Cuneax Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg ignorerer ikke hovedpoenget ditt, jeg bare mener at det er mer praktisk å følge serieinndelingen jeg argumenterer for (som var utgangspunktet for denne diskusjonen). For meg blir det veldig uklart for hva du mener kan tilhøre en type serie og hva som kan tilhøre en annen. Fra én side er det mer praktisk, men det finnes som sagt flere sider. Hele greia er å få de teoretiske konstruksjonene og forellingene vi baserer våre liv og verdenssyn på til å kollapse litt, for å fremme mer kritisk refleksjon. All denne åpenheten skaper forvirring. Se for deg alle kidsa med spørrende øyne når du prater i vei om den nye serien av Terminatorfilmer: "Er det en reboot? Foregår filmene før den første Terminator?" Kidsa har godt av å bli litt forvirret når de og vi har levd hele livet under svøpen av Den vestlige verdens positivistiske og "objektive" verdenssyn. Jeg er jo egentlig ikke uenig med deg (ja, det er én Terminator-serie, men dette kan som sagt utfordres). Jeg ville kalle dette lite kontinuitet. Bond eller karakterene rundt eldes ikke og han påvirkes ikke av oppdragene han har vært ute på. Dør kona i en film, er han en likegyldig sjarmør i den neste. Man nevner svært sjeldent hva som hars skjedd tidligere, og verden forandres ikke av at onde menn gang på gang prøver å skape kaos og destruksjon. Det er som man resetter klokka for hver nye film og tilpasser Bond det nye årstallet. Selv om det antakelig ikke var Bond-skapernes hensikt kan dette være et alternativ til den standarde lineære fortellingen som forsøker å kvele kritisk tankegang ved å sette alt i kronologisk rekkefølge, et verdisyn vi har blitt oppdratt til å kjenne som det eneste faktum. Poeng: Vi må utfordre oss selv mer med alternative syn og tanker. Som vanlig har dette blitt en filosofisk debatt på grunn av mine rablerier Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hehe, vel, jeg ser ikke grunnen til at ting skal kollapse bare for fallets skyld. Jeg har levd et liv med enkle, tidslinjebaserte serieinndelinger og er egentlig strålende fornøyd med det. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det er ikke for fallets skyld i seg selv, men for å fremme et mer kritisk blikk på våre egne verdier, hvordan disse styrer vår måte å se verden på, hvilke negative og positive sider dette har, og eventuelt hvordan vi kan forholde oss til det, endre det eller utnytte det. Det er såklart mest behagelig å bare forholde seg til verden slik vi ser den. Jeg gjør det mesteparten av tiden, da slik hardcore-filosofiske tankegang ikke passer meg døgnet rundt. Det er godt å slappe av iblant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå