Plyzorba1 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg så for litt siden en dokumentar på NRK2 som omhandlet barnearbeid. Den tok for seg oljefondet og at det investerer store pengesummer i bedrifter som utnytter barnearbeid i land som India, Pakistan og andre asiatiske land. De ville selvfølgelig ikke investere i et selskap hvor man fant ut at man utnyttet barnearbeid, og her kommer nemlig mitt dilemma. I disse landene er fattigdommen enorm, og folk sliter med å forsørge sine familier. Mange er foreldreløse og ender som regel opp på gata som enten tiggere eller prostituerte. Så er det de som får arbeid. Disse barna er underbetalt, men de får i det minste nok til å overleve. Jeg vet at dette ikke er tilfelle alltid og at det finnes barn som jobber som slaver, men det finnes også tilfeller hvor de får betalt. Hadde det ikke vært bedre om vi hadde bedret kårene for disse barnearbeiderne, istedenfor å boikotte disse selskapene? Noen som har noen ideer. Og for å dra det enda lenger: Er det moralskt riktig å boikotte et firma når man vet at det vil føre til at disse barna havner på gata, og de sannsynligvis vil enten bli kriminelle, prostituerte eller tiggere, når man kan bedre kårene for dem? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det er nok riktig å boikotte selskaper som benytter seg av barn som arbeidskraft. I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Barnearbeid er ikke galt fordi barn ikke har godt av å jobbe, men fordi arbeidet fratar dem skolegang. Om dette gjelder mange barn i et område så er det skadelig for området og vil føre til stagnasjon. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Det høres jo ut som en veldig snill tanke, men kan du tenke deg hva som skjer om man prøver å implementere noe slikt i et uland? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Det høres jo ut som en veldig snill tanke, men kan du tenke deg hva som skjer om man prøver å implementere noe slikt i et uland? Ja, barna får en utdannelse. Men jeg regner med at du ser for deg noe annet. Lenke til kommentar
Joananas Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Det høres jo ut som en veldig snill tanke, men kan du tenke deg hva som skjer om man prøver å implementere noe slikt i et uland? Ja, barna får en utdannelse. Men jeg regner med at du ser for deg noe annet. Kan se for meg massive ringvirkninger, hovedsakelig mtp våre forbruksvarer, klær og annet materiell vi kjøper billig fra uland. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Det høres jo ut som en veldig snill tanke, men kan du tenke deg hva som skjer om man prøver å implementere noe slikt i et uland? Ja, barna får en utdannelse. Men jeg regner med at du ser for deg noe annet. Kan se for meg massive ringvirkninger, hovedsakelig mtp våre forbruksvarer, klær og annet materiell vi kjøper billig fra uland. Det blir uansett ikke så alvorlige ringvikninger som du tror . korupsjon er nok en mye større trussel Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det er derfor slike prosjekter må styres med en klar hånd. Utdanning er alfa og omega. Dersom en først aksepterer argumentasjonen om at liberalisme skal reperarere u-land (og vi kan forutsette dette nå) hjelper det lite med en liberal økonomi når man ikke har folk med kompetanse til å utnytte dette liberale systemet. Så, på en eller annen måte man forbedre utdannelsen om man vil avhjelpe fattigdom. Det gjelder forøvrig i alle samfunnsformer, enten vi snakker liberalisme, sosialisme eller fascisme. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Kan ikke skjønne hvorfor oljefondet brukes til innvesteringer i det hele tatt? Vi har tapt mange milliarder på utenlandske innvesteringer bare i fjor. Og råd til "Plyzorba1": Ditt bilde av verdensøkonomi er veldig trangt. Det ser ut som om du tror i likhet med mange andre at den eneste måten å overleve i dag er å bli stappfullt med penger. Ikke rart når du ikke får tilgang ti alternativ info... Beklager... Endret 13. juni 2009 av arifkarim Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 I tillegg bør vi hjelpe til med å gi barn, som ellers ville arbeidet, skolegang. Det innebærer å finansiere skoler og betale barna som går på skolen tilsvarende hva de ville tjent på å arbeide. Det høres jo ut som en veldig snill tanke, men kan du tenke deg hva som skjer om man prøver å implementere noe slikt i et uland? Ja, barna får en utdannelse. Men jeg regner med at du ser for deg noe annet.Det er helt urealistisk at vi skal innføre "lønn" for alle barn i et land og kriminelle vil kidnappe barn for å få all "lønnen" om det ikke det er foreldrene selv som selger barna. Barna vil neppe få det bedre av et slikt regime. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Kan ikke skjønne hvorfor oljefondet brukes til innvesteringer i det hele tatt? Vi har tapt mange milliarder på utenlandske innvesteringer bare i fjor. De reelle tapene er de selskapene som har gått konkurs, og selskap vi har solgt oss ut av. Jeg har pt. ikke tall på hvor store tap disse to faktorene representerer. Så lenge vi ikke selger oss ut av selskap med lav kurs har vi ikke tapt en krone. Nedgangstid er en tid da det lønner seg å kjøpe, og oljefondet har så vidt jeg kan huske økt sin aksjeportfolio under finanskrisen, altså er det ikke umulig at vi sitter igjen med en fortjeneste når krisen er over, og kriser går alltid over. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Synes man bør drite i om det er barnearbeid, bedre det enn å løpe rundt og selge seg selv. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det er helt urealistisk at vi skal innføre "lønn" for alle barn i et land og kriminelle vil kidnappe barn for å få all "lønnen" om det ikke det er foreldrene selv som selger barna. Barna vil neppe få det bedre av et slikt regime. Barnearbeid hjelper ikke mye på økonomien og analfabetismen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Barnearbeid hjelper ikke mye på økonomien og analfabetismen. Hvor ser du at jeg påstår det eller at jeg er for barnearbeid? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det folk ofte glemmer er at vi i Norge, England, USA og omtrent alle andre vestlige I-land har benyttet oss av barnearbeid i starfasen av vår egen økonomi. Disse landene gjør det samme, de benytter seg av den arbeidskraften de kan for å få igang sinegen økonomi. Nå sier jeg ikke at jeg støtter barnearbeid, men det er greit å ha i bakhodet før man svinger pisken den ene eller andre veien. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det folk ofte glemmer er at vi i Norge, England, USA og omtrent alle andre vestlige I-land har benyttet oss av barnearbeid i starfasen av vår egen økonomi. I starten av? Her søker Aftenposten etter 13-åringer som skal jobbe for fra ca. 40 kr timen: http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30 Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det folk ofte glemmer er at vi i Norge, England, USA og omtrent alle andre vestlige I-land har benyttet oss av barnearbeid i starfasen av vår egen økonomi. I starten av? Her søker Aftenposten etter 13-åringer som skal jobbe for fra ca. 40 kr timen: http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30 Dette er da vitterlig frivillig arbeid som unge mennesker kan gjøre ved siden av skolen. Ingen har vondt av å arbeide litt på siden av skolen, så lenge det ikke går ut over skolearbeidet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Spør du i et uland vil du også høre at barna jobber frivillig der og at de ikke har vondt av det. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har aldri sagt jeg støtter barnearbeid, men det er jo greit å se hva vi dreiv med selv i startfasen vår. Greit å sitte her med vår gode økonomi og si at sånn og sånn kan dere ikke gjøre, uten å tenke på at vi gjorde nøyaktig det samme selv på samme nivå i utviklingen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Norsk jordbruk er et annet eksempel som på mange steder fremdeles ikke ville fungere uten barnearbeid. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Det folk ofte glemmer er at vi i Norge, England, USA og omtrent alle andre vestlige I-land har benyttet oss av barnearbeid i starfasen av vår egen økonomi. I starten av? Her søker Aftenposten etter 13-åringer som skal jobbe for fra ca. 40 kr timen: http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30 Norsk jordbruk er et annet eksempel som på mange steder fremdeles ikke ville fungere uten barnearbeid. Dette er utvilsomt sant, med unntak av landbruk. Landbruk klarer seg fint uten barnearbeid. I alle fall de gårdene jeg har tilbragt tid på. Men det er en merkbar forskjell på denne formen for barnearbeid, og den som foregikk under den industrielle revolusjon. I følge Karsten Alnes' Historien om Europa viste en engelsk undersøkelseskomisjon i 1805 at en 15-åring var så deformert at han ikke var høyere enn 1 meter og 12 cm. Dette fordi han måtte holde en ganske særegen posisjon på sine 15-timersvakter. Barn nede i 6-7-årsalderen dro vogner med 50 kg kull gjennom gruvene, barn mistet fingre og lemmer da de arbeidet inne i mekanikken i maskiner. Barnearbeid tar forskjellige former, det er viktig å ha det i bakhodet. Endret 13. juni 2009 av Simon Aldra Korrigering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå