Gå til innhold

Var Max Manus en terrorist eller frihetskjemper?


arifkarim

Anbefalte innlegg

En manns frihetskjemer er en annen manns terrorist.

 

It's all in the eye of the beholder...

 

Jaså. Mener du at om noen år når irakere, afghanere og palestinerne får tilbake sin frihet, blir alle disse fordømte terroristene automatisk frihetskjempere for fedreland?

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quisling ble skutt som de aller fleste andre som ble dømt til døden etter andre verdenskrig (var faktisk flere hundre stykker, ikke de 25 nordmennene og 12 tyskerne som offisielt ble det).

 

Jeg har lest at hatet for landsvikere her i landet etter krigen var så sterkt at de norske kvinner som hadde forhold til tyske soldater ble kalt tysketøser. De fikk barbert av håret som straff for forholdet og barna dems ble ertet / plaget i samfunnet.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar

Ut fra uttalelser til trådstarter her ser det mer ut som ett forsøk på å likestille de norske motstandsstyrkene med terroratentatene som utøves i dag. Slikt orker jeg faktisk ikke å diskutere med folk som høres helt kunnskapsløs ut om dette emnet.

 

Edit:

Selvsagt er det lov å ha egne meninger men de BØR ha være basert på ett minimum med kunnskap.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Ut fra uttalelser til trådstarter her ser det mer ut som ett forsøk på å likestille de norske motstandsstyrkene med terroratentatene som utøves i dag. Slikt orker jeg faktisk ikke å diskutere med folk som høres helt kunnskapsløs ut om dette emnet.

 

Edit:

Selvsagt er det lov å ha egne meninger men de BØR ha være basert på ett minimum med kunnskap.

Og jeg orker ikke folk som ikke orker å diskutere :p . Neida, men er jo lurt å faktisk begrunne med noen setninger da det faktisk kan sammenlignes (sa ikke at jeg mener de gjorde/gjør det samme).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Og jeg orker ikke folk som ikke orker å diskutere :p . Neida, men er jo lurt å faktisk begrunne med noen setninger da det faktisk kan sammenlignes (sa ikke at jeg mener de gjorde/gjør det samme).

Hehe, blir bare irritert når det ser ut som noen har bestemt seg for hva man mener på forhånd og kommer med tomme påstande UTEN dekning. Jeg "vet" at den krigen i Irak blir dyrere enn ALL fremtidige inntekter som USA vil tjene på handel, oppbygning eller olje i fremtiden. I følge Klassekampen vil krigen trolig koste $2 000 000 000 000 (to tusen milliarder dollar) som er ca 10 ganger mer enn det norske oljefondet var på det meste (med forbehold).

 

Hvis man da vinner ut olje i så mye mengder som Norge gjør per tidsenhet vil det ta ca 10 ganger så lang tid å få tilbake alle investeringer i krigen i Irak gitt at all utvinning av en eller annen grunn skulle gå til USA. I tillegg må man trekke fra kostnadene for selve utvinningen.

 

Sammenlignet med olje vil all annen mulig inntekt trolig bli småpenger i forhold.

 

Ser heller ikke hvorfor USA ikke skulle som har investert slike summer ikke skulle få mesteparten av kontraktene ved oppbygging og oppreisning i landet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
En manns frihetskjemer er en annen manns terrorist.

 

It's all in the eye of the beholder...

Riktig.

Om en gruppe er terrorister eller frihetskjempere bestemmes av den siden som vinner. Hadde Tyskland vunnet så hadde Max Manus vært stemplet en terrorist i historiebøkene.

Om Hypotetisk sett terroristene i Irak vinner, så blir de offisielt frihetskjempere i hjemlandet. Det ville vært mange som var uenige, men ofte så er det vinneren som skriver historiebøkene.

Lenke til kommentar
Det er vårt syn på saken ja. Men tenker lokalbefolkningen det samme? Eller er de helter som bekjemper den invaderende makten (som Max Manus var for oss..)?

Du må huske at også lokalbefolkningen lider under disse geriljastyrkene som herjer. Så for en liten stund siden på nyhetene at en hel landsby ble slettet med jorden av en slik gruppe. Så hva tror du?

Lenke til kommentar
Det er vårt syn på saken ja. Men tenker lokalbefolkningen det samme? Eller er de helter som bekjemper den invaderende makten (som Max Manus var for oss..)?

Du må huske at også lokalbefolkningen lider under disse geriljastyrkene som herjer. Så for en liten stund siden på nyhetene at en hel landsby ble slettet med jorden av en slik gruppe. Så hva tror du?

 

Jeg tror at verden ikke er så svart/hvitt som mange her inne synes å tro.

Lenke til kommentar
Hvorfor kalles muslimske sabotører mot inntrengere for terrorister og ikke frihetskjempere :hmm:

 

Fordi de ikke kjemper for frihet. Men for et teokratisk diktatur, der de selv har makten.

 

Man må jo gi frihet til å kjempe. Det har man ikke i de okkuperte land idag dessverre....

 

Det er vårt syn på saken ja. Men tenker lokalbefolkningen det samme? Eller er de helter som bekjemper den invaderende makten (som Max Manus var for oss..)?

 

Uten lokalbefolkningens støtte, kan ingen små motstandsgrupper kjempe lenge nok som de gjør idag.

 

Riktig.

Om en gruppe er terrorister eller frihetskjempere bestemmes av den siden som vinner. Hadde Tyskland vunnet så hadde Max Manus vært stemplet en terrorist i historiebøkene.

Om Hypotetisk sett terroristene i Irak vinner, så blir de offisielt frihetskjempere i hjemlandet. Det ville vært mange som var uenige, men ofte så er det vinneren som skriver historiebøkene.

Nettop, det er bare en spørmål om tid. Hvis irakere eller afghanere vinner krigen til slutt, blir disse terroristene automatisk helter. Men problemet er bare at den krigen er ment til å fortsette...

 

Du må huske at også lokalbefolkningen lider under disse geriljastyrkene som herjer. Så for en liten stund siden på nyhetene at en hel landsby ble slettet med jorden av en slik gruppe. Så hva tror du?

Ja, dette forklarer jo hvorfor du er så "ens-øyda" på saken her. Skaper ikke okkupasjons-styker lidelser hos lokalbefolkningen ved å bruke massiv-våpen mot sivile mål? Man hører også at mange sivile dør pga av såkalt motangrep mot "terroristene". Ikke å nevne umenneskeligeheter begått av amerikanske styrker i utenlandske "lukkede" fengsler :)

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Det er vårt syn på saken ja. Men tenker lokalbefolkningen det samme? Eller er de helter som bekjemper den invaderende makten (som Max Manus var for oss..)?

 

Nei.

De fleste skjønner at det å sprenge en selvmordsbomber i en moske ikke har så veldig mye med å bekjempe utenlandske styrker.

Lenke til kommentar
Hvorfor kalles muslimske sabotører mot inntrengere for terrorister og ikke frihetskjempere :hmm:

 

Fordi de ikke kjemper for frihet. Men for et teokratisk diktatur, der de selv har makten.

 

Man må jo gi frihet til å kjempe. Det har man ikke i de okkuperte land idag dessverre....

 

Hva?

Å kjempe mot en okkupasjonsmakt er legalt ja. Men det er noe som ikke er det, og som alle anser som brudd på "krigens regler". Som f.eks det som nå skjer i Pakistan ved at de sender selvmordsbombere inn i moskeer til andre sekter.

Dette har ingenting med fremmede makter å gjøre, men en ren "borgerkrig" der islamister gjør alt de kan for å dra sine respektive samfunn ned i avgrunnen slik at de kan fremstå som samfunnets redningsmenn.

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje ikke nok kunnskap, men etter min mening er en frihetskjemper en som kjemper mot en okkupasjonsmakt for frihet uten å gå etter sivile mål. Går man etter sivile mål som selvmordsbombere vil dette etter min mening være terrorisme.

 

En grei ting og huske er at det er den seirende siden som skriver historiebøkene. Historier blir nesten alltid små endringer i, i hvertfall i de versjonene de vanlige folk får.

 

Når Sovjet gikk inn i Afghanistan ble afghanere sett på som frihetskjempere og helter fra den vestlige verden, når det var USA som noen år senere gikk inn, var de terrorister. Det bildet du får gjennom media, er ofte subjektivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forskjellen på en terrorist og en frihetskjemper er veldig grå i mine øyne. Jeg mener at noe av det viktigste som kan skille de to fra hverandre er måten de driver sin krigføring på.

Der er jeg uenig, jeg mener ihvertfall at hva de kjemper for er mest viktig.

 

Hjelper ikke at man en "rettferdig" krigføring hvais det man kjemper for er makt og enevelde.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, når man angriper sivile som mål er det ren terror, angriper man okkupasjonsstyrker/militære motstandere faller det ikke under terror. I så måte er det også terror når man med overlegg feks. bomber sivile mål.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...