Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.

Anbefalte innlegg

Er ikke lenge siden jeg så "hifi-strømkabler" til 1000 kr bli avslørt som vanlig strømledninger med en hageslange rundt, og med kabelstrømper utenpå det :)

AtW

Hjemmelaget oppsett eller noe som ble solgt av butikk?

Virtual Dynamics Power 3, solgt i butikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seriøst skal man betale over 1000 kr for en standard 230 (115) Volts tilførselskabel ?

Selvsagt, akkurat som at vi må ha magiske fotbad som heller ikke gjør noe som helst ;)

Det ser ut til at det i allefall ikke er mangel på folk som lar seg utnytte, og det er heller ikke mangel på svindlere.

Det kan vel kalles en slags naturlig balanse? :)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Men når vi begynner å snakke signalkabler og høyttalerkabler i bil, så er det ofte himmel og jord i forskjell.

I bil er skjermede kabler viktig på grunn av mye elektronisk støy fra ledninger som ofte ligger helt inntil høyttalerkablene. Ellers så er god jording og skikkelig spenningsutjevning viktig i bil pga særdeles ustabil strømforsyning. Men når det er sagt så legger man jo lista rimelig lavt når man kombinerer forbrenningsmotor + audio-kvalitet.

Koble fra høyttalerene dine ved forsterkeren, la + og - ligge adskilt. dra inn en russisk radarjammer og kjør på. er sikker på du ikke kommer til å høre ett fnusk i høyttalerene. en strøm som driver en høyttaler er ikke lett å påvirke.

Lenke til kommentar
Koble fra høyttalerene dine ved forsterkeren, la + og - ligge adskilt. dra inn en russisk radarjammer og kjør på. er sikker på du ikke kommer til å høre ett fnusk i høyttalerene. en strøm som driver en høyttaler er ikke lett å påvirke.

Nå vi radarjammeren jamme frekvenser som er mye høyere enn hva høyttalerne klarer å gjengi uansett. Legg en nettledning ved siden av heller, sett på litt effekt. Skal ikke så mye til før man får brumming.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_hum

Nå vet ikke jeg hvilke frekvenser radarpatruljen bruker, men vil anta de ligger langt over 20MHz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radar#Frequency_bands

Når det gjelder biler er det ikke støy fra andre enheter som i hovedsak er problemet, men ustabil strømforsyning.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Koble fra skrivebordslampen din, ta den med til et russisk atomkraftverk, hold ledningen høyt oppe i været. Jeg er sikker på at det ikke kommer et eneste lite lysglimt å lampa di. :p

Lenke til kommentar

Hmm...ikke snakk dritt om strømledninger,de er nemlig veldig dyre! Så de bør være veldig bra! Det fikk jeg erfare da jeg brukte en elektriker til og legge strøm i ett rom! Jeg husker ikke eksakt men rundt 100,- kr metern! Jeg hadde ikke annet enn muntlig kontrakt så han lo nok hele veien til banken og jeg kommer aldri til å bruke han noe mer.

Lenke til kommentar

alijens: 100 kr/meter + arbeid? Det var mye! Vanlige 2,5 kvadrat 2-pol + jord for åpent anlegg koster bare 20~30 kr/m i innkjøp.

Arbeid koster normalt godt over 500 kr/time ut til kunden. (Derav ca 200 kr/time brutto til elektrikeren)

Lenke til kommentar
alijens: 100 kr/meter + arbeid? Det var mye! Vanlige 2,5 kvadrat 2-pol + jord for åpent anlegg koster bare 20~30 kr/m i innkjøp.

Arbeid koster normalt godt over 500 kr/time ut til kunden. (Derav ca 200 kr/time brutto til elektrikeren)

Joda, + arbeid. Er ett par år siden nå og har jo ingenting med diskusjonen å gjøre men....artig sammenligning syntes jeg.

Ps: Jeg fikk spesifisert regning. Artig fyr han elektrikern. Han ville egentlig ikke sette opp lampene vi hadde kjøpt selv. Mente de var for dårlige og at vi burde kjøpe noen andre av han. (De kostet ca 1000,-kr. :dribble: ) Han gav seg på det da jeg sa at det hadde ikke han forrige elektrikern noe problem med. Husker han ble litt brydd. (Han vi har brukt tidligere hadde ikke tid til oss den gangen.) Nei dette kommer til og ta hele natta! Er faktisk mest irritert på meg selv at jeg ikke klagde men jeg er ingen god klager. Også jeg som er selger sjøl!

Lenke til kommentar

jeg har lest en del diskusjoner om emnet rundt om kring og noe som slår meg er at det tydelig vis ikke finnes en mellomting mellom kabler som er "gratis" og kabler som koster flere tusen pr. meter.

Verden vil bedras, men det finnes faktisk kabler der ute som koster noen hundrelapper og som er av meget god kvalitet.

Ta supra sine kabler for eksempel, der får du en meget god signalkabel til fem hundre kroner.

Dette er å anse som en fornuftig invistering i mitt hode:) For det første er det den fysiske kvalitetsopplevelsen.

For det andre så er det den subjektive kvalitetsopplevelsen når man bytter ut sine lakrissnører med disse.

For det tredje så er det faktisk miljøhensyn! Denne kabelen trnger du ikke å bytte ut, med andre ord mindre søppel på planeten.

Når det gjelder HDMI kabler så er det svært få som nevner at på strekk over 5 meter så er det faktisk synlig forskjell på disse billig kablene og for eksempel en supra hdmi til et antal hundrelapper.

Dette blir stort sett bare nevnt i en bi-setning da våre kjære forbrukerorganisasjoner kun er ute etter å skape overskrifter.

Noe som også kan nevnes når det gjelder mye billige hdmi kabler er jo at du risikerer å komme hjem og oppleve at kablelen ikke fungerer.

Ikke noe kult å være nødt til å dra tilbake til butikken igjen å bytte og kanskje bruke like mye penger på tur/retur billetten som kabelen koster for ikke å snakke om den tiden du kaster bort.

Kjøp kvalitet innen for rimelighetens grenser og opplev tilfredstillelsen med å vite det at ting fungerer.

Lenke til kommentar
For det andre så er det den subjektive kvalitetsopplevelsen når man bytter ut sine lakrissnører med disse.

For det tredje så er det faktisk miljøhensyn! Denne kabelen trnger du ikke å bytte ut, med andre ord mindre søppel på planeten.

Når det gjelder HDMI kabler så er det svært få som nevner at på strekk over 5 meter så er det faktisk synlig forskjell på disse billig kablene og for eksempel en supra hdmi til et antal hundrelapper.

1. Trenger du å bytte ut "lakrissnørene"? (annet enn av subjektive grunner, altså). Miljøhensyn my ass.

2. Synlig forskjell. Ok, mener du synlig forskjell på selve kablene, eller bildekvaliteten? Hvis du mener det er synlig forskjell i bildekvalitet, begrunn, og kom med kilder!

Lenke til kommentar
Herlig.

Kan ta med en som gjelder kjøleribber til forsterker:

"... Denne behandlingen er kun gjort midt på natten, ved fullmåne, for at elektrolyseprosessen skal fungere så godt som mulig."

http://www.stereofil.no/produkter/stereo/asr_emitter_ii.html

Ingen tvil om at Hi-Fi entusiaster liker voodoo.

HAHA. Lo meg skakk ihjel her! Det er den dummeste påstanden jeg noen gang har lest på den store webben! Til tross for at jeg ofte er innom failblog.

Lenke til kommentar
Jeg må bare...

Mine fete kabler kjøpte jeg av en grunn, og kun det! De ser unektelig bra ut der de ligger over gulvet bak høyttalerne mine! Ser anlegget godt ut rent komponentmessig syns jeg man skal kjøpe kabler som "ser" effektive ut også, for syns skyld :) Tipper det er her mange skjuler sitt kabelkjøp og skylder på lydkvalitet mens de egentlig mener at det ser bedre ut med fete kabler!

-Øivind-

Hva med skjult anlegg? Jeg river heller veggene og snekrer opp nye for å skjule ledninger enn å kjøpe noen som ser fete ut.. Like billig hadde det kanskje væt og?

Lenke til kommentar
jeg har lest en del diskusjoner om emnet rundt om kring og noe som slår meg er at det tydelig vis ikke finnes en mellomting mellom kabler som er "gratis" og kabler som koster flere tusen pr. meter.

Verden vil bedras, men det finnes faktisk kabler der ute som koster noen hundrelapper og som er av meget god kvalitet.

Ta supra sine kabler for eksempel, der får du en meget god signalkabel til fem hundre kroner.

Dette er å anse som en fornuftig invistering i mitt hode:) For det første er det den fysiske kvalitetsopplevelsen.

Dette blir stort sett bare nevnt i en bi-setning da våre kjære forbrukerorganisasjoner kun er ute etter å skape overskrifter.

Noe som også kan nevnes når det gjelder mye billige hdmi kabler er jo at du risikerer å komme hjem og oppleve at kablelen ikke fungerer.

Ikke noe kult å være nødt til å dra tilbake til butikken igjen å bytte og kanskje bruke like mye penger på tur/retur billetten som kabelen koster for ikke å snakke om den tiden du kaster bort.

Kjøp kvalitet innen for rimelighetens grenser og opplev tilfredstillelsen med å vite det at ting fungerer.

Skal man vise miljøhensyn bør man vel ikke bytte "lakrissnøret" i første omgang?

For svarte svingende endte gang; MED DIGITALE KABLER OVERFØRES 1'ER OG 0'ER! ENTEN FÅR MAN BILDE ELLER SÅ FÅR MAN IKKE!

01100100 01101001 01101110 00100000 01101001 01101110 01101011 01101111 01101101 01110000 01100101 01110100 01100101 01101110 01110100 01100101 00100000 01101100 01100001 01110110 01110000 01100001 01101110 01101110 01100001 00100000 01101110 01100101 01110000 01100101

Fungerer ikke kabelen over strekk på mer enn 5 meter: Reklamer!

Opplever man at kabelen man nettopp kjøpte ikke fungerer: Reklamer!

Treffer man på en slik kar i en Hifi-sjappe som likner han jeg siterer og snakker like mye piss: Anmeld!

Lenke til kommentar

Dette er et dårlig digitalt signal, riktignok pga. dårlig vær og parabolantenne. Men man får lignende symptomer av en DVD som en 1 åring har skrapet tennene i, og hvis man har en digital kabel som ikke fungerer helt som den skal.

Men at det er synlig forskjell i bildekvalitet når kabelen først fungerer som den skal er selvfølgelig bare tull.

post-23984-1246967361_thumb.jpg

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Tenk hvor mye bedre bildene fra digitalkameraet ville blitt hvis man hadde benyttet en kjempedyr USB-kabel når man overførte dem til pc'n.

Da hadde sikkert oppløsningen blitt høyere, og støyen kraftig redusert proposjonalt med prisen på kabelen. :!:

Lenke til kommentar
Tenk hvor mye bedre bildene fra digitalkameraet ville blitt hvis man hadde benyttet en kjempedyr USB-kabel når man overførte dem til pc'n.

Da hadde sikkert oppløsningen blitt høyere, og støyen kraftig redusert proposjonalt med prisen på kabelen. :!:

Det er jo helt utrolig hvor mye folk tror på av det selgere og produsenter sier. Hehe, tror jeg må gå til innkjøp av no Supra usb-kabel fordi feriebildene var litt blasse. Dårlig vær var det på noen av de også, kanskje det blir bra vær på bildene hvis jeg benytter meg av skikkelig kvalitet hva gjelder overføringen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hehe, tror jeg må gå til innkjøp av no Supra usb-kabel fordi feriebildene var litt blasse.

Snakker du negativt om Supra?

Lenke til kommentar

Det jeg har sett av Supra har vært dyrt i forhold til hva man faktisk får, men de er slett ikke dyrest der ute i så måte.

F.eks 426,- for en toslink på 2 meter er fire ganger dyrere enn en på 1,5m hos Clas, men utseendet er jo selvsagt forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...