MrL Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg vil gjerne vite fra de som jobber som flygeledere, hvordan de synes jobben deres er? Er det morro, er det utfordrende eller er det bare et helvetes stress? 2 spørsmål til: 1. Har hørt dere kan bli plassert hvor som helst i Norge etter utdanningen, kan dere etter dere ha jobbet der igjen velge et sted hvor dere skal jobbe eller må avinor gjøre dette? 2. Snittlønnen er på 600.000 i året, hvordan kan man oppnå topplønn på over 900.000? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Er flygelederaspirant. Jobben er morro og utfordrende. Ingen dager er like og man stilles til stadighet nye utfordringer. Nå for tiden reguleres rutetrafikken ganske bra slik at sektorer ikke overbelastes med trafikk. Dette fører til at det svært skjelden er "stress" å være på jobb. De fleste steder har man også forholdsvis bra hvileperioder slik at man ikke må jobbe for lenge i strekk. Etter endt utdanning blir man plassert av Avinor på plikttjeneste i 3 år på en lufthavn bestemt av Avinor. Deretter er man vanlig internsøker og kan søke på stillinger hvor som helst i landet. Begynnerlønnen (ikke snittlønn) ligger på rett rundt 600.000, avhengig av hvor man jobber. Deretter stiger man iht. lønnstabell mot topplønn (som ligger i sjiktet du skisserte). De aller fleste jobber også en del overtid (ca. 150 timer i snitt per år), noe som også utgjør litt ekstra i lønningsposen. /TH Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Er flygelederaspirant. Jobben er morro og utfordrende. Ingen dager er like og man stilles til stadighet nye utfordringer. Nå for tiden reguleres rutetrafikken ganske bra slik at sektorer ikke overbelastes med trafikk. Dette fører til at det svært skjelden er "stress" å være på jobb. De fleste steder har man også forholdsvis bra hvileperioder slik at man ikke må jobbe for lenge i strekk. Etter endt utdanning blir man plassert av Avinor på plikttjeneste i 3 år på en lufthavn bestemt av Avinor. Deretter er man vanlig internsøker og kan søke på stillinger hvor som helst i landet. Begynnerlønnen (ikke snittlønn) ligger på rett rundt 600.000, avhengig av hvor man jobber. Deretter stiger man iht. lønnstabell mot topplønn (som ligger i sjiktet du skisserte). De aller fleste jobber også en del overtid (ca. 150 timer i snitt per år), noe som også utgjør litt ekstra i lønningsposen. /TH Hvor i Norge jobber du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Aspirerer på en av "de fire store". TWR/APP Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Takk for svar, dette er abselutt en jobb jeg vurderer Lenke til kommentar
Pezzonovante Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nå er det ikke slik at du akkurat blir flygeleder automatisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Det er forsåvidt riktig ;-) Ca. 5 % av søkermassen kommer inn, og av disse blir bare ca. 70-80 % autorisert som flygeledere. Endret 14. juni 2009 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Pezzonovante Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Stemmer "dette er abselutt en jobb jeg vurderer". Virket bare litt vel arrogant, om det er det man kan kalle det. Jeg sier bare, "kansje jei skal bli astronaut vis jeg gider." Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Sant, det jeg mente var jo det er noe jeg vurderer å søke meg inn på Er ihvertfall ikke så vanskelig å oppnå søknadskravene, men å fullføre er vell noe helt annet.. Endret 14. juni 2009 av MrLG Lenke til kommentar
Pezzonovante Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hehe, jeg slang litt vel med leppa der. Bare å søke, ønsker du det virkelig, og er innstilt på det kan du nok klare det. En av kompisene mine er nettopp ferdig som aspirant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå