eksamenhjelp Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hei, jeg har kommet opp i Norsk muntlig, og temaet er: Forestillinger om det norske. Altså et veldig bredt spekter å velge i, jeg har valgt å fordype meg inn mot "den poetiske realismen", og har funnet en del stoff om denne perioden som varer fra 1850 til 1875, men klarer ikke å finne en god problemstilling Så jeg håper virkelig noen har tidligere erfaringer eller bare er mer satt inn i denne epoken enn meg, og vil hjelpe meg med å finne en Tar også gjerne imot tips ellers... Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
eksamenhjelp Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Ingen som kan hjelpe? Alle tips kommer godt med! Hadde blitt utrolig takknemlig... Lenke til kommentar
Bankowski Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Ka med å sette deg inn i romantikken/nasjonalromantikken? Ei problemstilling der kan jo vere Korleis blir førestillinga om det norske skapt i litteraturen og språkdebatten? Her har du jo Ivar Aasen og ideen om eit reint norsk språk. Vekk frå byane der det dansk-norske språket blei brukt og ut på landet til bygda og dialektane der språket var lite påverka av dansk ---> nasjonal identiet. så har du har jo Asbjørnsen og Moe som samla in eventyr og alt det der. Welhaven og Wergeland osv. bare et forslag.. bare tull alt sammen sikkert:p Lenke til kommentar
eksamenhjelp Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 I utgangspunktet er selvfølgelig det du skriver veldig relevant, men du skjønner... vi er tre stk som fikk samme oppgaven, og de to andre har gjort mer som du sier, så jeg tenkte jeg skulle gjøre noe annet, så det ikke bli ensidig og at sensoren blir lei.. Men utrolig snillt å komme med dine ideer og forslag Jeg har jobbet såpass mye om poetisk realisme at det blir for seint å begynne å skifte tema, trenger bare en problemstilling sånn jeg kan få unna den siste finishen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå