Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"voldekt" og seksuell lavalder?

DMN

Anbefalte innlegg

Okey, la oss si jeg (19 år gutt) halvveis roter med en 15 år gammel jente i fylla, og jeg får først vite etterpå at hun er 15...

Altså, hva er det verste som kan skje i dette tilfellet? Utenom evig mobbing fra kompiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verste som kan skje? Dom for grov voldtekt på særlig krenkende måte, og fengsel inntil 21 år.

Antageligvis spør du om straffeloven § 196 som gjelder seksuell omgang eller § 200 som gjelder seksuell handling. Begge bestemmelsene har straffritak for jevnbyrdighet i alder og utvikling (§ 196 fjerde ledd, § 200 fjerde ledd). I Høyesteretts dom Rt. 2005 s. 1651 samtykket Høyesterett i lagmannsrettens avgjørelse om at straff skulle falle bort for seksuell omgang der aldersforskjellen var på 3 år og 11 måneder med tilsvarende alder som dere, så ~4 år burde kunne falle innenfor fritaksområdet. Det spørs selvfølgelig på hva dere gjorde da -- Hva er "halvveis roter"?

Sånn i utgangspunktet kan jeg ikke se at dette skulle komme til et punkt der det blir snakk om straff. Hvis du fremdeles er usikker, og ikke har lyst til å utbasunere dine seksuelle eskapader på offentlig nettside, er du velkommen til å ta kontakt via privat melding. :)

Lenke til kommentar

Det værste? Fenglsel og/eller bøter (oppreisning)

Foreldrene til Jenta ville muligens også fått besøk av barneværenet. Fyllefester er ingen plass å være for småjenter, og det er foreldres ansvar å holde ungene vekke fra slike plasser.

Men for å gi de små grå litt helgetrim... La oss si sexuell lavalder i dette land var 13år. Ville det da vært OK å hatt hyrdestund med en på 14-15år?

Lenke til kommentar
Men for å gi de små grå litt helgetrim... La oss si sexuell lavalder i dette land var 13år. Ville det da vært OK å hatt hyrdestund med en på 14-15år?

Alt er avhengig av jentas utvikling imo, både personlig og kroppslig. Og denne jenta ville du aldri trodd var 15 år ved første øyekast! Det gjorde hvert fall ikke jeg...

Vel, halvveis roting vil si klining og beføling. Hun var strippa ned til hot pantsa når jeg fant ut at hun var 15 år, og jeg trakk meg unna. Men da ble jo seff hu forbanna og begynte å rope om utnytting og gud vet hva, jeje...

Lenke til kommentar

hvis dette eventuelt havner i et rettsystem eller lignende, tror jeg du har mye å vinne på det at du trakk deg unna når du fant ut ho var 15. Selv om ho bare var strippa til hot pants. Du hadde ikke noen seksuell omgang med vedkommende, og det faktum at du ikke visste ho var 15 vil nok spille en stor rolle.

Men jenta kan jo da selvfølgelig snakke mot deg og si at ho sa tidlig at ho var 15, og at du visste det hele tiden. Men er sikkert flere som kan vitne på at ho frivillig ble med deg, og dersom de vitner med det så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over.

Generelt sett må jo faktisk jenta gå videre med dette for at det i det hele tatt skal skje noe... Og har ho frivillig gått med på det, så tviler jeg litt på at ho kommer til å gå videre med det.

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne straffes for seksuell omgang med mindreårig etter straffeloven § 196, fordi du "af egen fri Vilje {...} afstaar fra den forbryderske Virksomhed, før endnu fuldendt Forsøg foreligger". Med andre ord, du avstår fra den seksuelle omgang før forsøk på seksuell omgang foreligger.

For strippingen kan du i utgangspunktet straffes etter § 200 annet ledd annet punktum, jf § 201 første ledd bokstav c for å ha forledet et barn under 16 til å utvise uanstendig adferd.

Klining regnes ikke som seksuell handling, men beføling regnes som det. Befølingen er altså også straffbar etter § 200 annet ledd.

Som jeg nevnte i tidligere post vil eventuelt straffansvar antageligvis falle bort med tanke på nærhet i alder og utvikling, jf § 200 fjerde ledd.

Lenke til kommentar
Okey, la oss si jeg (19 år gutt) halvveis roter med en 15 år gammel jente i fylla, og jeg får først vite etterpå at hun er 15...

Altså, hva er det verste som kan skje i dette tilfellet? Utenom evig mobbing fra kompiser.

værste? huff..nei om du sier som sant er så bare holdt kjeft og ikke si det til noen overhodet!! ikke din nærmeste kompis, ikke noen, ever!, bare la det gå stille i forglemmelsen som det burde!. virker som du er klar over hvor galt det er så...men skal ikke si at du kan lastes for det siden du først får fakta etterpå, men vær nå litt kritisk til hvor ung de eventuellt kan være for framtida da ;) finn deg ei på din alder og bare glem hele greia nåda :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...