Gå til innhold

oppgradering rett rundt hjørnet

Anbefalte innlegg

hei

om et par uker så er det stor sjanse for at jeg skal oppgradere til et DSLR;

jeg vill gå for eos450d og ikke alt for lenge etter, sigma 150mm=) Noen syntes kanskje det er et litt dumt valg pgr. av ergonomien, men pgr av mitt trange budsjett, så må det nesten bli slik ;)

Mulig jeg kommer til å angre, men da får jeg bare angre.Syntes uansett det er viktigere å invistere i bra objektiver og på en annen side, så tror jeg eos450d vill bli grei med ekstra batteri grep. 18-55mm IS er heller ikke et alt for dårlig kitt objektiv=)

Blir spennende å se om jeg vill se noe forskjell i bildekvaliteten sammenlignet med mitt s6500fd, men uansett så oppgraderer jeg hovedsakelig pgr av bedre hurtighet, klarer bildesøker osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sigma 150mm er et meget bra objektiv .

Men er ikke umlig at canon 100mm makro er enda bedre; den har raskere AF(selv om MF vill bli brukt mest) og etter å ha lest 2-3 timer på nette om forbrukers omtaler, så har jeg forstått at canon 100mm makro er enda skarpere en sigma 150mm. Siggy kan også bli litt tung på eos450d tror jeg!?

Her er et par sitat fra et forum;

One of the best value macros around.

Certainly sharp as an "L", and focus speed is considerably faster than the 180mm.

I have had the Sigma 150 mm 2.8 and the Canon 50 mm 2.5, and I find that this lens is faster in focussing than both, and better images quality as well.

after deciding to buy a macro lens, i had to choose between two lenses: canon 100 mm f2.8 usm and sigma 150 mm f2.8. i tried both lenses on my 40D. even though sigma gave more distance to work i decided on canon for the sharpness and fast focusing. since then it proved many times that i've given the right decision. with the build quality, sharpness, fast focusing and the reasonable price it comes, it really is a compliment from canon. the pack could still include the collar and the hood or at least one. if you are keen to follow up the macro life forms, this is a best choice. go ahead and grab one.

På en cropp sensor, så vill uansett 100mm tilsvare 160mm, hvis jeg har forstått rett!?

Lenke til kommentar
Men er ikke umlig at canon 100mm makro er enda bedre; den har raskere AF(selv om MF vill bli brukt mest) og etter å ha lest 2-3 timer på nette om forbrukers omtaler, så har jeg forstått at canon 100mm makro er enda skarpere en sigma 150mm. Siggy kan også bli litt tung på eos450d tror jeg!?

AF hastighet spiller mindre rolle ved makrofotografering, du vil vel snart se at manuell fokus er et glimrende alternativ!

Ved bruk som teleobjektiv, vil du kanskje få litt treg autofokus,

men objektivet skal være meget bra, så ikke se deg tilbake.

At objektivet blir tungt til kameraet, kan du lett kompensere for ved at du holder "ekvipasjen" under der tyngdepunktet er.

Dessuten kan du se Moose Peterson sitt tips for hvordan du kan bære utstyret på den mest skånsomme måten.

Tipset er på slutten i episode 16

Ja, 100mm vil se ut som 160mm. Det er fordi du ikke ser hele bildet - det er også bra forklart i videoen jeg linket til over.

Endret av arela
Lenke til kommentar
...

AF hastighet spiller mindre rolle ved makrofotografering, du vil vel snart se at manuell fokus er et glimrende alternativ!

Ved bruk som teleobjektiv, vil du kanskje få litt treg autofokus,

men objektivet skal være meget bra, så ikke se deg tilbake.

For min del er autofokusen rask nok i de aller fleste tilfeller, og det er jeg veldig glad for, for da kan jeg bruke den til alt som er (noe jeg gjør)

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at makroer generelt fokuserer tregere enn andre objektiv, er at det er større bevegelse som skal til mellom nær og fjern. Selve motoren jobber like iherdig.

Derfor har endel makroobjektiv en limiter bryter som begrenser disse bevegelsene. Jobber du nært, begrenser limiterknappen fokuset til korte distanser og omvendt når du bruker den som tele (fjernere fokus).

edit: Jeg kjenner ikke til om Sigma 150mm har en slik limiterknapp.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Hvis valget hadde stått om Sigma 105mm og Canons 100mm; da ville jeg ha anbefalt Canon. Men ettersom du vurderer 150mm; så har ikke Canon noe direkte sammenlignbart (dvs. de har en 180mm Macro, men den er vel en del dyrere).

Jeg vil tro at ettersom du tar mye bilder av insekter, øgler og lignende; så vil de ekstra millimetrene være verdt det.Så for ditt bruk, så viljeg tro Sigma 150mm vil passe bedre.

Tom

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til at makroer generelt fokuserer tregere enn andre objektiv, er at det er større bevegelse som skal til mellom nær og fjern. Selve motoren jobber like iherdig.

Derfor har endel makroobjektiv en limiter bryter som begrenser disse bevegelsene. Jobber du nært, begrenser limiterknappen fokuset til korte distanser og omvendt når du bruker den som tele (fjernere fokus).

edit: Jeg kjenner ikke til om Sigma 150mm har en slik limiterknapp.

Det har den og der er 3 valg, 1: Full , 2: 0,52m til uendelig. 3: 0,28m til 0,52m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...