Gå til innhold

Tynn DOF og autofokus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved samme brennvidde har fullformat større DOF enn crop, ved samme utsnitt har crop større DOF enn fullformat.

D300 - 200mm - f/11 - 10m - DOF (9.47-10.6=1.11m)

D700 - 200mm - f/11 - 10m - DOF (9.23-10.9=1.67m)

D700 - 300mm - f/11 - 10m - DOF (9.65-10.4=0.73m)

for å få noen tall. dofmaster.com er brukt

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar
Det virker merkelig. Ved samme fokusavstand, samme brennvidde og samme blender skal alle formater ha samme dybdeskarphet.

Da hadde dybdeskarphetsskalen på objektivene vært riktig, men det er de ikke. Det skiller omtrent et blendertrinn fra fullformat til 1,5 og 1,6 crop sensorer.

Lenke til kommentar

Ja, gitt samme fokusavstand for samme utsnitt. Men utsnittet er avhengig av sensorstørrelsen, og brennvidden som må til for å gi det utsnittet. I så måte er det ikke utsnittet per se, men disse tre faktorene som avgjør.

Gitt samme utsnitt må man på 1.5x og 1.0x ha forskjellige brennvidder. Det er brennvidder som er nøkkelen.

Lenke til kommentar

Greit nok om du skal ta bilder for sammenligning, men har du et objektiv og et motiv i en gitt avstand, så må du forholde deg til den dof dette gir. Når jeg bruker 50mm på DX, så trenger jeg ikke å vite hvordan utsnittet i fullformat vil se ut.

Det jeg trenger å vite, er hvordan hyperfokus settes i min nåværende situasjon, og da er det greit å vite hvordan dof skalaen på objektivet ter seg for den aktuelle sensor.

Hvordan utsnitte ville blitt med annet utstyr er uviktig.

Lenke til kommentar

Hvis du har brukt midtre fokuspunkt så synes jeg det ser ganske bra ut.

Eneste måten å alltid sikre seg 100% treff er manuell fokus og liveview. Kanksje kjøpe en 40d eller noe for slike bilder?

Med 10x forstørring på stor skjerm er det ikke mulig å bomme på fokus.

Skal du treffe med autofokus må det være noe for kameraet å låse seg på.

Lenke til kommentar

Q: What is a Circle of Confusion?

A: A group of photographers discussing depth of field.

Skarphet oppleves subjektivt - derfor vil også dybdeskarphet være subjektivt. Det er derfor essensielt å vite hvilke tall for akseptabel CoC en dybdeskarphetskalkulator som DoFmaster opererer med, og om dette tallet er egnet for å sammenligne på tvers av formater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...