Gå til innhold

Tynn DOF og autofokus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt et par fastobjektiv, 100mm makro 2.8 og 50mm 1.4, etter forslag her på forumet. De er supermorsomme å ta bilder med, men jeg har fortsatt mye å lære på å bruke dem optimalt:

Jeg har problemer med å treffe med autofokus på lav blender og tynn DOF. Jeg har også forsøkt med manuelle fokuspunkt, men det blir ofte liksom ikke helt som jeg tenkte uansett.

Noen eksempler på bom:

post-138696-1244878994_thumb.jpg

post-138696-1244879138_thumb.jpg

post-138696-1244879017_thumb.jpg

Jeg kan blende opp, men jeg ønsker jo denne DOF-effekten -- jeg vil bare kontrollere den.

Tror kanskje det er noe i prinsippet jeg ikke har forstått? Er det sånn at man bør fokusere manuelt i sånne tilfeller?

Tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du går så tett, og fokus er helt kritisk, så har automatikken sjelden mye å bidra med. 5D'en din har en stor og god søker, som gjør manuell fokusering lettere. Du kan i tillegg kjøpe erstatningsmattskiver, som gjør MF enda enklere.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er på canon, men i søkeren på Nikon får du bekreftelse på at det du har i fokuspunktet faktisk er i fokus (lin grønn flekk som dukker opp til venstre)

Edit: når det gjelder å kontrolere DoF'en så er det to ting som spiller inn.

1. Blenderopning

2. Avstand.

[Kamera] ---------- [motiv]--------------------------------[bakgrunn] = veldig uklar bakgrunn

[Kamera] ---------- [motiv]---[bakgrunn] = Ikke så uklar bakgrunn

[Kamera] -------------------------- [motiv]--------------------------------[bakgrunn] = uklar bakgrunn, men mer av motiv i fokus.

Du får si ifra om jeg ikke gir mening :p

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
2. Avstand.

Strengt tatt er det utsnittet som er viktig. Brennvidde+avstand=utsnitt.

Lang brennvidde+middels avstand=tett utsnitt (lite DoF)

Kort brennvidde+superkort avstand=tett utsnitt (lite DoF)

Kort brennvidde+middels avstand=vidt utsnitt (stor DoF)

Lang brennvidde+superlang avstand=vidt utsnitt (stor DoF)

Ikke akkurat astrofysikk, men mange roter og tror lang brennvidde alene er oppskriften på smal DoF.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er på canon, men i søkeren på Nikon får du bekreftelse på at det du har i fokuspunktet faktisk er i fokus (lin grønn flekk som dukker opp til venstre)

Den er ikke helt å stole på når du kommer nært (marginene er for små, og bekreftelsen hopper fram og tilbake).

Du kan også prøve å ta en serie mens du dreier forsiktig på fokusringen igjennom det riktige punktet. Da kan du få et bra bilde, og kan slette de andre.

Jeg har gjort dette med hell noen ganger, andre uten å lykkes.

Et annet tips er å gå fra fokus litt lengre ifra og så imot det som er riktig.

Ikke skru fram og tilbake rundt riktig fokus fordi øynene dine vil fort kompensere for små feil.

Lenke til kommentar

Da tror jeg faktisk jeg forstår at jeg har gått glipp av noe, jeg mistenkte det vel... :blush:

Så f.eks. for å få hele blomsten i bilde 1 i fokus, må jeg gå et skritt unna og heller crop-e, det ville ikke være noe hjelp i å f.eks. manuelt fokusere?

Lenke til kommentar
Da tror jeg faktisk jeg forstår at jeg har gått glipp av noe, jeg mistenkte det vel... :blush:

Så f.eks. for å få hele blomsten i bilde 1 i fokus, må jeg gå et skritt unna og heller crop-e, det ville ikke være noe hjelp i å f.eks. manuelt fokusere?

Hvis du vil ha hele blomsten i fokus (dybderetning) så må du blende betraktelig ned. "Ulempen" blir da at også mere av bakgrunnen blir tydelig. Det er ingen forskjell på AF/MF verken når det gjelder DOF eller andre tekniske begrep. Forskjellen ligger i at MF kan være mere praktisk å benytte i enkelte tilfeller, f.eks ved makrofotografering

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Noe som kan gjøre det lettere er å blende ned med nedblendingsknappen når du ser i søkeren - noen objektiver har fokus shift - at fokuspunktet flytter seg når du blender ned.

Men - det som virkelig hjalp meg med 5D2'en min var å bytte mattskive - jeg kunne plutselig se mye tydeligere hvor fokusplanet lå. Søkeren blir litt mørkere - dette vil kunne hjelpe en god del med 50/1.4 og 100/2.8, men blir muligvis litt for mørkt med 24-105/4..

S-mattskiven til 5D heter EE-S.

Lenke til kommentar

..Og bare for å oppklare med blender - "liten" blender betyr liten blenderåpning, og at f-tallet er høyt (f/11, f/22 etc). "Stor" blender betyr stor blenderåpning og at f-tallet er lavt (f/1.4, f/2.8 etc). Unngå uttrykk som "høy" og "lav" blender - da blir det vanskelig å gjette hva man mener. I originalposten var det "stor blender og tynn DOF" du var ute etter. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
2. Avstand.

Ikke akkurat astrofysikk, men mange roter og tror lang brennvidde alene er oppskriften på smal DoF.

det har du selvfølgelig rett i.

Lenke til kommentar
2. Avstand.

Skal vi være litt mer vitenskapelige kan vi til og med si at dybdeskarphet er resultatet av tre faktorer.

Blenderåpning vs. fokusavstand vs. brennvidde.

Større blenderåpning, kortere fokusavstand, lengre brennvidde = lite DOF.

Mindre blenderåpning, lengre fokusavstand, kortere brennvide = mye DOF.

Hvor utsnitt skulle spille inn forstår jeg egentlig ikke..

:)

Lenke til kommentar
Hvor utsnitt skulle spille inn forstår jeg egentlig ikke..

Ikke det nei...

...men du er enig i at utsnitt er en funksjon av brennvidde og fokusavstand?

Og du er enig i at for en gitt kombinasjon av utsnitt og blender, så er DoF for alle praktiske hensyn likt, uavhengig av hvilken kombinasjon av brennvidde og fokusavstand du benyttet for å oppnå kombinasjonen av utsnitt og DoF?

Lenke til kommentar

Utvilsomt. Delvis.

Utsnitt er et resultat av brennvidde og fokusavstand kombinert med sensor- eller filmstørrelse.

Det betyr at du får samme utsnitt med 100mm på et D300 som du får med 150mm på et D3, gitt samme fokusavstand.

Men gitt at du skal ta et portrett på 150mm og skal ha samme utsnitt og vi bruker et 100mm f/2.8 og et 150mm f/2.8, får vi samme utsnitt med samme blender, samme fokusavstand, forskjellen ligger i brennvidde. Siden D3 må bruke 150mm der D300 klarer seg med 100mm vil D3 ha mindre dybdeskarphet.

Ble det klarere? :)

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å se hvordan dette er relevant i denne tråden. Hvordan DoF opptrer på ulike sensorstørrelser er ikke hva vi diskuterer her, men om det gjør deg glad så kan vi godt skyte inn et "- så lenge du ikke endrer sensorstørreslen" etter "for en gitt kombinasjon av utsnitt og blender, så er DoF for alle praktiske hensyn likt, uavhengig av hvilken kombinasjon av brennvidde og fokusavstand du benyttet for å oppnå kombinasjonen av utsnitt og DoF".

Edit siden vi diskuterer på Internett: Joda, ved ekstremt korte brennvider, ekstremt korte fokusavstander og til dels ekstremt lange brennvidder endrer reglene seg. Litt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er relevant fordi spørsmålet om DOF er ett som misforstås en del, og det hjelpes ikke av en misoppfatning om at det er utsnitt, og ikke brennvidde som bestemmer dybdeskarpheten. Siden utsnittet er et resultat av brennvidde, fokusavstand og sensor/filmstørrelse er det strengt tatt fullstendig irrelevant for DOF.

Det er brennvidde, fokusavstand og blenderåpning som bestemmer DOF, utsnitt hører ikke hjemme der i større grad enn "zoom" beskriver teleobjektiv..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...