Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte etter prøvemontering av gammel hd

Anbefalte innlegg

Maskinen er en stasjonær PC med AMD Athlon 64 3700+ med 1gb ram. Den kjører Windows Xp på en 250 gb SATA disk delt i to.

Etter en tur inni kabinettet for å prøve å bytte ut den ene IDE disken til en gammel som jeg ville se innholdet på, så begynte tullet. Med den eldste disken i fikk jeg beskjed om ett eller annet som "NO BOOTABLE SYSTEM DISK" eller noe i den duren. Så prøvde jeg uten noen ekstra disk og med noen andre disker som resulterte i at ingenting skjedde etter lista i bios og med en av kombinasjonene startet ikke maskina i det hele tatt. Nå har jeg montert i alt likt som det var, og den vil fortsatt ikke forbi bios. Den finner diskene og alt, og jeg har prøvd å endre boot priority i bios uten at det har hjulpet.

Tenkte det kanskje hadde sammenheng med den tråden her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115170&hl= hvor det er kommet fram til at SATA disken kanskje begynner å ta kvelden. Men den har vel ikke gjort det i og med at BIOS finner den? Hva skal jeg gjøre for å få på pcen min igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må sette opp riktig bot rekkefølge i bios da det virker som du ikke har gjordt det og save det du må gjøre det siden du har endrett Hd systemet.

Lykke till

Men jeg har ikke rørt boot systemet mens jeg byttet diskene, og når jeg byttet tilbake til de diskene jeg hadde før, bør jo da boot rekkefølgen ha forblitt uendret? Jeg har hvertfall vært i bios og fikset SATA disken som nr 1 i boot priority etter at SATA disken heller ikke fungerte, men det hjalp ikke. Andre forslag?

Endret av andrej1
Lenke til kommentar
... bør jo da boot rekkefølgen ha forblitt uendret?

Nei, den forandres når du kobler disker til og fra.

Det visste jeg ikke. Men jeg har hvertfall endret til riktig nå mener jeg, men nå får jeg opp "NTLDR mangler." Hva betyr det?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig betyr dette at du har valgt feil harddisk i BIOS, eller feil s-ata port på hovedkortet. Maskinen klarer ikke å laste Windows da, den ikke "finner" harddisken din. Velg korrekt oppstartharddisk i BIOS, lagre innstillinger og start maskinen på nytt. Husk å bruke samme port på hovedkortet som harddisken sto før du skulle prøvemontere den gamle harddisken.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...