ole_marius Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 fikk plutselig lyst å prøve å lage en egen el-gitar, har funnet noen sider selv som www.instructables.com/ og www.projectguitar.com/. men finnes det noe bedre sider og om det finnes en på norsk hadde det også vært flott. og finnes det noen bøker om å lage en egen gitar? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Selv har jeg brukt boka Make Your Own Electric Guitar, versjon en av boka og også versjon to som går litt mer i dybden. Meget instruerende og gode bøker med forholdsvis lettlest engelsk og gode bilder. Den første lånte jeg på biblioteket, mens den andre kjøpte jeg selv. OK å kunne slå opp hvis jeg trenger nøyaktige mål og/eller framgangsmåter. Tar for seg flere typer gitarer, både med skrudd og med limt hals. Også "thinline" med hul gitarkropp. Anbefales Gjennom www verktøy as kan du få tak i egnede materialer. Som for eksempel flammelønnstopp, mahogny, ask, ferdige halser, halvferdige halser og gripebrett med ferdig lagde spor til båndene. Også hardware som trussrod, stemmeskruer og lignende. De bestiller trevirket fra et engelsk firma som er eksperter på tre til spesielle formål. Endret 13. juni 2009 av hakkannen Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 hva koster det som ca å lage en egen el-gitar? og hvor lang tid brukte du på å lage din første, og ble den noe bra? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det vil variere veldig hvor mye en hjemmelaged gitar vil koste, det avhenger av tretyper, type lakk/overflatebehandling, hvilke pickuper og annen hardware du vil bruke. Så fra rundt 5000,- og oppover vil være "vanlig" pris. Selv har jeg oftest plukket deler fra ødelagte gitarer jeg enten har fått eller kjøpt billig. Hvilke kontakter du har når det gjelder materialer vil ha noe å si for prisen du ender opp med. For min del har jeg kun bestilt gripebrett (ferdig kuttet), materiale til hals og topp fra utlandet. Resten har jeg fått tak i fra kontakter her i Norge (trebåtbyggerier, møbelsnekkere og skogsbruk). Kan komme med noen eksempler på utlegg jeg har hatt: - Flammelønnstopp gradering AA fra 700,- - Rettvokst lønnehals fra gratis til 300,-, dyrere for flammelønn eller birdseye - 2' kropp i lind 200,- - 2' kropp i mahogny fra gratis til 500,- - 2' kropp i ask gratis - Stemmeskruer, stol, pickuper og elektronikk fra Gibson med brukket hals 1000,- - Nye pickuper originale og uoriginale fra 900,- og oppover - Diverse stemmeskruer og hardware fra Fender, Squier og andre merker fra 0-200,- Kan være lurt å ha øyene oppe for avkapp i aktuelle treslag hos sagbruk/møbelsnekkere/båtbyggere/treskjærere. Også for eldre og billige gitarer med uskadete og bra mekanikk. Tiden du vil bruke på gitaren kommer an på hvilken erfaring du har med trearbeid og overflatebehandling, utstyr og ikke minst i hvilken grad du er perfeksjonist eller ikke . Selv brukte jeg ca. en måned kveldstid på den første. Men er utdannet trebåtbygger og har jobbet en del som det før jeg skiftet yrkesgren for noen år siden. Har også tilgang til båndsag, tykkelseshøvel, fres og annet utstyr som kan komme god med ved bygging av gitar. Du kan komme langt med enklere utstyr, men det vil ta lengre tid. Vurderer du seriøst å lage din egen gitar vil jeg si at det absolutte minimum av utstyr tilgjengelig er båndsag, pusshøvel, vanlig håndsag, diverse huggjern, stållinjal/rettholt, drill (med tilbehør), trerasp, kniv og høvelbenk/arbeidsbenk med mulighet for å spenne fast treemnene. I tillegg vil jeg sterkt anbefale fres for utfresing av spor til trussrod og pickuper/elektronikk da huggjern fort blir for unøyaktig hvis du ikke har stålkontroll. Nøyaktighet er meget viktig, spesielt på deler som hals og overgangen mellom kropp og hals. Unøyaktighet vil føre til skjev hals, vanskelig inntonering og klirrende strenger. Mye utstyr kan du sikkert få lånt hvis du ikke har det selv. Større operasjoner som utsaging av hals, fresing av trussrod, utsaging av kropp og annet kan være lurt å få hjelp til om du ikke har erfaring. Er dyrt å sage feil . Skader ikke å ta kontakt med kjente med peiling eller en snekkerbedrift og spørre om hjelp der. Du må sannsynligvis betale litt for det, men i forhold til å gå på en smell kan det være verdt det. Viktigst av alt: skaff deg litteratur om emnet og sett deg skikkelig inn i hvordan ting gjøres. Da er sannsynligheten for at du ender opp med et godt resultat mye større . Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 men ble du fornøy med resultatet ditt? regner med at den første gitaren ikke ble helt som forventet Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Den ble akkurat slik jeg hadde sett for meg, med unntak av en liten detalj. Flammelønnstoppen jeg bestilte hadde ikke så fint mønster som jeg hadde forventet + det var litt skader i treet lengst ute på sidene. Slikt irriterer meg veldig, men orket ikke vente på ny topp. Så ble til at jeg brukte den jeg allerede hadde. Ellers gikk det som planlagt, men såklart, mye av arbeidet tok lang tid. Da tenker jeg på slikt som måling, justering og dobbeltsjekking av at alt stemte. Så lenge du har planlagt godt på forhånd blir arbeidet lettere å få til. Vil påstå at nesten halvparten av jobben med å bygge gitar (i alle fall den første) er planlegging på forhånd og tenking underveis. Er du tålmodig nok går det meste greit . Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 lydmessig, hvordan ble det med den? god og varm eller dårlig? er det mulig å få se bilder av gitarene du har laget? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 La mest arbeid ned i den første gitaren. Kombinasjonen med lønn i toppen, kroppen i lind og "innbakt" senterblokk i mahogny ga meg en Les Paul-lignende tone, spesielt med Gibson-mickene. Står en humbucker, en P90 og en singlecoil fra en Strat på den. Singlecoilen ble noe feitere i lyden enn originalt. Så var vel litt som forventet, mahogny og lind gir den feite tonen mens lønnetoppen bidrar med litt topp. Melvyn Hiscock tar for seg litt om tonaliteten i en av bøkene sine, og i tillegg står det en del om det på nettet. Var slik jeg fant ut hvilke tretyper jeg ville satse på. Dessverre forsvant originalbildene av gitarene da den gamle PC'en tok kvelden. Men har heldigvis printet ut noen bilder av prosessen med den første gitaren. Beklager dårlig kvalitet, ble opprinnelig tatt med 1,3mp kamera uten autofokus . Nå ligger den gitaren delvis demontert i påvente av ny finish da jeg endelig har fått tak i skikkelig lakksprøyte. Satser på en finere overgang fra svart til gult denne gangen . Lenke til kommentar
bigbang123 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 eg ska lage e elgitar av sigarboks og piezo pickup billig og gøy Lenke til kommentar
ToreGr Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 eg ska lage e elgitar av sigarboks og piezo pickup billig og gøy Vi er en gjeng som også skal prøve oss på dette. Må bare få tak i noen sigarbokser først. Jeg blir å lage en bass mens de andre lager gitarer. Holder nå på med å lage en 2 strengs shortscale bass til guttungen (7 år) etter hans design. noen bilder: http://www.facebook.com/album.php?aid=185510&id=522507250&l=bb957007f4 Cheers Tore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå