Gå til innhold

Peltier Problemer ...help... :p

Anbefalte innlegg

Har ett lite problem med ett peltier jeg har installert i pc-en ... det er veldig varmt og det blir bare varmere og varmere ....

det er ett 226w pelt ... en enermax 350w psu som er litt modda , var litt for tynne kabler på den :D ... de første månedene jeg brukte peltieret var tempen på peltieret -25 til -5 grader ( cpu temp -7 til 5 grader)... men nå de siste månedene har det blitt varmere peltieret er akkurat nå 34.5 grader og cpu er 66 ! grader og 70 på full load ...

peltiert blir kjølt av ett vannkjølings sett fra 3dfxcool ....

har en 2200+ tbred a og ett epox 8k3a+ ..... før klarte jeg og overklokke cpu til 2450mhz men nå er den på standard klokk .... kjedelig :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at peltier-elementet ditt ikke får nok kjøling.

Det skal ha et ganskes stort trykk mot kjøleren, samtidig er det lurt å ha et ørlite lag med termisk pasta på ( så tynt at du knapt kan se det ).

Dette monteringstrykket mot kjøleblokk er svært viktig, flere som ikke skjønner hvor mye det har å si for prestasjonene. Trykket må være homogent, slik at skjærkrefter ikke knuser elementet.

:D

Lenke til kommentar

nja ... jeg tror jo ikke at trykket har blitt noe mindre de site månedene og jeg trot jeg har det stramt nokk ( har en cu blokk med superfeste =) og vil ikke ødelgge festene på hk ..... har kjølepasta så det holder også ... så jeg tror ikke det er det som er problemet ..... stramma den litt temp for ned 2 c på pelt

Lenke til kommentar

strøm forsyningen som driver peltieret sår utenfor pc-en så hver gang jeg er på lan (ofte) så må jeg koble pelt fra psu ... har bare tvinnet sammen kablene ... så det bruker og bli litt slitasje på pelt kablene men jeg har klippt over kablene og laget til på nytt litt lengre inne ... men det såg ikke ut til og hjelpe ......

help :p

takk for alle svar

Lenke til kommentar

tror ikke det ..har GANSKE mye kjøle veske... ... vann temp er 33 c ...orker ikke og kjøre deltavifter på radiator når jeg er hjemme ... bruker det bare på lan fordi det bråker noe j_vli ... bruker nå 2 enermax vifter

Lenke til kommentar
Har du sjekket om det fortsatt kjøler da? Jeg har ikke peiling, - men det høres jo ut som elementet har tatt kvelden. Hva? :roll:

AOL. Ingen overklokking og 70 grader på CPU høres ut som en veldig dårlig luftkjøling. Noe det iofs kan sammenliknes med når peltier står som isolator mellom vann og CPU i stedet for varmepumpe som det skulle ha vært.

Lenke til kommentar

Ville nok hørt på Hondaen her, har holdt på med pelt en stund å jeg ha aldri opplevd at det har blitt så varmt uten en grunn.

På mitt oppsett var det trykket mot peltet som ikke var nok, den ene bolten som holdte vannblokken på plass hadde knekt.

Ville nok ha tatt alt fra hverandre, så sette alt sikkelig sammen igjen :)

-P-

Lenke til kommentar

Pelletsene står i serie med hverandre i 156W og 226W elementene iallefall, så hvordan et tec kan fungere delvis er ikke godt å vite..

p2.jpg

Kan oppstå "hot spots" hvis trykket ikke er stort nok, dvs enkelte flater får ikke god nok kjøling og blir ineffektive.

Fordi de fleste tec ikke er 100% plan ( se selv med en linjal..) så har hotspots lett for å oppstå er monteringstrykket for lite. For mye termisk pasta gir faktisk samme symptom.

Lenke til kommentar

Hei Magne!

Et peltier element er en teknisk inretning som utnytter seg av et termisk fenomen, funnet av Jean Charles Athanase Peltier i 1834.

Fenomenet skjer når en strøm av elektroner flyter igjennom to ulike metall; når det går en elektronstrøm gjennom disse, så blir det tatt (absorbert) termisk energi fra det ene og transportert den over til det andre ved hjelp av elektrisk strøm. Man "pumper" da termisk energi, derfor kalles ofte et peltier element for en varmepumpe.

Peltier effekten skjer altså hele tiden, der strøm går igjennom to ulike metall. I de fleste tingene rundt oss så er denne effekten uhyre liten, men den er der, f.eks i en en ledning av kopper og aluminium som er tvinnet sammen.

Det har gjennom tidende blitt jobbet mye (og fremdeles jobbes det) for å framheve dette merkelige fenomenet. Resultatet har blitt en bruk av ulike typer halveder materialer som er i stand til å frambringe store temperaturforskjeller mellom disse to metallene. En temperaturforskjell på rundt 75 grader mellom de to metallene er ikke noe uvanlig med moderne peltier element.

Vi kan altså bruke et pelter-element til å kjøle ned ting, f.eks prosessorer i datamaskiner slik at de yter bedre.

Du kan lese mer her:

http://www.overklokking.no/guides/peltier_...uide/index.html

Lenke til kommentar

en teori, peltierelementet har fått en lekkasje inn og har sugd inn fuktighet som har kortsluttet deler av elementet. det er lett å få lekkasje der kablene går inn i elementet.

teori 2 , elektronflux har skadet elementet(tviler på denne da :) )

hadde selv peltierkjøling, men det ble aldri bra nok, så jeg har slutta med det. har ei strømforsyning da, som kan drive 226 watters pelt lett. kansje jeg skal bare selge den. kosta meg 1500 spenn da jeg kjøpte den, og har bare brukt den i 2 uker.

Lenke til kommentar
Jeg vedder 5 kroner med meg selv på at enten elementet er defekt, eller at det ikke får nok strøm. (defekt PSU/dårlig kontakt)

- Og jeg satser en tier! Den konklusjonen var det første som falt meg inn da jeg leste innlegget.

Som en slags test på dette, ville jeg koblet en 12v 100w pære i serie med pelten, og så startet maskinen. Om det ikke finnes lys i pæra, så er elementet eller PSU defekt! Sjekk evnt. med et voltmeter, om du har et tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...