Gå til innhold

Asus Crosshair 2 - Hvordan få de to siste S-ATA til å virke?

dandel58

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg har kjøpt meg et Asus Crosshair Formula 2 hovedkort.. Den har 6 S-ATA kontaker.. Problemet er at de to siste kontaktene på hovedkortet er to spesielle som eventuelt fungerer i raid eller ACPI eller hva det nå heter.. Husker ikke helt.. men hvordan får jeg disse til å virke? De må installeres på noen måte og og biosen har jeg sjekket.. Det er noen drivere på cden for den, men samtidig går de ikke ann å installere og jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.. Hjelp?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei er ikek slik.. fordi de to siste kontaktene er for disker i RAID eller et annet oppsett jeg ikke husker navnet på. Disse må installeres separat.. sånn har det alltid vært på Crosshair kort.. 6 S-ATA kontakter.. 4 klare til bruk, de to siste må du klargjøre selv..

Lenke til kommentar
... sånn har det alltid vært på Crosshair kort.. 6 S-ATA kontakter.. 4 klare til bruk, de to siste må du klargjøre selv..

Nei, på mitt Crosshair er det ikke slik. Har 6 blå SATA kontakter, alle fungerer likt.

Men de to E-SATA kontaktene er spesielle.

Lenke til kommentar

Ja, det var det de het:) men til de to portene bruker jeg bare en hardisk, går dette? Eller må jeg ha to?

Får opp denne meldingen når jeg prøver å installere:

Due to Vista make disk driver is oversized to floppy disc,

when creating a RAID configuration under Windows Vista,

please install the SATA driver through SCD/SDVD or USB thumb drive.

hva må jeg gjøre?

Endret av dandel58
Lenke til kommentar

Du prøver vel ikke å installere Windows på en eSATA disk?

Eller prøver du å installere driver i Windows? Jeg ser jeg har installert "Silicon Image SIL3132 SATALink Controller" i Vista.

Hvis du har bare en disk skal du ikke bruke RAID innstilling i BIOS.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg har brukt 4 sata porter.. en til blu-rayen, en til dvd brenneren og 2 på 750 giga hardisker.. jeg har en hardisk til på 750 giga som jeg bare kan koble i de de siste sata portene som jeg må instalere først.. der har jeg problemet mitt.. hvrodan får jeg dette til?`fordi de to sata portene kan ikek registrere noen ting hvis jeg ikke instalerer dem først.. Og ja jeg prøver å instalere driverne til dem i windows, men nnår jeg dobbeltklikker på enten filen for raid eller ahcpi så får jeg den mlden..

Endret av dandel58
Lenke til kommentar

Nei, det var det samme oppleget på Crosshair en hovedkortet..

Altså er det 6 S-ATA spor på Crosshair 2 hovedkortet.. 4 av disse har blå farge.. og fungerer vanlig.. de to siste er svarte og fungerer som RAID eller HCPI.. Problemet er at hvis jeg kobler til en disk på disse 2 svarte så vil den ikke ifnne dem uansett.. Jeg må instalere drivere fra cden.. men samtidig da jeg prøver jpå det da får jeg den mlden jeg skrev før.. Dette er ikke spefeikt et problem det er sånn alle Crosshair 2 hovedkort og alle crosshair hovedkort er lagt opp.. De to siste portene er forbeholdt RAID og AHCPI ikke at jeg aner hva dert er.. jeg vil bare koble til den ene ekstra disken min.....

Og hva er egentlig E-sata?

Endret av dandel58
Lenke til kommentar

Slik jeg tolket det var det porter forbeholdt RAID og AHCI. Har du set på de forskjellige RAID-formene? Kjør raid på dem og du er i mål. RAID0 striper dataen, det er fine ting. Kjører OS'et mitt i RAID0... :) Husk at om 1 disk kræsjer så mister du dataen som er lagret på begge.

Lenke til kommentar

Hvor har du disse svarte SATA portene? Alle bildene jeg har sett av Crosshair 2 Formula kortet viser alle 6 SATA portene som BLÅ.

Og spesifikasjonene viser også KUN en kontroller som er Nvidia sin lille sak i sørbrua.

Ergo om det ikke er separat så er det en smal sak å koble disse over i IDE modus, bare dra inn i BIOS og let etter info angående disse SATA portene siden dette er gjort i software.

Om jeg ikke husker helt feil fra søppelet Striker 2 Formula så var det 3x SATA kontrollere som kunne kobles over i RAID, altså at du slapp å måtte installere driver i Windows installen om du bare skulle ha 2 disker i RAID på kontrolleren uten at OSet var liggende på slik som du må om du bruker Intel sin ICHXR.

Ta en runde i BIOS du.

Lenke til kommentar

Det at diskene forsvinner fra å listes opp i BIOS når du velger RAID eller AHCI er HELT normalt.

Funksjonen av disse på hovedkort taes da over av en sekundær BIOS som vises som en skjerm etter vanlig POST har blitt fullført.

Har også slitt med å finne sceenshots av BIOS for å sjekke og du har samme type SATA oppsett som Intel og "Sperren" er gjort i BIOS.

Men det jeg ser i disse BIOS screenshotene er om du i det hele tatt kan bruke de 2 siste portene uten at de andre 4 også er i samme modus.

RAID, AHCI og IDE modusen er ikke separat for 3 kontrollere slik som den er på mitt 780i men samlet for hele sullamitten.

Og skal du enable RAID så MÅ du ha lagt inn driverne ved Windows install, ellers blir det bare blåskjerm, og nei, det finnes ingen andre metoder rundt det der.

Du har OS disken tilkoblet de 4 første? Send BluRay drevet ditt på portene 5 og 6, og muligens er harddisk også, men som sagt IKKE den med OS.

Forsøk da å boote inn i OSet og se om du har noen ukjente enheter eller problematiske enheter under SCSI og RAID Kontrollere i enhetsbehandlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...