Gå til innhold

Basestasjon, hvilken operatør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Du bør kanskje forklare hvor dette er..

Enig, det har mye å si. Klarer du å se fargen på etikettene på feederne?

Du har et annet bilde i samme folder på hjemmesida di. Er det tatt på samme sted?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Du bør kanskje forklare hvor dette er..

Enig, det har mye å si. Klarer du å se fargen på etikettene på feederne?

Du har et annet bilde i samme folder på hjemmesida di. Er det tatt på samme sted?

Ja, det er tatt ca 500 m unna på samme fjell. Det var i utgangspunktet en Netcom site. Stedet dette ligger på er på begby i Fredrikstad.

Endret av mlan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bilde 2 (ikke vist i denne tråden) er en kombinert NetCom og Telenor site. Pga faren for overdekning kan du eliminere dem fra masta på bilde 1. Du kan også eliminere ICE siden de ikke har diversitet på RX. Mobile Norway og Teletopia har aldri bygget i Fredrikstad, så da er de også ute. Eneste jeg sitter igjen med da er nødnettet, selv om antennene ikke likner på de som benyttes her på Romerike. Men du kan aldri være sikker, her i nærheten har Mobile Norway nylig tatt i bruk en antennetype jeg aldri har sett før. Og jeg har sett på antenner i 15 år. :whistle:

Edit: du er så nære senderen at du kan gå bort til kabelgjennomføringen og lese feederetikettene. :grin2:

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Nødnettet er det nok ikke, for de har flere siter i nærheten.

Har prøvd og lese på etikettene, men kablene er lagt i en gjennomføring så det er vanskelig og se. Men jeg får ta en tur opp igjen og se om jeg kan finne en etikett som synes. :)

Endret av mlan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Nødnettet er det nok ikke, for de har flere siter i nærheten.

3 stavantenner (rundstrålende) i en trekant (sett ovenfra)?

Edit: kona kommer og ber meg legge meg. Natta.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det vel antenner for Wimax og/eller ulisensiert 5GHz i masta. Det skulle tilsei at sjølve masta tilhøyrer andre enn dei tradisjonelle operatørane, sidan desse står øvst.

Dei aktuelle antennane kan kanskje vera Hafslund med Mobile Wimax i 2,6GHz spektrumet? Slikt oppsett, og rx diversity er i alle fall vanleg etter det eg er kjent med (Liknar veldig på amerikansk måte å montera ting på, akkurat som i Nødnettet!)

Har vore ein god del testing av mobile wimax frå selskapet i Østfold i alle fall. InsideTelecom har rapportert om dette i vinter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
(Liknar veldig på amerikansk måte å montera ting på, akkurat som i Nødnettet!)

Interessant! Er du i bransjen?

Hva er den amerikanske måten?

Nødnettet bruker vel 3 rundstrålende antenner. Er det en TX og to RX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...