Trancton Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg skal flytte over en del videofiler fra en 120GB disk til en 80 GB disk. I windows explorer står det at det vil ta 102 minutter!?!? Dette kan da ikke stemme... Begge diskene står på samme IDE kontroller kort men forskjellige kabel, uansett, har vanskelig for å tro at det skal ta så lang tid! Har en P4, 2.4 Ghz, 512 MB minne. Begge diskene er WD (hhv 8 MB cahce og 2 MB cahce)... Hva kan jeg gjøre for at dette skal gå raskere? Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Har du aktivert DMA på kontrollerene? Lenke til kommentar
Cid Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 tror ikke det faktisk tar så lang tid, men det er vanskelig å beregne tiden noen ganger..... jeg skulle flytte over 3-4GiB selv en gang og fikk beskjed om at det skulle ta ca 134000 minutter.... Var ferdig etter 8-10 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg skal flytte over en del videofiler fra en 120GB disk til en 80 GB disk. I windows explorer står det at det vil ta 102 minutter!?!? Dette kan da ikke stemme... Begge diskene står på samme IDE kontroller kort men forskjellige kabel, uansett, har vanskelig for å tro at det skal ta så lang tid! Har en P4, 2.4 Ghz, 512 MB minne. Begge diskene er WD (hhv 8 MB cahce og 2 MB cahce)... Hva kan jeg gjøre for at dette skal gå raskere? Unnskyld meg, men er det bare 1 fil på 245 MB som tar 120min eller er det hele innholdet på 80GB harddisken? Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Kn en fil på 245 MB.... Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Defragmentering er fin bil :-? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 som sagt rett overfor meg, kan tyde på at filen er veldig fragmenter. har du lite plass igjen på denne partisjonen? du bør iallfall kjøre en defrag, og sjekke at begge diskene har aktivert dma. filen burde gått unna på under ett minutt iallfall. Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 om diskene er fulle så vil de jobbe saktere. men dette var litt voldsomt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Noen forklaringer på hastigheter og flaskehalser ved kopiering av data på IDE-disker finner på denne siden. Forøvrig så skal det uansett ikke ta 100 minutter å kopiere 245MB. Feilene kan ligge i at disken er smekkfull, DMA ikke er aktivert eller noen andre bugs eller feil. Kanskje bare en feilberegning fra MS. Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Disken er ikke full, det er brukt 15GB av 50GB... Hvordan sjekker jeg om DMA er aktivert? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 gå inn på enhetsbehandling... (egenskaper på min datamaskin, hvor det ligger der anhenger om du kjører nt/xp eller win98, på xp osv ligger det under hardware tabben. her går du på ide ata/atapi kontroller -> egenskaper -> avanserte egenskaper.. på den aktuelle kontrolleren hos deg både primær og sekundær. der står det nåværende overføringsmodus...PIO (ikke dma), eller UDMA (og så en modus 2(dma33),3(dma66),4(dma100). det kan også være noe galt med selve filen, da vil filkopieringen låse seg, og tallene ender å bli latterlig høye. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Hvordan sjekker jeg om DMA er aktivert? Hadde du sjekket linken i posten ovenfor hadde du funnet følgende: Device manager->IDE ATA/ATAPI controllers->Primary/Secondary IDE Channel->Advanced settings -> "DMA if available". Vel bekomme! :wink: Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Ja, fant det i etterkant Menne en annen ting jeg har merket... Det er den eneste disken jeg har det problemet med, på alle de andre diskene er det gjort på 4-5 sekunder! Disken det går tregt på er e n WD 80 GB disk. Jeg har en helt lik disk på samme kabel, når jeg flytter filen til denne disken går det på 4-.5 sekunder, men ikke den andre WD disken, der tar det laaaaaaangt tid (ser ut som det faktisk kan ta 100 minutter!) DMA var aktivert på alle diskene forresten! Helt merkelig, holder på å formatere disken på nytt og opprettet ny partisjon for å se om det har noen effekt. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Last ned Data Lifeguard Diagnostics for Windows her, og kjør en sjekk. Et eller annet sted kommer det opp en slags progress bar som forteller om "disk condition" osv. I tillegg er det muligheter for flere typer tester. Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Merkelig! Har lastet ned Datalifeguard (brukte det en gang før også) men den finner ikke 80 GB diskene mine, den finner det gamle oppsettet mitt av harddisker... Hadde før 2 x 120 GB, nå har jeg for øyblikket 2x 80 GB + 1 x 120 GB, men den finner bare 120 GB, ikke de på 80... Hvordan kan jeg "tømme minnet" på WDLG? Virker som den henter det siste, at den ikke oppdaterer seg på hva jeg har... Den viser jeg har 2 x 120, mens jeg faktisk bare har 1! Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Folkens! Et lite gjennombrudd av en oppdagelse her!! Håper noen kan hjelpe meg med å tolke det! Situasjonen: 2 stk. WD 80 GB på samme kabel på en egen EIDE kontroller. Overføringen til den ene disken tar ekstremt lang tid, mens til den andre tar det bare noen få sekunder! Gjennombruddet: Jeg har funnet ut at tregheten kun gjelder den harddsiken som står som slave på kabelen, og ikke den som står som Master! Altså, om jeg bytter om de to diskene, slik at de bytter plass på kabelen, så er det plutselig den andre disken som er treg å skrive til, altså den som nå står som slave, men som før var master (og da fungerte greit). Hva i alle dager betyr dette!? Og hva er løsningen på problemet? Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Andre med samme problem også... : http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=112242 Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Nei... har du sett!!! Fyren har dæven døtte meg stjålet nicket mitt og hele profilen min!!! Nei vent... det er jo meg... Jepp vet, jeg postet en ny sak på det da jeg hadde funnet ut mer om saken... Ellers takk for at du tar deg tid for å hjlelpe meg Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg sjekket ikke hvem som hadde postet den andre posten... sorry... :oops: Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg skal flytte over en del videofiler fra en 120GB disk til en 80 GB disk. I windows explorer står det at det vil ta 102 minutter!?!? Dette kan da ikke stemme... Husk også at "Microsoft-tid" er et eget begrep!! ;-) -Kisp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå