Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snart eksamen, trenger hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei !

Har eksamen kommende tirsdag, hvor jeg skal lage en øktplan i styrke, for å så gjennomføre den foran en sensor. Jeg er håndballspiller og vi har fått beskjed om å rette planen vår til idretten vår og arbeidsperioden vi nå er inne i. For håndball vil det bli oppbyggingsperioden fremfor neste sesong. Siden vi er i oppbyggingsfasen har jeg lagt vekt på maksimal dynamisk styrke i overkroppen. Kan noen komme med råd/tips, ris og ros til det jeg ahr valgt så langt ???

Dette er min plan:

Bevegelsestempo: så hurtig som mulig i press fasen, maksimal innsats

Motstand: vekter som du maksimalt klarer 6 ganger

Repetisjoner: 6 på hver serie

Serier: 3 på hver øvelse

Pauser: 4 minutter mellom hver serie

Treningsøkter for hver muskelgruppe: 3 per uke

Mål: Øke den maksimale styrken ved å øke muskeltverrsnittet i overkroppen i de påfølgende muskelgruppene:

- Armbøyerane

- Den rette bukmuskelen

- Den brede ryggmuskelen

- Den store brystmuskelen

- Armstrekkerane

Oppvarming:

Sykling

Roing

Øvelsa:

- Biceps curl

- Sit-ups med hevede bein

- Nedtrekk foran hodet

- Benkpress

- Fransk press

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er at det er leksehjelp, men det er en øktplan om styrketrening, og derfor valgte jeg å plassere den i trening. Den har mer relasjon til stoffet der, samtidig som at det er en plan jeg vil ha tilbakemelding på fra folk som vet hva de snakker om innen trening.

Lenke til kommentar

Øvelsa:

- Biceps curl - Biceps er en liten muskel og biceps curl er en isolasjonsøvelse, den bør derfor trenes i slutten. etter nedtrekk i ditt filfelle

- Sit-ups med hevede bein - ville kjørt magetreningen på slutten av økta, fordi magen er med på å stabilisere overkroppen under en del øvelser.

- Nedtrekk foran hodet - Denne øvelsen er helt fantastisk, ville startet med den.

- Benkpress - helt greit, og bra at du har valgt fransk press etter benkpress.

- Fransk press

De spørsmåla jeg har til deg er som følger:

Hvorfor ikke trene bena? - Jeg trodde at håndballspillerne brukte bena mye.

Hvorfor 6 reps og 3 serier på hver øvelse?

Hvorfor 4 min mellom hver serie?

Skal du kjøre til failure på hvert sett, i alle seriene, hver gang?

Lenke til kommentar
Øvelsa:

- Biceps curl - Biceps er en liten muskel og biceps curl er en isolasjonsøvelse, den bør derfor trenes i slutten. etter nedtrekk i ditt filfelle

- Sit-ups med hevede bein - ville kjørt magetreningen på slutten av økta, fordi magen er med på å stabilisere overkroppen under en del øvelser.

- Nedtrekk foran hodet - Denne øvelsen er helt fantastisk, ville startet med den.

- Benkpress - helt greit, og bra at du har valgt fransk press etter benkpress.

- Fransk press

De spørsmåla jeg har til deg er som følger:

Hvorfor ikke trene bena? - Jeg trodde at håndballspillerne brukte bena mye.

Hvorfor 6 reps og 3 serier på hver øvelse?

Hvorfor 4 min mellom hver serie?

Skal du kjøre til failure på hvert sett, i alle seriene, hver gang?

Ja kunne trent beina, men har lagt opp til en økt på overkroppen. Når du trener styrke er det viktigere at du velger dei noen muskelgruppe og har fokus på de under trening, men samtidig legger vekt på å trene kjernemuskulaturen inne i mellom.

6 repetisjoner og 3 serier har jeg lagt opp fordi jeg skal trene maskimal dyanmisk styrke. det er akkurat hva jeg klarer når d kommer til kilo, i forhold til at det skal være opp imot 85-90% av 1RM.

Pause må til, rett og slett, men jeg har skrevet feil. Det er fire minutt mellom hver øvelse.

Failure? Hva mener du med det ?

Lenke til kommentar

Er ikkje noko i vegen for å ha 4 min pause mellom kvar serie, ta den pausen du treng, så lenge det er mindre enn ca. 5 min så musklane ikkje blir kalde.

Failure = punktet der du ikkje kan ta fleire sett utan at det går på bekostning av teknikken.

Kjernemuskulaturen er jo forøvrig ein av dei viktigaste muskelgruppene å trene, siden så mange øvelser avhenger av den.

Lenke til kommentar
Jeg spurte bare spørsmålene for å se om trådstarter kan svare for seg. Sensor kommer sikkert til å spørre om de samme tingene. Lykke til med eksamen

Aah, tok ikke den! Hehe, men tusen takk for testing og for ønskelykkningene !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...