henke9 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har en stasjonær pc, jeg husker ikke hvilke deler jeg har presis akuratt nå men alikavell så har jeg det problemet at når jeg slår den på så loader den alle starterbildene om og om på ny hele tiden uten at jeg får tilbud om å skrive inn passordet eller noen ting. Det samme går rett og slett om og om på ny hele tiden, å jeg har latt dataen stå på i 2 timer slik, den går liksom ALDRI på. Jeg husker ikke om det var på setup eller hva det var da jeg starter maskinen det stod at det var error i systemet så jeg fikk ikke komme til formateringsmenyen eller noen ting. Det virker som alt er låst og den bare sperres fra å gå på. Har dere hatt noe av dette problemet før? Er det noe jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hvor lang tid tar det før den starter på nytt? Og for å gjette så blir cpun din for varm, dermed skrus maskina automatisk av (helts ikke la dette gå sin gang i 2 timer!), men er det snakk om 2 sekunder så vil jeg tro det er rammen din. Hvis det tar lenger enn noen få sekunder så går du i bios ved oppstart og sjekker varmen på cpu'n din, står hvordan du gjør det i manualen til hovedkortet ditt. Endret 12. juni 2009 av Mr. Fiskum Lenke til kommentar
henke9 Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 tror du pcen er fremdeles like varm når den ligger på rommet og støver i kulden å jeg ikke har brukt den på over en uke også prøver jeg å slå den på, men det samme skjer som for en uke siden? Neppe. Du skjønner at det kommer opp ca 3 bilder (windows starter, compaq bilde også en ting til, så tar det et halvt sekund så begynner det på ny, og ny og ny ny ny. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 om cpu vifta di er defekt spiller det null rolle om pc'n din ikke har blitt brukt på en uke og rommet er kaldt. kan tenkte deg ett areal på 4cm2 som trekker 100W. Det blir varmt på 2 sek. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Morn! Som blir foreslått over kan feil på RAM evt gi utslag som dette. At CPU-kjøler er ute av stilling er langt mer en sansynlig feilkilde spør du meg. Uansett må du feilsøke og du kan starte med å gå inn i BIOS på oppstart for å sjekke temperatur på CPU. Da vil du fort kunne si om du har feil på kjøling (går CPU-vifte rundt forresten?) Noen vil foreslå strømforsyning som feilkilde - som kan skje om den er på tur å svikte. Den vil da ikke gi rett spenning til komponentene og PC vil gå i loop. Dette vil vanligvis skyldes kapasistorer som er defekte - de gir da ikke rett spenning. Den siste feilkilden jeg vil nevne er kapasistorer på hovedkort. Som kapasistorfeil i strømforsyning vil de på hovedkortet heller ikke gi rett spenning og medføre ustabilitet og gjerne omstart i loop. Om dette er tilfellet for deg vil det si det samme som at hovedkortet er defekt om du ikke har mulighet til å skifte disse (dvs lodde på nye...) For å finne ut om kapasistorer på HK er defekte må du se etter fysiske endringer hvor innholdet har lekket ut på toppen av sylindrene. Forklaring Du må uansett starte feilsøk på komponenter og da er det første å sjekke kapasistorer for feil, dernest prøve annen strømforsyning og kjøre memtest86 for minnet. torfinns Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 tror du pcen er fremdeles like varm når den ligger på rommet og støver i kulden å jeg ikke har brukt den på over en uke også prøver jeg å slå den på, men det samme skjer som for en uke siden? Neppe. Du skjønner at det kommer opp ca 3 bilder (windows starter, compaq bilde også en ting til, så tar det et halvt sekund så begynner det på ny, og ny og ny ny ny. Var da en ufin måte å svare på! Han kan vel ikke vite hvor maskinen din har vært! har du prøvd med en check disk? Hvordan du gjør det finner du med en google! Lenke til kommentar
henke9 Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 aah jeg beklager, det var faktisk ikke ment så frekt som det ble framstilt for. Men takk for gode svar, jeg skal sjekke senere i dag. Men til sist nå må jeg bare si det at pcen har aldri sviktet av varme helt siden jeg fikk dataen for over et år siden så det er ganske rart hvis den gjør det nå sånn plutselig. Men vi får se, jeg skal ta noen feilsjekker. Takk Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) tror du pcen er fremdeles like varm når den ligger på rommet og støver i kulden å jeg ikke har brukt den på over en uke også prøver jeg å slå den på, men det samme skjer som for en uke siden? Neppe. Du skjønner at det kommer opp ca 3 bilder (windows starter, compaq bilde også en ting til, så tar det et halvt sekund så begynner det på ny, og ny og ny ny ny. Ja faktisk, for hvis cpu vifta di ikke sitter rett så blir cpun varm fort! Edit: Var allt svart på det ja Endret 13. juni 2009 av Mr. Fiskum Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 sjekk bios om du har mulighet og sjekk hva warning temp på cpu'n din er på. og eventuelt automatisk shutdown. pc'n pleier å pipe på feil som ram og cpu varme nemlig. på ett tidligere hovedkort jeg hadde knakk ramma til cpu vifta og da kom det en evig irriterende lyd fra pc'n nemlig. den kom vel ca etter 10 sec når jeg skrudde på pc'n. Lenke til kommentar
henke9 Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 hvis det er noe galt med noen deler, må jeg bytte dem ut eller kan jeg fikse dem på et eller annet vis? Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Kan du ikke sjekke tempen på cpun din i bios da? Eller bare ta av for så å feste vifta godt igjen på cpun. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå