sir-alex Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Nå har det seg sånn at jeg leverte inn min TomTom GPS til service siden den sluttet å fungere. (En stor og kjent butikkjede i Oslo) Den var kun litt over 1 år gammel, og var derfor cirka 1 år igjen av garantien. Plutselig nå fikk jeg en sms at den kan hentes, og at jeg må betale et beløp på et par hundre kroner. Ikke at det er så altfor mye kroner, men kan de kreve dette uten å si fra til meg? Trodde de hadde plikt til å opplyse om hvis det kostet penger for reperasjon? Har jeg mitt på det rene her, og kan nekte å betale? Eller tar jeg helt feil. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) For at de skal kunne si noe sånt bør de ha en underskrift fra deg på at du er kjent med muligheten. Er slike rutiner jeg er vant med Ga de deg noen grunn for at du måtte betale? Endret 12. juni 2009 av HauksA Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ja du skal vel egentlig bli opplyst om dette når du leverer den inn. Følger jeg også trenger grunnen til at du må betale for servicen før jeg sier min mening om du burde nekte betalingen eller ikke. Lenke til kommentar
genser Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Print ut følgende utdrag fra forbrukerkjøpsloven når du skal hente produktet. § 30. Gjennomføring av avhjelp4. avsnitt Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Hvis de ikke kan vise til at du er blitt informert om dette så har de heller ikke noe krav på betaling fra deg. Endret 14. juni 2009 av genser Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) De fleste steder må man skrive under på at gjenstanden er levert inn, og der står det gjerne også at kostnader ved negativ feilsøking må betales av kunden selv (hvis det nå er dette som er tilfellet da). Det kan også være at om feilen rettes ved enkle grep som kunden kunne gjort selv (lade opp batteriet, oppdatere software og lignende) så må kunden betale et gebyr på noe i nærheten av et feilsøkingsgebyr da det går under negativ feilsøking. Hvis det er slik at feilen ikke gikk som garanti eller reklamasjon (støtskade eller lignende), så sendes det ikke alltid ut et prisoverslag om kostnaden ved reparasjon bare blir et par-tre hundrelapper og denne kostnaden er langt under det gjenstanden er verdt. Om kostnaden ved reparasjon blir så stor at det er ulønnsomt, eller det er væskeskade som sjelden blir reparert, så kan produktet sendes tilbake og kunden belastes for feilsøking og portokostnader. Det gjelder ikke om verkstedet tilbyr seg å ta denne kostnaden mot at de skroter gjenstanden. Da blir kunden kontaktet først. Endret 14. juni 2009 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå