4e6_o.jpg

 

The one prominent exception lies in the striking correspondences to be found between the content and structure of Revelation itself (especially Rev. 6.1-7.1; 8.1) and the `little apocalypse' of Mk 13 par. The eschatological discourse presents its readers with a series of signs both presaging and attending the end-time: the appearance of (false) eschatological agents (Mk 13.6, 21-2); a period of tribulation and calamity (13.7-8, 14-20, 24-5); the persecution of the righteous (13.9, 11-13); an act of sacrilege (`the abomination of desolation') perhaps associated with the anti-Christ (13.14); the foreshortening of the (predetermined) days (13.20); cosmic disturbances (affecting sun, moon and stars) following on from terrestrial disasters and human calamities (13.24); the appearance of the redeemer figure, God's own eschatological agent (13.26); the eschatological role of angels and the gathering and preservation of the elect (13.27).

WR Telford: http://www.dur.ac.uk/theology.religion/staff/?id=2014

 

 

Med din logikk kan du få Knut Jørgen Røed Ødegaard til å egentlig si noe om Madonna hver gang han uttaler seg for hun er jo en stjerne.

Det er på det rene at datidens mennesker hadde begrenset forståelse av hva en stjerne er, så derfor kunne en stjerne stå i ro over en stall uten å svi av kloden. Så, hva er denne stjernen da? Er det en obskur referanse til en jødisk sønn/stamme, eller enda et eksempel på ting som aldri skjedde? Hva med stjernene i skapelsesberetningen?

 

Du hadde hatt noe å fare med hvis det ble referert til at 12 stjerner falt fra himmelen, men som avsnittene ovenfor viser, så er ikke forfatterne her opptatt av drømmen du referer til. Her er det alle stjernene som skal fare. (Og Matteus ville ikke latt en sjanse gått fra seg til å rotfeste et avsnitt i en eller annen gammeltestamentlig profeti.)

Lenke til kommentar

Strappado,

Når det gjelder (The theology of Mark - WR Telford) Så tror heller ikke Telford at det har noe med astronomi å gjøre. "This cosmic-mythological and political alternative is reflected in the lives of the Christians who represent the kingdom of God on earth."

 

Når det gjelder Nettbibelens henvisninger til (Matteus 24:29) Så er Joel 3 bra, siden apostelen Peter henviser til samme Joel profeti som oppfylt, der og da, kort tid etter Jesu bortgang. (Apg 2:14) "Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord!....her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel: I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker....Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og strålende."

 

Kristne anser alle disse dramatiske GT profetiene som oppfylt samme hva slags ordlyd de har. Både Messias og Hans rike har forlengst kommet i Kirken på jorden.

 

Ellers er det hyggelig med en debattant som faktisk greier å ressonere litt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det har aldri stått noe om verdens ende i bibelen. Det er feil oversatt. Det skal være "End of the eon." Ikke "End of the world."

 

Eon / Aeon

1. An indefinitely long period of time; an age.

2. The longest division of geologic time, containing two or more eras.

 

En periode er 2150 år.

Vi er nå i tidsperioden for fiskene), neste periode er vannmannen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...